prop-er
Forum veteraan
Mijn Easystar had zo'n 8 jaar geleden aan 50Watt motorvermogen genoeg om net aan boven te blijven. Dat was zo'n spotgoedkoop brushless CD-drive zelfbouwmotortje van Aircraftworld. Op 2S trok dat max. zo'n 7A. Er zat volgens mij een 7" propje op, en ik schat de stuwkracht op zo'n 160gram.
Van de week schoot me ineens een onderwerp van Naudin's website te binnen, waar hij experimenteert met EHD trusters, ook wel lifters of ioncrafts genoemd.
Advanced Propulsion Home Page - JLN Labs
The EHD-Engine v1.0
En toen vroeg ik me af: zou het mogelijk zijn een soort turbine achtig omhulsel (pod) te maken, waarin voldoende EHD elementen zitten om 160 gram duwkracht te ontwikkelen? Daarmee zou je dan met gemak een easyglider boven moeten kunnen houden, zonder dat er geluid wordt geproduceerd...
Volgens een onderzoeksteam van de MIT kan een EHD een efficiënter alternatief voor een gasturbine zijn. (Wat natuurlijk niet waar is, als je alle aspecten in ogenschouw neemt, maar toch, het geeft wel aan dat er een praktische toepassing mogelijk moet zijn)
http://lae.mit.edu/uploads/LAE_report_series/2012/LAE-2012-008-T.pdf
Vooral het hoofdstuk over multistage thrusters spreekt me aan!
Momenteel ben ik een spreadsheetje aan het vullen met formule's om eens te kijken wat er aan elementlengte benodigd is om 160 gram stuwkracht te ontwikkelen.
Ik verwacht niet dat het iets zal worden, maar ben wel benieuwd wat de mogelijkheden zijn.
Van de week schoot me ineens een onderwerp van Naudin's website te binnen, waar hij experimenteert met EHD trusters, ook wel lifters of ioncrafts genoemd.
Advanced Propulsion Home Page - JLN Labs
The EHD-Engine v1.0
En toen vroeg ik me af: zou het mogelijk zijn een soort turbine achtig omhulsel (pod) te maken, waarin voldoende EHD elementen zitten om 160 gram duwkracht te ontwikkelen? Daarmee zou je dan met gemak een easyglider boven moeten kunnen houden, zonder dat er geluid wordt geproduceerd...
Volgens een onderzoeksteam van de MIT kan een EHD een efficiënter alternatief voor een gasturbine zijn. (Wat natuurlijk niet waar is, als je alle aspecten in ogenschouw neemt, maar toch, het geeft wel aan dat er een praktische toepassing mogelijk moet zijn)
http://lae.mit.edu/uploads/LAE_report_series/2012/LAE-2012-008-T.pdf
Vooral het hoofdstuk over multistage thrusters spreekt me aan!
Momenteel ben ik een spreadsheetje aan het vullen met formule's om eens te kijken wat er aan elementlengte benodigd is om 160 gram stuwkracht te ontwikkelen.
Ik verwacht niet dat het iets zal worden, maar ben wel benieuwd wat de mogelijkheden zijn.
Laatst bewerkt door een moderator: