eigen kap maken

• Topicstarter Topicstarter eddieHPI
  • Startdatum Startdatum
E

eddieHPI

Guest
wie o wie heeft wel is een kap voor een 1:10 tamiya auto gemaakt?

ik wil een kap van een opel astra f, maar helaas zijn die niet gemaakt.
nou was mijn idee om gewoon eentje zelf te bouwen.

maar moet ik dan met klei of met piepschuim gaan werken?

astra_f_blue_b.jpg

dit model bedoel ik

je hebt er iets voor . dat je van een bestaand Schaalmodel ofzo. een verwarmde plastic laag (of kap materiaal ) er overheen trekt en vacuum zuigt rond de vorm van de auto.

gebruik de ZOEK functie want stond eerst iets op het forum.

Het is wel heel erg moeilijk, vooral met een autokap, waar je heel wat meer aparte vormen hebt dan bij een heli romp. Op een van mijn stages deden ze thermo vormen. Dan verwarm je een plastic plaat totdat hij zeer flexibel wordt en dan zuig je hem vacuum over/in een mal (heen). Ook hier was het probleem dat scherpe hoeken of kleine details moeilijk tot niet te maken zijn.

De hoeken zijn vrij makkelijk om in de mal op de diepte-punten een gaatje te boren naar onder de mal zodat het daar goet aangezogen wordt.

Kijk maar goed bij een verse kap, daar zi je in sommige hoeken ook een puntje zitten.

ik zou wel willen maar helaas is er alleen maar een 1:43 model gemaakt van de astra.

aangezien ik redelijk handig ben met knutselen dacht ik "he ik maak gewoon zelf een kap, maar laat ik eerst advies vragen aan de professionele hobyisten"

Papier maché ?? heb het ooit eens gedaan toen ik met een nikko reed. Zijn best robuste kappen, ziet er alleen niet uit :mrgreen:

Groet Robert

Bij mythbusters hebben ze zown apparaat staan :oops:

Moet je gaan kijken voor 1;10 versie van astra.

mn pa heeft wel eens zo een soort vorm gemaakt. als je handig bent is het niet zo heel moeilijk, je maakt een vorm in van dat fijne piepschuim, en dan leg je er van die matjes met lijm (ff de naam vergeten) op, die dan keihard worden. en dan goed fijnschuren :D

Ik ben een kever kap aan het maken voor mijn protech ultrex.
Ik ben projectmedewerker in hogeschool, dus heb wel wat mogelijkheden.
Heb een die cast model van een kever ingescand. Gemodelleerd en de verhoudingen aangepast.
Dit op basis van data na scannen van mijn ultrex onderstel. dat scannen is 3D.
Ik moet nog het model uitfrezen en daarna vacumeren. Tijd hé...

Die matjes met lijm zijn glasvezel matten met epoxy of polyester.
Zou ik niet aanraden voor een niet-kenner.

Mocht ik wat ik nu doe moeten doen commercieel, denk ik dat dit al gauw een paar €1000 set-up kost. Af te schrijven over heel wat kappen verklaart dit nog de prijzen van die dingen.

Interesse? Laat maar weten.[/img]

Met gewoon multiplex of triplex wil het ook wel. Dat in combinatie met een elektrische(is wel aan te raden!) figuurzaag, een schuurmachine, lijm en heel wat schuur/plamuur werk, geeft ook wel een desgewenst resultaat :wink:
(Een dremel is overigens ook wel aan te raden!)

Hier een fototje van mijn project:
0096.jpg

En dan als ie klaar is, opsturen naar Pedro plastics te Rotterdam, die gaan het vacuumvormen met PET-G helder materiaal (Lexan is volgens hen niet te doen omdat het problemen geeft tijdens het drogen?) waarna je een eigen kap hebt :)

HOBBY IN - IN WAALWIJK HEEFT OOK EEN VACUUMMACHINE OM COKPIT
KAPPEN VOOR MODELVLIEGTUIGEN TE MAKEN MISSCHIEN KUNNEN ZE
JE DAAR OOK VERDER HELPEN MVRGR KEES REEDE

hee, volgens mij herken ik die auto, :lol:
heb jij die toevallig in noord brabant in de richting bij eindhoven/deurne
gekocht?

hee, volgens mij herken ik die auto,
heb jij die toevallig in noord brabant in de richting bij eindhoven/deurne
gekocht?

nee, sorry.
die foto heb ik als voorbeeld van internet gepakt

Ik heb hier een 1:10 astra DTM liggen met repareerbare schade.
Mag je zo hebben.

Edit: Excuus, ik zie dat je het oudere type Astra zoekt, die van mij is één type nieuwer.

Ik heb een mogelijkheid om een mal te maken. Als je een mooi schaalmodel (schaal om het even) kunt verkrijgen kan ik je misschien verder helpen. Dit via het scannen van het model, dan de data bewerken en uitfrezen. Afhankelijk van het materiaal wordt dit een mal of moet dezeafgegoten worden in bv gips om een mal te verkrijgen.
Mail: bart.grimonprez@telenet.be

Back