Eigen koelkop

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door Roelof, 13 apr 2019.

  1. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    De koelkoppen van modelmotoren voor RC auto's zijn vaak saai en veelal hetzelfde ontwerp op basis van een centrale stam met dwarsliggende finnen op elkaar..

    [​IMG]

    Ooit een kop gezien met rechtopstaande finnen, nu is dat al aardig oud maar die kop had een moderne vormgeving . Het idee van rechtopstaande finnen leek mij wel wat en begon ik na te denken.
    Ik kwam tot dit:

    [​IMG]

    Een maat die handig is met Solidworks gooide het even in een 3D tekening

    [​IMG]

    Dat zag er zo goed uit dat ik besloot om hem te gaan maken. Even van Aliexpress voor een paar dollar lange 4mm frezen gekocht

    [​IMG]

    Genoeg materiaal in huis dus eerst de kop in zijn vorm gedraaid

    [​IMG]

    Dan de 4x 4mm gaten geboord en verzinken met een frees voor de schroeven.

    [​IMG]

    Op mijn frees hab ik alleen op de X-as een elektronisch lineaal zitten maar moest ook aan eindstoppen op de Y-as bedenken. Uiteindelijk een 25.4mm meetklok kunnen monteren om zo de lengte van de sleuf in de gaten te houden. Vanwege de lange frees is er wat flex en moest ik niet te veel willen frezen, dus heel veel keren op en neer op de Y-as en per keer hooguit 3mm wegfrezen..

    [​IMG]

    Een aantal sleuven verder begint er een duidelijk beeld te komen.

    [​IMG]

    Voor een 1e poging niet eens zo slecht:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dit is ook een grenderde tekening met de rode kleur als idee:

    [img=800,591]https://tweakers.net/ext/f/lJlVyaP7qYo9S2vz2r6TmhV6/full.jpg[/img]

    Na het annodiseren ziet het er zo uit:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik wil zeker nog een 2e maken maar dan wil ik de sleuven even bij een maat op de CNC frees doen, dan kan het mooi gecontroleerd langzaam in kleine stapjes voor een optimaal resultaat.
     
    ArthurP en renetl50 vinden dit leuk.
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Leuk ding.... maar waarom niet gewoon open ribben, vanaf de bovenkant met bijvoorbeeld een 2 mm zaagfrees gedaan? Kun je veel meer oppervlak creeren....
    Of is dat vanwege eventuele buitelingen?
     
  3. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Dit is gewoon anders dan wat er al is.
     
    willum vindt dit leuk.
  4. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.833
    Locatie:
    Nootdorp
    Dat ziet er fraai uit ! En je hebt wat speciaals.
     
  5. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Inderdaad heel mooi. Maar je hebt ook wat massa nodig voor de functie van koeling. In dat opzicht zijn de gleuven wss wat te breed tov de overblijvende alu lamellen. Het bovenste deel van de koelkop doet wellicht niet veel meer qua koeling?
    Natuurlijk niet makkelijk anders te realiseren.
    Maar de vorm is wel tof.
    De schroefgaten nemen ook veel massa weg. Voor de stevigheid mss op die plaatsen de sleuven blind laten?
     
  6. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Gezien de vorm, mogelijke optimalisatie is een 3d print in alu mogelijk zelfs te overwegen. Maar de uitdaging ligt hier natuurlijk in het frezen ook.
    Eens je meer material wegneemt dan er overblijft en er moeilijk of niet te frezen vormen inzitten, is 3d printing interessant mogelijks.
     
  7. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Natuurlijk kan je aluminium printen maaar jij hebt toevallig zeker niet zo'n printer thuis staan of je hebt wel toegang tot 1 ?

    En ja, het bovendeel wordt ook warm. Dat de hitte veel beter direct de vinnen in gaat wordt het ook net zo makkelijk naar het bovendeel gevoerd en naast het uiterlijk geeft het ook meer stevigheid in de kop.
     
  8. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    706
    Locatie:
    Rotterdam
    Een interessant concept, de vinnen worden zo over de hele lengte gelijkmatig gekoeld waarbij de ze aan de achterkant normaal in de luwte zitten. Zou alleen met een iets dikkere basis, dus met de sleuven wat minder diep naar beneden gefreesd, de warmte van de kop niet makkelijker van de kop naar de vinnen geleid worden? Bij een heatsink van b.v. een computer is de basis meestal gelijk of dikker dan de vinnen.
     
  9. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Daar is de beperking van freesdiameter natuurlijk.
    Ben voor mijn werk geregeld bezig 3d prints. In metaal wel extern. Prjzen woreen meer haalbaar maar voor dit projectje wellicht nog te hoog. Ik zou schatten zo'n 100-150 euro voor eentje wanneer deze bij een andere batch gestopt kan worden.
    Maar als hobby zou ik persoonlijk ook frezen
     
  10. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Iemand opperde al om de sleuven niet recht maar als een soort venturi te frezen, dan krijg je ook nog eens luchtversnelling bij het afvoeren van de hitte. maar ook meer luchtweerstand....
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Luchtsnelheid doet niet zo heel veel voor de warmte-overdracht. Het gaat eigenlijk puur om de mass-flow, en die verandert niet van een venturi-vorm.
    Wat wel helpt voor de massa-doorstroom is de scherpe randen aan de intree zijde afronden, met liefst een zo groot mogelijke radius. Verschil is niet groot, maar is er wel
     
  12. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Ik moet zeggen dat zoals die nu is het al heel goed werkt. De kop blijft koeler en kan de motor makkelijk op de grens van arm zetten zonder dat die vreemd gaat doen.
     
  13. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Dan is het goed :)
     
  14. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Wat leuk! Ik wou dat ik dit gereedschap had.
     

Deel Deze Pagina