eigen lampen set, heb ff hulp nodig

heej ik heb onlangs mijn eigen lampen set gemaakt helemaal van ledjes.
ik heb eigenlijk geen idee wat voor baterijen ik er het beste voor kan gebruiken en of ik ook nog een omzettertje voor nodig heb.
wie kan mij hieruit helpen?
groet. tijs

ligt er aan hoeveel"LED's" je hebt maar het slimste is om ze aan je 7,2 V accu te hangen (als je elektro rijd.
zo'n 9 V batt gaat nog al snel leeg maar is een mooie optie als je benzine rijder bent.

Groet robo

zo'n 9v weegt veel , ik had dit eens en m'n wagen reed veel trager
maja tis eentje voor de *BlinG* zeker?
let goed op het aantal volt als je het zelf hebt gemaakt... het gaat niet zomaar:)

reken voor 1 LED ongeveer 0,9 Volt dan weet je hoeveel hij mag hebben,... je kunt ze iets meer geven, maar dan verkort je de levensduur...

Groet robo

het is voor nachtrijden en dat doe ik niet zo vaak dus levensduur en leegraken van baterijen is niet van belang, behalve als ik ze aan mijn accu hang.
ik kan al maar 5 minuten rijden met die 24 ledjes vast nog korter dus dat is niet zo slim.
maar bedankt voor de reacties.
ik zat zelf te denken aan een 12 volt blokje
maar die is denk ik iets te groot.

Dat weet ik niet af hankelijk van het type/soort led dat je gebruikt. Voor info over de spanning wat er over de led komt te staan moet je in de datasheet opzoeken.

Dan kan je het sommetje maken welke weerstand je nodig heeft voor welke led.

kheb ze niet gekocht maar gekregen.
diegene waarvan ik ze heb wist ook niet meer wat ze waren, vandaar.
kun je ze niet opmeten met een multimeter?

tja je zou ze kunnen opmeten, maar erg nauwkeurig is dit niet. en je moet de spullen er voor hebben. je pakt een regelbara voeding, die zet je op 0 volt dan pak je een multie meter deze zet je over de led heen (plus aan pls, min aan min)

en dan ga je de spanning opschroeven totdat het lampje mooi brand of doorbrand en dan weetje hoe veel ze kunnen hebben

Groet Robo

kheb alleen een regelbare adapter van een oude gameboy. :?
mischien kan ik het plugje eraf knippen.
en dan opmeten.

maar jongens kom nou dit moet toch veel simpeler kunnen??? kan een Corrien of een Ernst ons niet evne helpen ?? of even google aanspreken.

Groet robo

LEDs heb je in vele soorten en maten.
Het grote gros (en je zult er zo te zien van uit moeten gaan dat jouw LEDs daarbij horen) "eet" graag zo'n 30mA.
Meestal loopt deze stroom van ca 30mA als er een spanning van 3,6 a 3,7V over de LED staat.
Dus 3 cellen NiCd of NiMh OF 1 cel LiPo komen daar aardig in de buurt.
Da's het gemakkelijkst.

Mooist is nog (omdat niet alle LEDs gelijk zijn) om elke LED een weerstandje van ca 15 Ohm (in serie) te geven, dit trek de onderlinge verschillen een beetje gelijk.

zozo ff een berg termen om mijn hoofd heen geslingerd.
maar naar het technische deel hoe zo'n die weerstandjes eruit?
welke kleurtjes dus.
en hoe sluit ik die dan aan want met zo'n 24 ledjes zet ik ze denk ik in serie anders wordt het dradenbende in mijn kap en dat wordt nogal vies bij een lekker raceje.

en dat zou dan een heel pakket baterijen in mijn kap want voor 3.nog wat volt betekent dat ik dat op moet tellen of gewoon een hele grote baterij vna 4 volt erin moet hangen?

weerstandcoderingen:

Zij (zwart) = 0 en x10 tot de macht 0
Brengt (bruin)=1 en x10 tot de macht 1
Rozen (rood)=2 en x10 tot de macht 2
Op (oranje) = 3 en x10 tot de macht 3
GErrits (geel) = 4 en x10 tot de macht 4
GRaf (groen) = 5 en x10 tot de macht 5
Bij (blauw) = 6 en x10 tot de macht 6
Vies (violet) = 7 en x10 tot de macht 7
Grauw (grijs) = 8 en x10 tot de macht 8
Weer (wit) = 9 en x10 tot de macht 9

daarnaast nog goud enz voor de nauwkeurigheid

15 ohm is dus zwart-bruin-groen stukkie leeg zwart

er van uitgaande dat dit bestaat, weerstanden worden gemaakt volgens een zogenaamde E-reeks, ik weet niet meer hoe die precies ging, en of 15 daar binnen valt

Voor onvolkomenheden in dit bericht hoop ik dat de mensen die er verser in zitten dit willen corrigeren, voor mij is het 10 jaar gelee

Als je de LED's in serie zet moet je er rekening mee houden dat je een hogere spanning nodig zult hebben (en de weerstandjes wellicht ook niet zo'n goed idee meer zijn)

1 led werkt aardig en veilig op 1,5 volt (beetje afhankelijk van welke led je gebruikt) 24 LED's in serie is dus 1,5 x 24 = 36 (!) volt.......

Ik denk dat je toch een aantal parallelschakelingen moet maken

3 Leds in serie, 8 groepjes parallel = 4,5 volt 240mA
6 Leds in serie, 4 groepjes parallel = 9 volt 120mA
bijvoorbeeld

dus dat zou betekenen dat ik er 6 in een serie zet en dan 4 groepjes(beetje uitvogelen welke bij welke) dat ik aan een 9 volt baterij genoeg heb.
@kyosho_t5 bedankt voor je leerzame berichtje

Back