eigen onderdelen maken

• Topicstarter Topicstarter ronnie_hertog
  • Startdatum Startdatum
R

ronnie_hertog

Guest
heeft iemand enig idee of je ook je eigen onderdelen kan maken??
ik zat namelijk te denken om een aluminium plaat van 5 mm dik te kopen en daar veerarmpjes en andere ding uit te fresen
is denk ik veel goedkoper dan in de winkel

ronnie

Hoi,

Dit kan goedkoper zijn, als je een freesmachine en een draaibank hebt. En de nodige kennis om zo'n apparaat te besturen.

En dan nog moet je eerst de originele stukken volledig opmeten en namaken.

Bijkomstig is dat de ori stukken waarschijnlijk uit plastiek gemaakt zijn en dat jij ze in aluminium gaat maken == veel zwaarder. Zeker voor je chasis en draagarmen is dit negatief. Het is allemaal extra onafgeveerd gewicht (je raad het al, gewicht dat er beter niet is).

Maar alles kan. Stukken namaken is zeker te doen, maar niet eenvoudig.

Gr,

Gunskes

Waarom wil je alles aluminium hebben? Als je het voor de stevigheid wil dan kan je beter niet doen want als je een keer een crash maakt is je aluminium kom en waar schijnlijk nog veel meer. Plastic is een stuk beter dat veert gewoon weer terug en je houd er minder schade aanover dan met alu......

Maar dit hebben al meerdere mensen is vertelt dus.....

Jap, dat is idd waar wat Pasqual daar zegt. Als je je voortrein bijvoorbeerd in alu gaat maken en je rijdt eens tegen hoge snelheid tegen de muur is de kans groot dat je chasis wegplooit. Als je daarentegen een trein van plastiek hebt, zal deze afbreken.

ja weet ik maar ik maak dan meteen alles van aluminium, staat ook wel gaaf, ik weet dat het niet een aanrader is maar ik ben lekker eigenwijs

ronnie

let dan wel op je elektronica, er kan storing komen omdat alu eigelijk een geleider is, je moet vooral oppassen als onderdelen, zoals een ontvanger aan alle kanten is omringd door alu,

en vooral belangrijk is de antenne, deze mag in geen geval contact met aluminium moeten maken

waarom niet je kan dan toch de auto als ontvanger gebruiken maarja dan is de weerstand ofzoiets van de antenne weer niet goed
maar heeft iemand nog tips??

ronnie

heeft idd te maken met de antenne, maar als je hele auto is antenne fungeert, is de kans groot dat er storing gaat ontstaan door de elektronica, zeker bij elektromotoren

zoals gewoonlijk heeft ronnie weer eens gelijk
maar weet iemand soms de prijs van 1 vierkante meter aluminiun van 6 mm dik?

ronnie

Als je bodem plaat dikker maakt kan je ook meer gaten uit je bodem plaat halen en wat smaller maken maar of dan de stevigheid blijft??? hij is wel lichter dan met een 6mm die het zelfde eruit ziet.

kan best
de plaat is trouwens maar 3 mm dik
maar dat is genoeg om een bodemplaat en nog wat onderdelen van te maken
ik denk dat ik de oude bodemplaat gewoon overtrek
en dan uitfrees met een bovenfrees

ronnie

ik heb mijn onderdelen gemaakt en meteen foto's gemaakt

dit is de bodemplaat, hij is nog niet helemaal af want er moeten nog stukken uit om hem lichter te maken

afb2554.jpg

afb2555.jpg

afb2556.jpg

afb2557.jpg

de achterbrug moet nog gevijld en afgewerkt worden

heeft iemand soms nog enig idee wat ik er nog meer van zou kunnen maken?

ronnie

Ik wou ook eerst nog een alu bodemplaat zelf maken, zeker aangezien mijn broer de vorm kan maken in alu, maar dan om die gaten overal op de juiste plaats te maken....ik heb nl geen freesmachine ter beschikking

onderdelen zelf maken ??
niet doen.
tenzij je hier werkt http://www.dinfa.nl
ik heb er een half jaartje stage gelopen als instrument maker.
m'n auto bestond daarna uit 80% titanium. :D :D :D

helaas je komt net te laat met dat antwoord hij is al af :P
ik denk dat ik mijn radioplaat ook van aluminium ga maken, al is het alleen maar om de look

ronnie

Ik ga waarschijnlijk volgend jaar de opleiding instrumenten maker doen bij de www.lis-mbo.nl. Dan kan ik daar ook een hoop onderdelen gaan maken :lol: . Das wel vet!!

Back