Eigen ontwerp Depron indoor kistje

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door gurodewa, 15 nov 2011.

  1. gurodewa

    gurodewa

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Sint-Niklaas
    Na meer dan 20 jaar bijna enkel balsa modellen te hebben gebouwd, heb ik me ook eens aan depron gewaagd. 10-tallen plannen bekeken maar uiteindelijk mijn eigen goesting gedaan. En het lijkt een leuk toestelletje - heb juist tijdens de schemering een toertje gevlogen in de tuin - te zijn geworden.
    Omdat ik er nog eentje ga bouwen, maak ik er meteen een bouwverslag van.


    [​IMG]

    Span 60 cm, 115 gr met 2s460
    2 x 5 gr servo en Turnigy c1822/2100 motor
     
  2. Jasper-daniel

    Jasper-daniel

    Lid geworden:
    9 nov 2010
    Berichten:
    686
    Locatie:
    Wildervank
    Leuk en succes!

    Groet.
     
  3. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Ziet er leuk uit.

    Vleugels wel sterk genoeg zo of zit er koolstof in?
    Zou het profiel zo als je bij de romp hebt ook proberen te laten doorlopen over de gehele vleugel.
    Of het lijkt op de foto dat hij vlak is aan de tippen.

    Met wat profiel heb je net iets meer draagkracht en vliegt hij langer. Al zal je de 10 min nu ook wel kunnen halen.
     
  4. DutchRC

    DutchRC Guest

    Estetisch in ieder geval een leuk vliegtuigje :) Ik ben wel benieuwd naar een filmpje eigelijk.. Is that in the cards? :$
     
  5. gurodewa

    gurodewa

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Sint-Niklaas
    Hij moet nog wat uitvoeriger aan de tand gevoeld worden. Als de vleugel wat slap lijkt kan ik er altijd nog wat koolstof aan toevoegen.
    Ook met het vleugelprofiel kan nog wat gespeeld worden, we zien wel wat het defenitief wordt.
     
  6. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Jedelsky bouwmethode kan hier perfect. Eén ribje aan de tip en eentje halverwege volstaan.

    Mooi ontwerpje... doet me aan een 1:1 model denken, maar kan nu ff niet op de naam komen.
     
  7. pele

    pele

    Lid geworden:
    10 okt 2007
    Berichten:
    9
    Locatie:
    BELGIE
    indoorvliegen

    he hallo hans hier met rudy uit puurs weet je soms die sporthal waar die mannen van willebroek vliegen
    heb zelf ook al eens gaan horen om in puurs te vliegen in de sporthal maar ja je moet wel met een paar zijn he om de huurprijs
     
  8. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Geen idee. Ik heb de vraag een tijdje geleden aan Matanza gesteld (uit heffen), maar (nog) geen antwoord gekregen.

    http://www.modelbouwforum.nl/forums/indoorvliegen-parkflyers/146233-initiatieven-indoor-vliegen-belgi%EB.html#post2312878

    Ik ben zelf al ns een paar keer in de sporthal in Tisselt aan de brug gaan indoorvliegen. Huur via de sportdienst van de gemeente Willebroek - als ik me nog goed herinner - 12EUR/uur voor niet-verenigingen en 6 EUR/uur voor verenigingen. Tarieven staan wel ergens op de website van de gemeente Willebroek (www.willebroek.be)

    Winterseizoen is nu wel begonnen dus een gaatje vinden zal moeilijk zijn.
     
  9. gurodewa

    gurodewa

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Sint-Niklaas
    Gisteravond het toestel eens uitgelaten in de zaal en ik ben er best tevreden over. De motor is vervangen door de 19 gr HK motor waardoor het best wel snel kan vliegen. De vleugels lijken wat aan de slappe kant maar voldoen toch. Ook de bestuurbaarheid is ok, krappe bochten - soms nodig in de zaal- zijn geen probleem.

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  10. gurodewa

    gurodewa

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Sint-Niklaas
    Hierna een klein bouwverslagje dat het moet mogelijk maken om het toestelletje na te bouwen voor zij die zich geroepen voelen:

    Beginnen met de vleugels - 3mm Depron 20 cm breed 30cm lang
    [​IMG]

    Vervolgens de zijkanten van de romp uit 6 mm Depron. Totale lengte van de romp is 55 cm, de andere afmetingen zijn de zien op de foto's.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Vervolgens tekenen we een vleugelprofiel met de volgende afmetingen, en snijden er zo twee uit 6 mm Depron

    [​IMG]

    [​IMG]

    We gebruiken deze mallen om op de zijkant van de romp het vleugelprofiel over te tekenen:

    [​IMG]

    op ong 3 mm tekenen we een parallele-lijn

    [​IMG]

    Tussen de lijnen maken we een gleuf die we daarna met een vijltje schuin afwerken:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Nu kunnen we de vleugel al eens passen:
    [​IMG]


    Vervolg binnenkort.......
     
  11. gurodewa

    gurodewa

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Sint-Niklaas
    ...... en we bouwen verder:

    2 spantjes uit 6 mm Depron voor juist voor en na de vleugel, en aanpassen aan de juiste romphoogte.

    [​IMG]

    en natuurlijk loodrecht lijmen

    [​IMG]

    motorspantje lijmen, met aan de binnenkant enkele verstevigingen

    [​IMG]

    staart bijeen knijpen, met een stukje van 3 mm ertussen en de onderkant alvast verlijmen ( 3 mm Depron)
    [​IMG]

    Richting- en hoogteroer kan je maken naar eigen inzicht maar toch zeker niet kleiner dan de getoonde afmetingen
    [​IMG]

    [​IMG]

    en natuurlijk vastlijmen

    [​IMG]

    tandenstokertjes brengen hulp
    [​IMG]

    Wat afronden en wegsnijden waar nodig

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 9 dec 2011
  12. gurodewa

    gurodewa

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Sint-Niklaas
    Plaatsen van de vleugels:
    [​IMG]

    Bovenaan twee versterkingen lijmen, die de vleugel helften verhinderen te buigen:
    [​IMG]

    Onderaan lijmen we de eerder uitgesneden ribben
    [​IMG]

    bovenkant van de romp dichten tot aan de achterste rompspant, de onderkant tot ong 1/3 vanaf de voorkant van de vleugel.

    Tijd voor de servo's. Aan beide kanten van de romp juist voor de achterste rompspant snijden we twee krappe openingen waar de 5 gr
    servo's in knellen:
    [​IMG]

    Dmv een carbon staafje van ong 1.5 mm verbinden we de servo's met het hoogte- en richtingsroer. De verbinding met de roeren maken we met behulp van krimpgaine met een schuingeplaatst stukje tandestoker of dmv een handig item uit een Chinese winkel
    [​IMG]

    De verbinding aan de servo maken we weer met krimpgaine en een stukje staaldraad van 1 mm. Juist voor we de gaine krimpen zetten we de servo's neutraal en de roeren vlak.

    [​IMG]
     
  13. chris lanssens

    chris lanssens

    Lid geworden:
    20 aug 2008
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Tielt, West-Vlaanderen, België
    Mooi draadje. Bouw ondertussen mee.
    Op hoeveel ligt het CG? Is dit aangeduid op 3de laatste foto, nl lange lijn die dwars door servo loopt?
    Groeten
     
  14. gurodewa

    gurodewa

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Sint-Niklaas
    Altijd leuk te horen dat er iemand het toestel nabouwt.
    Het CG ligt ongeveer 6 cm vanaf de voorkant van de vleugel, en dan vliegt het toestel redelijk strak, leg je het iets meer naar achteren dan wordt het wat nerveuzer, maar kan je makkelijker korte loopings maken.
     
  15. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    1,5mm carbonstaaf als roerbediening is stijf genoeg om bij een lengte van ongeveer 30 cm niet uit te buigen?
     
  16. gurodewa

    gurodewa

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Sint-Niklaas
    Doordat de roeren zo klein en licht zijn, en door gebruik te maken van tape als scharnier hebben ze haast geen weerstand waardoor carbon van
    1.5 mm meer dan voldoende is.
     
  17. gurodewa

    gurodewa

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Sint-Niklaas
    Ondertussen de volledige set-up geïnstaleerd (HK 19 gr motor, SS 10A regelaar, ontvanger en 2 5gr servo's.

    [​IMG]

    Aan de onderkant een luikje voor de batterij, die knellend tussen de rompzijkanten geplaatst wordt. Over het carbonstaafje komt een rekker om het luikje te sluiten.
    [​IMG]

    Uit 1,5 mm staaldraad plooien we het landingstel
    [​IMG]

    Dit wordt tegen de voorste rompspant geliijmd dmv een stukje balsa.
    Ondertussen is het duidelijk geworden dat je best eerst tegen het spantje ook een stukje balsa lijmt omdat de staaldraad bij een stevige landing door het Depron scheurt.

    [​IMG]

    Dan rest nog de bovenkant van de rompvuit 3 mm Depron te snijden en deze vast te zetten met Tesa-tape zodat je makkelijk aan de set-up kan, en alles een beetje op te schuren, en dan vliegen maar.
     
  18. chris lanssens

    chris lanssens

    Lid geworden:
    20 aug 2008
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Tielt, West-Vlaanderen, België
    Echt een leuk toestelleke.
    Graag nog wat bijkomende info hoe je dat mooie cockpitkapje maakt. Dit maakt het vliegerke echt af.
    Groeten
     
  19. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    Volgens mij heeft Guy dat gewoon uit 3 mm depron gebogen.

    Depron heeft een voorkeursrichting qua buigen. Als je een strook/plaat depron neemt zal je merken dat langs de ene kant depron relatief stijf is en de richting er haaks op makkelijker buigt.
    Als je het cockpitje in die richting snijdt kan je het gemakkelijk buigen en dan vastlijmen op zijn plaats.
     
    Laatst bewerkt: 17 dec 2011
  20. gurodewa

    gurodewa

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Sint-Niklaas
    Klopt, gewoon 3 mm Depron in de juiste vorm snijden en plooien.
    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina