Eigen ontwerp dubbeldekker; shoot!

Discussie in 'Tekeningen' gestart door HugoW, 4 dec 2007.

  1. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Hoi,

    op zoek naar een leuke dubbeldekker voor mijn 15cc viertakt vond ik allemaal verschillende toestellen, elk met leuke en minder leuke punten. Dus ben ik zelf maar wat gaan schetsen. Hierbij een autocad tekening van het resultaat, ik ben al met de detailering begonnen.

    Wat gegevens:
    15cc viertakt
    1.500 mm span
    1.367 mm lang
    NACA 0012 profiel
    Vleugelspanten, rompspanten en rompzijden uit 3mm balsa triplex
    Sommige (vleugeldragende) spanten en het motorschot uit 6mm berkentriplex
    Vleugeldekking (voorste en achterste delen) uit 2mm balsa
    Rompdekking (ronde gedeelte) uit 1mm balsa en het laatste kleine stukkie massief balsa.
    Stabilo, kielvlak en bijgehorende roeren uit 6mm balsa
    5 Hitec 225 servo's

    [EDIT] FF een plaatje uit ACAD, voor de niet cadders.

    [​IMG]

    [/EDIT]

    Graag jullie commentaar, liefst in opbouwende vorm... Oh ja, hoe groot zal ik de tank maken? Geen idee wat die motor verbruikt.

    Let wel, de boel is nog niet uit gedetaileerd! En de samenstelling klopt niet 1 op 1 met de delen. Ik zal later, als de delen klaar zijn, de samenstelling herzien (opbouwen uit de delen!) De paarse rechthoeken in de tekening zijn overigens A0, zodat de boel ook nog redelijk te plotten is.

    Dank voor jullie input,
    Met vriendelijke groet,
     
    Laatst bewerkt: 4 dec 2007
  2. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Niet cadders zijn er meer als wel cadders.:rolling:

    Tank zou Ik 500 ml doen.

    En niet teveel 6mm hout gebruiken , is nergens goed voor.

    Mvg Johan
     
  3. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    op het eerste oog....................
    Erg veel pijlstelling - snelle vlieger?
    groot kielvlak met richtingsroer
    Die 6 mm berken triplex zou ik vervangen door 3 mm berken multiplex vliegtguigkwaliteit, dat is meer dan sterk zat. voor de balsa triplex neemje natuurlijk het hobbytriplex van de Gamma, dat is Balsatriplex maar dan van een mindere kwaliteit dan men in de modelbouwwinkel verkrijgt, maar daar is dan ook de prijs naar. De sterkte lijdt er niets onder.


    Voor de rest ziet het er leuk uit. Vooral bouwen en vliegen maar wel met bouw- en vliegverslag.
     
  4. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Das hetzelfde Theo.:hammer:

    Hugo is bij Mij geweest en Ik hat net wat verwerkt in de drijvers.

    Mvg Johan

    Ps, Hugo je hat ook een stukje triplex meenemen kunnen van 3mm voor de motorspant (heeft 7 lagen)
     
  5. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Inderdaad, van de Gamma. Al heb ik het bij de Karwei besteld, want de gamma hebben we hier niet. Helaas heeft de karwei ook geen 3mm triplex, wel 6. En soms 4, misschien moet ik daar maar eens achteraan. Of toch een klein stukje 3 van de modelbouwwinkel.

    Over het ontwerp; inderdaad een redelijk snel wendbaar dingetje. Ik vind de Ultimate wel leuk, maar te hoekig. En ik wil een ronde voorkant. Nu vind ik het ontwerp een beetje een kruising tussen een sukhoi (romp) en een Ulitmate (vleugels en staart) afgewerkt met een eigen sausje.

    Ik zal morgen (of later, moet misschien naar het buitenland voor mijn werk) de rest van de teknening even in JPEG's maken, kunnen jullie daar ook details van zien.

    Dank voor zover, schroom niet om meer op- of aanmerkingen te spuien.
     
  6. NoLimit

    NoLimit

    Lid geworden:
    12 jul 2007
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Lekkerkerk
    Hoi Hugo,

    Leuk ontwerp!

    Als je aan de 15cc 4-T gebonden bent dan is een dubbeldekker met een spanwijdte van 1500mm misschien aan de grote kant.

    Tenzij je er alleen rustig mee rond wilt tuffen zou ik het geheel verschalen zodat je op een spanwijdte van rond de 1300-1350 mm uitkomt. (of anders overgaan op minimaal een 20cc 4-T)
     
  7. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Hmmm, daar zit ik dus ook mee te stoeien, hoe groot hij eigenlijk moet worden. Ik snap daar namelijk weinig van. Soms zie je enorme kisten met een klein tuffertje voorop, soms een 1 meter kist met een 20cc snerpblokkie. Ik zal hem eens downsizen naar 1350. 't Is dan wel een flink blok, op zo'n klein toestelletje...
     
  8. sanka

    sanka

    Lid geworden:
    22 aug 2005
    Berichten:
    1.297
    Locatie:
    Veghel
    Op mijn Carl Goldberd 1.4m Ultimate zit een 25cc Saito die op een kwart van de 500cc tank zeker 8 minuten vliegt, dus een 250 a 300 cc tank is meer dan afdoende. Zelfs voor mijn Ultimate!!!!...

    Dus je ontwerp mag zeker kleiner worden voor die 15cc. 1.25 tot 1.3 m gok ik zo.
    De 1.5 meter lijkt me perfect voor de 25cc Saito.

    Verder zou ik de pijlstelling ietsjes minderen, meer verder oogt je ontwerp erg mooi.


    Hm, tekening even geopend, een ideetje.
    Voor je tippen zou ik meer pakken als dat open boogje. ik zou daar wat staande verstevigingen in zetten.
    Die bogen zijn voor mij erg lastig te folieen, maar dat kan aan mij liggen.
    Hoe wil je de bovenvleugel gaan monteren? Hetzelfde systeem als op de Goldberg Ulimate?
     
    Laatst bewerkt: 5 dec 2007
  9. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Ok, nog kleiner... Wordt wel frotten, ik wilde eigenlijk rolroerservo's in de onderste vleugel. De vleugeltippen zijn inderdaad nog niet gedetailleerd, daar moeten nog spantjes op. En de boel moet herontworpen, want na het verschalen klopt er geen donder meer van materiaaldiktes en spantafstanden.

    De bovenvleugel hangt op dit moment nog een beetje in de lucht. Op zich wel toepasselijk, maar niet praktisch. Ik zit naar het systeem van de Sig Hog Bipe te kijken (aluminium strips) en zal ook eens naar de Goldberg montage kijken. Heb je daar toevallig foto's en/of tekeningen van?

    Dank,
     
  10. sanka

    sanka

    Lid geworden:
    22 aug 2005
    Berichten:
    1.297
    Locatie:
    Veghel
    Dat zijn ook alu strips. Met een pen door de vleugel. Dus dat zal niet veel verschillen. En helaas geen foto's. Ik zal van het weekend even kijken om er een paar te maken.

    Ik ben al bezig om de tekening ook wat aan te passen voor de 25CC Saito. Dan kan het zonder verschalen. Twee of 4 vleugelservo's. Dat weet ik nog niet, maar 4 2.5kg servo's zijn niet veel zwaarder dan een 7 kg met stangen ed...

    Pijlstelling ook teruggebracht naar 12 graden. Was eerst 18. De Ultimate heeft zover ik kan nagaan 14 graden.

    En de V-stelling uit de onderste vleugel gehaald. Het wordt toch een earobatics toestel?
     
    Laatst bewerkt: 5 dec 2007
  11. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Aha, ik zie het. Net even de manual van CG gedownload. Hoe zit die per geborgd?

    Ik speel met het idee om 1 zware servo midden op de ondervleugel te zetten, en met 2 bowden kabels met elk een ruime bocht naar de roeren te sturen. Heb ik geen overgangen en wel ruimte.

    Ben je van plan het ding te gaan bouwen? Lijkt me wel leuk, het is mijn eerste scratch ontwerp. Met mijn steeds kleiner wordende ontwerp neig ik naar massieve staartdelen van 5 mm (6/1500*1250), misschien is voor de 1500mm versie een spantenstaart beter/lichter.

    Hmmm, het lijkt wel een projectje te worden, zo!
     
  12. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    3 mm Depron ingedekt met 1 mm balsa is sterker/lichter.;)

    Mvg Johan
     
  13. sanka

    sanka

    Lid geworden:
    22 aug 2005
    Berichten:
    1.297
    Locatie:
    Veghel
    Borging pen met een elastiekje.

    De Staart zou bij mij uit 2 balsa skins gemaakt worden met een frame ertussen van balsa.
    3mm voor de 1250mm en 4 dus voor de 1500 variant.

    Of ik ga bouwen ligt aan de tekening, want die is nog lang niet af, alhouwel ik wel goed bezig ben. Maar ik heb nog een Four star op de tafel liggen en twee ARF's. En dan nog een tekening die ik al af heb... Dus deze staat niet als eerste op de planning...

    Jep, het begint ergens op te lijken.
     
  14. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Met de tekening van de CG Ultimate erbij, zie ik een grote vaud in mijn tekening: ik heb de ribben onder een hoek geplaatst, haaks op de neuslijst. Dit vernaggeld het profiel t.o.v. de vliegrichting. Of de ribben moeten in de hoogte gestretched worden (dikker) of de hele rib moet langer en dikker (verschalen) en parrallel aan de vliegrichting geplaatst worden.

    Sanka, kan je jouw tekening ook ergens plaatsen? Vind ik wel interessant.
     
  15. sanka

    sanka

    Lid geworden:
    22 aug 2005
    Berichten:
    1.297
    Locatie:
    Veghel
    Die verdraaiing van de ribben zal niet zo erg zijn, ik durf het zo wel aan.
    Het gaat wel wat terug in relatieve dikte, maar zoveel zal het niet maken. De lengte verschilt bij de door mij aangapaste tekening maar 2 mm....
     
  16. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Ja, doordat je de vleugelhoek teruggebrach hebt wordt het uiteraard ook weer minder belangrijk. Nu de vleugeltjes van mijn versie kleiner en kleiner worden, zit ik te denken aan schuimvleugels met 1mm indekking en een carbon buisje voor de stijfheid. Is wel sneller bouwen dan veel kleine spantjes. Zou dat veel zwaarder zijn dan 2mm ribben met 1,5 mm dekking? Neus- en eindlijsten uiteraard nog steeds balsa in beide versies.
     
    Laatst bewerkt: 5 dec 2007
  17. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Sanka, heb net jouw versie bekeken. Ik zie dat je de ondervleugel gelijk gemaakt hebt aan de bovenvleugel. Waarom?
     
  18. sanka

    sanka

    Lid geworden:
    22 aug 2005
    Berichten:
    1.297
    Locatie:
    Veghel
    Ik heb geen ervaring in die bouwwijze, maar het is wel zwaarder, zover als ik het weet.
    Maar ik vind een ribbenvleugel ook al heel snel bouwen.

    Ik heb de vleugels gelijk gemaakt vanwege het bouwgemak, en V-stelling heb je toch niet nodig. En ik wil het vleugeloppervlak redelijk groot houden, de vleugel is ook al smaller als die van de CG Ultimate.
     
  19. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Dat van die smalle vleugel viel me net ook op, toen ik de hoek verminderde (zoals in jouw ontwerp). Misschien dat ik de boel wel iets verbreedt. Ik ga eens even stoeien met een ondervleugel die precies 1 of 2 spanten korter is dan de bovenvleugel. Ik vind dat toch mooier, en het is niet moeilijker in het ontwerp of in de uitvoering. En als het lichter is dan de schuim-uitvoering, dan bouw ik natuurlijk met spanten!

    Overigens zal ik de komende dagen even uit de lucht zijn, moet voor mijn werk naar het buitenland. Na het weekend verder, denk ik.
     
  20. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Rib is een stuk lichter.

    Sinds ik dat weet bouw ik geen styro vleugels meer. (ze kunnen wel meer hebben)

    Veel sneller is met styro ook niet.
    Ribben zijn allemaal gelijk bij een Ulti, dus tussen 2 multiplex ribben snel 40 gemaakt in een keer.;)

    Mvg Johan

    Ps. en je moet ook het spul hebben om vleugels te kunnen snijden.:oops:
     

Deel Deze Pagina