[Eigen ontwerp] Hotliner met atlantis romp

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door michiel b, 8 jul 2007.

  1. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    Hoewel we al erg ver gevorderd ben met de bouw van deze hotliner, toch nog maar een fotoverslag van wat er nu allemaal al gebeurt is. Misschien interessant voor de zelfbouwers. (zijn die er nog??? ;) )

    Het begon allemaal met een Atlantis-rompje op een rommelmarkt gevonden. Voor de mensen die de Atlantis niet meer kennen:
    Dit is een elektrozwever die hobbyin vroeger verkocht en ontworpen had. Dit model had een ribbenbouw vleugel, en de Atlantis 2 had rolroeren.
    Ik wilde altijd nog een hotliner zelf maken, daar was nu de kans voor aangebroken. Vleugels kan ik namelijk wel snijden, maar een rompje is wat moeilijker te maken. Vandaar dus dat een los rompje altijd in de smaak valt :)

    Voor een echte hotliner is het rompje helaas veel te dik. Echter wel makkelijk apparatuur inbouwen natuurlijk. Omdat de staartlengte vast ligt, wilde ik ook de span in de buurt houden van 2meter. Maar omdat het een snel moet worden is het iets kleiner geworden. De schuimdelen zijn 1600mm, maar daar komt nog een paar cm balsa tips bij.
    profiel is Mh43, met 2gr tipverdraaiing.

    Hieronder dan de foto's.
    Beplanken van de schuimkernen. De neus en achterlijst krijgen een carbon mat. En de de wortel en tip krijgen nog een extra glasmat over de hele koorde. Daar helaas geen foto's van.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Eentje grof geschuurd, de andere net droog:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Detail:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Het rompje:
    [​IMG]

    De motor: (kontronik Fun-500-27, met 5.2:1 gearbox)
    [​IMG]
    [​IMG]

    Voor en achterlijst erop lijmen:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    massieve balsa tip erop geplakt:
    [​IMG]

    Mini hoofdligger, om de verzwakking van het servoluik wat te compenseren:
    [​IMG]
    [​IMG]


    En nu weer een lange break, het stabilo is gemaakt. Gewoon uit 5mm balsa. Geen composiet materialen gebruikt.
    Daarnaast is alles gefolied. Ook niet echt spannend, maar stiekem wel tijdrovend. (en bovendien niet leuk.... :roll: :oops: )
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Flightpower EVO-25 3700mAh 5s. :D
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Zover is het model nu.
    2 digitale vleugelservo's zijn ingebouwd(HS-5125MG).
    Motor ingebouwd. (kontronik Fun-500-27, met 5.2:1 gearbox).

    To do-list: ;)
    Nu nog een hoogteroerservo inbouwen.(ik denk hs-81MG)
    Hxt 120A ESC inbouwen(in besteld :p )
    cockpitkap zoeken.
    ontvanger inbouwen.
    ailerons aansturen.
     
  2. thymen

    thymen

    Lid geworden:
    10 jun 2007
    Berichten:
    50
    die is erg mooi gemaakt echt vet mooi!!
    wat voorn matriaal is het?? 8O
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hallo Michiel,

    heb je wel een ligger in de vleugel gebouwd?
    Ik zie wel een weefsel tussen de balsa en schuimkern maar geen hoofdligger die de boven- en onderbeplanking met elkaar verbindt.
    Lijkt me wel verstandig anders vouw je de vleugel vrij snel op.

    GJ
     
  4. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    Nee, helemaal geen ligger.

    Voor mijn gevoel is de vleugel echter wel heel stijf.
    In ieder geval sterker dan de tokolisho vleugel. (pylonracer)
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Voor je gevoel kan hij wel stijf zijn maar het gevaar is dat de bovenhuid knikt en dan is meteen alle sterkte weg.
    Een ligger houdt de boven en onderhuid op afstand.
    Stijver dan de Tokoloschi?
    Maar die is gebouwd op 40 G of zo.
    Ik leg in mijn vleugels (vol gfk F5B) een ligger met een meter of 30 carbonroving, de ligger is van rechtopstaand balsa met carbonweefsel in de verticale richting.
    Zelfs die gaan stuk.

    GJ
     
  6. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Ziet er goed uit! Ben zeer benieuwd of dit een beetje wil. :)
     
  7. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    @GJ:
    Ik denk ook wel dat een hoofdligger beter was geweest, maar het is natuurlijk altijd keuzes maken.
    Misschien lijkt de vleugel nou idd wel zo stijf, maar misschien knikt deze toch wel door. De tijd zal het leren....

    kwa motorstroom wil ik gaan "prop'en" naar rond de 70-80A.
    Motorvermogen is dan rond de 1200-1300Watt.
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Tja.. niet te hard aanduiken..
    Het zou zo zonde zijn van je lipo's en motor.
    Wij zaten met een Kontronik ergens rond de 100A op 4S met een 15x 13 of een 16x16 prop, dat weet ik even niet meer.
    6 seconden motorloop vanaf de grond en hij was uit zicht.
    Kist woog ergens in de 1800 gram.
     
  9. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    Afgelopen 2 weken niks aan dit project gedaan :(

    Nouja, wel nog 2de hands een cockpitkap kunnen kopen. :D
    [​IMG]

    Deze week hopelijk meer!
     
  10. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    Eindelijk verder gewerkt vanavond.

    To do-list:
    Hoogteroerservo inbouwen.(ik denk hs-81MG)
    Hxt 120A ESC inbouwen(is besteld)
    cockpitkap zoeken.
    ontvanger inbouwen.
    ailerons aansturen.

    Wat is er vanavond allemaal gemaakt:

    Allereerts Hoogteroerservo inbouwen. Het is een HS-81MG geworden. :)
    Deze lijm ik er met siliconenkit in. Dit zit erg vast, en is ook nog ietswat vrij van trillingen. Als de servo eruit moet, kan je de kit gewoon doorsnijden en eraf peuteren.
    Dit gebruik ik al jaren en bevalt erg goed. (Het is natuurlijk ook het gemak :p ;) )
    [​IMG]

    De bevestiging met het hoogteroer. Dit verenstaal is 90graden gebogen, en zit los in de buitenkabel. Dit is niet de mooiste oplossing(kwa uiterlijk), maar het zit wel enorm degelijk en spelingsvrij. Ook is nu het stabilo enorm makkelijk los te maken. Zelfs een kwiklink hoeft niet meer los :D
    ideaal. :!:
    [​IMG]

    hoogteroer servo zit met een klem vast, links is te zien dat de buitenkabel ook nog vastgelijmd is. Nog kleinere speling.
    [​IMG]

    Rolroeren aangestuurd.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Nog een detail van de hoogteroer aansturing.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Lelijke aansturing van de spinner. Hier moet eigenlijk nog een oplossing voor gevonden worden, maar heeft even nog geen haast.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    To do-list tot nu toe: ;)
    Hxt 120A ESC inbouwen(is besteld)
    ontvanger inbouwen.
    hoogteroer servokabel verlengen.
     
  11. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Kan je motor niet iets verder naar achter, door er een paar ringen achter te leggen?
    Wat je anders kan doen is een plaatje balsa met een gat buiten op de romp plakken. ( ik bedoel eindelijk een balsa ring)
    En zo afronden dat je spinner mooi aansluit.
    Even verzadigen met dunne seconden lijm en dan de romp voor gewoon van een ander kleurtje (eventueel folie) voorzien
     
  12. salamander

    salamander

    Lid geworden:
    7 feb 2003
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Echt
    bij het inlijmen van je servo's, heb je toen ook de romp opgeschuurd waar je de servo's lijmt?

    Bij het drogen van epoxy, komt er aan de buitenzijde een laagje op te zitten. Die je moet wegschuren, voordat je daarop kan plakken. Ja ok, je kan zo ook wel op epoxy plakken, maar het zit dan niet stevig vast.
    Epoxy altijd opschuren, voordat je er iets op plakt.
     
  13. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    geen ligger??? hoe zitten die vleugels aan elkaar?
    Je gebruikt wel carbon aan de neuslijst en dergelijke.. en vergeet het gedeelte waar de meeste krachten op komen te staan.

    De vergelijking tov de tokoloshi slaat natuurlijk nergens op.. die vleugel is zo gebouwd dat hij op de juiste plekken enorme krachten kan weerstaan.. en daar zit een balsa ligger in metin de boven en onderhuid zeker 7 strengen koolstof per kant.

    Zonder ligger zou ik zo'n ding niet eens laten vliegen.
     
  14. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    @Salamander
    Bij het inlijmen van de servo's is het hout/epoxy lichtje opgeruwd. En ontvet(ook de servo)

    @Bertus:
    Wel goede ideeën. Ik overweeg echter ook nog andere spinner te kopen. Deze is bekrast.

    @Peter Pankras:
    De vleugels zitten koud tegen elkaar gelijmd, met een strook koolstof over de vleugelhelften. Daarboven Zit nog een grote glasmat. Omdat er over de hele voorlijst carbon loopt, maakt dit dus de bevestiging van de 2 vleugeldelen erg sterk.

    Over de ligger kan ik je geen ongelijk over geven. Maar daar had ik simpelweg van te voren niet bij stilgestaan. Ik moet wel zeggen dat dit geheel erg stijf en torsievast aanvoelt. Alleen bij de uitsparing van de Aileronservo wordt de vleugel flink verzwakt...

    Maarja, ik zal de eerste vluchten maar niet/nauwelijks aanduiken, en kijken hier het reageert. Ik heb nu vrij weinig trek om de hele vleugel door te zagen, en alles opnieuw te moeten gaan folien....
     
  15. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    je hoeft niet de hele vleugel door te zagen om er een ligger in te doen.
    Hoe breed is die strook koolstof die je over het midden heb gezet?
    Dat er over de hele voorlijst carbon loopt heb je niets aan kwa sterkte in het midden van de vleugel.. en daar gaat straks je vleugel breken als je flink up trekt. Als je wilt kun je aan de onderkant van je vleugel een sleuf snijden en met pu lijm een triplex ligger erin lijmen. Zo doe ik het ook altijd met schuim abachi speed vleugels..

    Ik lijm ze ook eerst koud tegen elkaar.. dan pas aan de onderzijde een sleuf snijden. Triplex ligger erin schuimen met bruislijm. Daarna pas het middengedeelte van je vleugel versterken met stukje glas.. en daarna folien of je vleugel glassen.
    Als je wilt kan ik je eventueel een bouwhandleidingkje mailen waarin dit met foto's beschreven staat.

    Zo zonder ligger zou hij bij ons niet door de verplichte modellen keuring komen.. en niet de lucht in mogen.
     
  16. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    Solderen van de hoogteroerservo:
    [​IMG]

    Af-foliën van de servogaten: (zowel van de hoogteroer als rolroeren)
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]


    Nu nog ontvanger en regelaar inbouwen.

    Regelaar is helaas nog niet binnen....
     
  17. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    @ Peter Pankras:
    PB verstuurd.
     
  18. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    Misschien een beetje laat, maar ik ga toch zeker je advied opvolgen Peter. Ik zal proberen niet te eigenwijs te zijn ;)

    Afgetekend en het mes erin.... Tussen de carbonmat en de servokabels in.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Even door de mat zagen, viel niet mee.
    [​IMG]


    [​IMG]
    Op de laatste foto is te zien tot waar de ligger eigenlijk zou komen. Dan is deze bijna 1 meter. (2cm per kant extra kan nog). Ik heb er wel op gelet dat nu de ligger tot na de servoluik loopt. Maar is dit ver genoeg?

    En dan nog een vraag, waar haal je triplex vandaan dat langer is dan 1meter. Of kan balsaligger ook met aan beide kanten 0,8mm triplex? Aan wat voor maten zit jij te denken?
     
  19. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    dat is lang zat.. de liggers in mijn hotliner vleugel zijn zelfs veel korter dan dat.
    De grootste krachten zitten toch in het midden van je vleugel.
    Hij kan makkelijk per kant 20 cm korter als ik dat zo in schat.
    Als voorbeeld.. bij mijn hotliner met 175 vleugel is de ligger in zijn geheel 50 cm, dat is dus 25 cm per vleugel helft. Iedem voor de speedvleugel die ik je als voorbeeld stuurde van de sharky...
    Voor de ligger gebruik ik 3mm berken triplex, dus vliegtuig triplex.. geen populieren of bouwmakrt triplex gebruiken.
    Die vleugels maken heel wat mee, bij enorme snelheden.. heb er nog nooit 1 gebroken..

    Peter
     
  20. Aaalie

    Aaalie Guest

    En de platte carbonstrip dan? Is dat niet een oplissing, licht, lekker smal (dus makkelijk er tussen te lijmen), en oersterk.

    Greetz van Aldert
     

Deel Deze Pagina