eigen ontwerp speedboot.

hallo,

Ik wil voor ik aan de cat gqa beginnen nog wat meer ervaring hebben. Ik heb zelf een romp ontworpen, en ik ben hem aan het bouwen. Ik wilde een romp bouwen die ook ruig water aankan. En daarom heb ik hem aardig breed gemaakt. zodat de kans op omslaan kleiner is. (of is dit weer een denkfout van me?)

Foto-J6KN8EBH.jpg

nu wil ik jullie mening hierover horen.
kan dit goed gaan varen? of kan ik er beter een sleper voor een noodgeval van bouwen?
de boot is 50cm lang
ik wil hem gaan uitrusten met een speed 600. Op 7 of 8 cellen.

Volgens mijn heb je het aardig correct dat hoe breder hoe stabieler hij is.
Om dat je dan meer oppervlakte op het water hebt liggen.

Je romp ziet er aardig uit dus ik schat in dat zij in plane kan gaan.
Ik zelf ben meer van de slepers. Dus ik zou het leuk vinden als je er ook een sleper bouwt!:p;)

Maar zonder gekheid ik denk dat het bootje aardig kan varen:p

Fk ben vandaag naar de modelbouw winkel gegaan om een speed 600 race motor te halen. En nu heeft die man van de winkel me weer aan het twijfelen gebracht.

Hij liet me nog een andere motor zien, een lipower 660.

Dus nu zit ik te twijfelen tussen een,
-speed 600 race.
-lipower 660

Graag jullie mening over welken motor jullie zouden nemen?

Hier nog een foto,

Foto-BOXSXVZU.jpg

de onderkant van de romp is in glasvezel gezet. En die spiegel versterkt met een 280g/m² matje. de spiegel moet nog worden geplamuurt net als het dek. Verder is al het hout 2 keer behandelt met epoxy, en de binnekant heb ik ook zwart gespoten.

Verder moet ik nog een een slang met een kleinere binnendiameter halen voor de waterkoeling.

Hallo,

Voor de stabiliteit zou ik wel onder aan de romp van die ribben in de lengte van de boot monteren.

Hans

Hallo Niels,

Je bent al een heel eind met de bouw, denk zeker dat je bootje het wel zal doen!

Er vallen me wel een paar zaken op. Ik zie een Tamiya stekker en diverse kroonsteentjes. Dit zijn niet de beste manieren om verbindingen tot stand te brengen, gezien de ampères die er rond gaan. Zelf heb ik bij mijn eerste bootje een Tamiya stekker zien smelten. Ik zou daarom voor andere verbindingen kiezen b.v. 4 mm goudcontacten. Ik kan op de foto ook niet helemaal goed zien hoe het is aangesloten. Wellicht zou je er door het gebruik van langere kabels een verbinding tussen uit kunnen halen. Je houdt dan als verbindingen: accu-regelaar en regelaar-motor.

Er zit veel speling tussen de askoker en het begin van je schroef, wellicht dat dit komt omdat je de as nog niet hebt vastgezet.

Het idee van Hans m.b.t. de strakes zou je zeker in overweging moeten nemen.

De motor van Graupner is volgens mij een fractie lichter qua gewicht en draait iets meer toeren. Zelf heb ik een van mijn bootjes een Graupner speed 600 race 7,2V voorzien. Tot nu toe geen klachten over deze motor ;-)

Succes en plezier met bouwen.

groeten, Frank

bedankt voor de tips.

Ik ga zeker andere stekkers nemen. en de kabels gelijk doorverbinden.
Strakes ga ik voor google hoe ze onder de boor moeten komen.

Vandaag stiekem een testvaartje gemaakt om te kijken of ik de as goed had geplaats.
En ja hij zat weer te hoog, hij kwam rustig en mooi in plane, maar wil je meer gaat hij naar lucht happen. Toen heb ik de romp achter een beetje omlaag geduwt. En ja hij gaf veel meer kracht en zuigde geen lucht aan. Dus ik neem aan dat ik gewoon de as wat omlaag kan doen?

ik zal zometeen eens wat foto's maken hoe de as nu zit.

(de testvaar is met een standaart 540 motor uit een oude tamiya. ) Morgen ga ik de speed 600 race halen.

Hallo Niels,

Dat 'luchthappen' is karakteristiek voor een oppervlakte aandrijving; dat hóórt zo, dus.
Als de boot in plané is, ligt de onderkant van naaf van de schroef op de waterlijn en is er steeds maar één blad van de prop in het water.

Als ik de hoek zie van de schroefas, vrees ik het ergste om de boot goed varend te krijgen; die hoek is nogal aan de grote kant...

Je hebt al een mooie lange schroefas, maar ligt de motor wel met de koeling op de bodem?
Als de motor niet lager kan, kun je beter aan een strut en flexas gaan denken.

Welke prop heb je erachtergehangen?
Bij een 600 motor heb je een 36K of 37,5K nodig van Graupner.

Groeten, Jan.

Maar hoe komt het dan de de boot niet harder gaat als ik meer gas geef. (komt dit door de verkeerde hoek.) Hij gaat best hard voor de hoeveelheid gas die ik geef, (langzaam varen dus. Maar zodra ik genoeg gas geeft dat hij lucht gaat zuigen gaat hij nauwelijks harder.
dsc01720ri1.jpg
moet ik naar zoiets streven???

Dus het komt erop neer dat ik moet gaan kijken of de as niet rechter kan? Ik denk het wel maar het zal niet veel zijn.
als dit niet werkt zou ik dan ook een onderwateraandrijving kunnen proberen? Want bij de vorige romp had ik die ook, en dat ging aardig goed.

Laatst bewerkt:
Hallo Niels,

Ik verdenk de prop, welke is dat?

Verder is een 540 nou niet direkt een motor om zo'n grote romp vooruit te krijgen....

Denk je eraan om je nieuwe 600 motor te laten inlopen?
De koolborstels hebben af fabriek maar een héél klein contactvlak en 'éven' proberen kan de collector al naar z'n grootje helpen...

Groeten, Jan.

De prop waar ik mee heb gevaren was een 37.5 was de enigste die ik kon vinden, (aan de groten kant ja.)

Dus jij verdenk dat de motor en de prop meer als de positie van de as?

Over het inlopen, word hier gewoon kraanwater voor gebruikt?
Aan hoeveel volt moet ik denken?
Hoelang moet hij in het water draaien?

over het lucht happen:

het zal een combinatie zijn van alle 3

over het inlopen:

er zijn heel veel manieren om je motor in te laten lopen, de ene doet het zo en de ander doet het zo. ik heb het zelf zo gedaan:

-eerst voor 1 euro gedestilleerd water halen bij de supermarkt
-je haar vol smeren met gel en de lege pot 3 gaten in boren, twee gaten met dezelfde afstand als de gaten in de motor en 1 gat ernaast.
-aan de motor een draad solderen die lang genoeg is.
-aan twee lange schroeven de motor ophangen en door het 3e gat de draden van de motor laten komen.
-gedestilleerd water door een koffiefilter laten lopen en daarna in de gelpot gieten.
-motor die aan het deksel hangt erop draaien.
-op 1,5 volt een lange tijd laten draaien en goed de stroom in de gaten houden met een voltmeter en een amperemeter.
-na een tijdje als het water zwart is nog een paar keer door een koffiefilter laten lopen totdat het weer een stuk schoner is en dat wer in de gelpot gieten en door met inlopen
-het inlopen is klaar als de koolbortels netjes gevormd zijn naar de collector.

bij mij zag het er zo uit:
Foto-67WPLWWW.jpg

Foto-D7X6N3H4.jpg

Foto-SZWSQAM6.jpg

Foto-HM4VETKU.jpg

het schijnt ook goed te gaan in kraanwater maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Groetjes,

Jelmer

Een bekende boot die groene ;-) Probeer of je je as wat vlakker kunt krijgen. Ik heb zelf de as van dat groene bootje naderhand ook nog iets vlakker weten te krijgen. Hoeveel steekt je as eigenlijk uit ten opzichte van de lengte van je boot? Om te beginnen zou ik 8% à 10% van de bootlengte aanhouden.

Ik heb vandaag de as eruit gehaalt.

Zou dit een goede positie zijn???
Foto-7BMVGZOA.jpg

Hij kan wel nog iets rechter maar dan moet ik de boot een beetje aanpassen,
De boot is 50cm dus dan zal ik hem ongeveer 5 cm laten uitsteken.

Hallo Niels,

Een ongestepte romp mag best een paar graden schroefasneiging hebben; dus zo vlak mogelijk is goed.
Als je de romp op de kiel neerlegt, moet de propnaaf nét boven de tafel zweven.

Is het meer, dan kan het zijn, dat de boot wil gaan vliegen als je tegen de wind invaart, de brede romp wil echt wel om...

Heb je een vloedkanaal in de planning?

Groeten, Jan.

bedankt voor je tips.

Dus deze positie zou wel kunnen maar vlakker is beter, dan ga ik hem morgen maar even aanpassen.

Over een vloedkanaal, ik heb er ook over zitten denken, maar ik moet eerst maar een zorgen dat de romp vaart krijgt.
Als dit is gelukt ga ik er nog een goed over zitten denken. Maar ik weet ook niet of dit wel bij brede rompen werkt?

Juist bij brede rompen, die zo lekker stabiel op hun kop drijven, is een groot vloedkanaal een genoegen.

Je moet het liever wel bij de bouw al inplannen, want de binnenkant ervan moet óók waterdicht afgewerkt worden.

Groeten, Jan.

Back