[Eigen ontwerp] wing s

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door michiel b, 29 dec 2006.

  1. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    Aangezien ik van plan was om wat meer bouwverslagen van eigen projecten te laten zien komt er nu 1:
    de Wing s

    Erg simpel model, maar het vliegt wel strak.
    Ik heb samen met een vriend van mij een CNC snijmachine, en daarmee experimenteren wel geregeld met profielen/instelhoek ed.
    Ik heb dus al dit model een keer gebouwd, alleen dat was zonder tipverdraaiing. Die vloog eigenlijk prima, maar wilde wel eens overtrekken(ook bij grotere snelheden)
    De afmetingen en profiel zijn wel hetzelfde.
    Profiel is: MH45 (die lijkt toch wel het beste te zijn(van welke we geprobeerd hebben))
    Wingspan: 1 meter
    Tipverdaaiing is 2 graden
    Zo ziet het er op de computer uit:
    [​IMG]
    Het grootte profiel is de wortel, de kleine de tip.
    Links begint de snijdraad te snijden, en eindigt daar uiteraart ook weer.

    En na het snijden liggen de vleugels zo in de "mal":
    [​IMG]

    En zo zien ze er los uit:
    [​IMG]

    Best wel goed gelukt. Vooral de ingesneden roeren zijn lekker makkelijk :)
    Hoewel je het op de foto niet goed kan zien, moet er wel op sommige plekke het eea geschuurd worden, maar dat duurt maar enkele minuten.
     
  2. brampi

    brampi Guest

    Erg mooi idee en ook mooi gedaan :thumbsup:
    Zal dit topic zeker volgen,
    ik wou dat ik ook zo'n CNC snijjmachine had :p
     
  3. Senne

    Senne

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    960
    Locatie:
    maasmechelen
    zeker een mooi vliegtuig!
    en die tekening, met welk programma is dat gemaakt ?


    gr.senne
     
  4. vjete

    vjete

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    747
    Locatie:
    Kortrijk[BE]
    dat zal waarschijnlijk autoCAD zijn. en idd een mooi projectje. zal het zeker ook volgen
     
  5. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    Deze tekening is idd gemaakt in Autocad

    Bij grotere lastige ontwerpen worden ze eerst in solid edge getekent. Dan dwarsdoorsnedes maken, en die in autocad inlezen. Vanuit Autocad maken we de gcode.

    Vandaag nog verder gewerkt.

    Eerst alles ligt opgeschuurd. Helaas is daardoor alweer een hap in de achterlijst ontstaan. Maarja, dat lossen we later op. Waarschijnlijk maak ik een koolstof achterlijstje.
    [​IMG]


    Daarna de servo's aftekenen, ik maak de stuurstangen aan de bovenkant. Niet bepaald het mooist, maar het scheelt tandwielen bij het hellingzweven :)
    [​IMG]


    piepschuim verwijderen en servo passen. De vleugel is niet dik genoeg voor een staande servo. Dus de servo maar liggend ingebouwd. Is ook wel mooier zo.
    [​IMG]


    Nou een kabelgootje maken, een sleufje vind ik niet mooi, dus daarom maar met een verhitte as een tunnel smelten.
    [​IMG]


    Dat ziet er bij de wortel zo uit:
    [​IMG]


    En bij de servogat:
    [​IMG]

    Als laatste en tevens ook het moeilijkste, de servokabel door de tunnel heentrekken. Ik gebruik daar een verenstalen staafje voor, met het uiteinde haaks gebogen.
    die hoek kan je achter de servostekker steken, en zo voorzichtig de servokabel door de tunnel trekken.
    [​IMG]

    Ik weet nog niet of ik een motor hierop ga zetten, dus weet ik ook nog niet of ik een rip tussen de 2 vleugeldelen lijm(daar kan je makkelijker de motor aan bevestigen)

    wordt vervolgd.
     
  6. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    En ik heb weer verder gewerkt.

    Vleugelrip geplaatst aan de wortel. Dus tussen beide vleugelhelften.
    Het is balsa 1,5mm. lekker licht dus. Doordat het tussen het piepschuim geklemd zit, toch nog een beetje degelijk.
    [​IMG]

    Ander vleugel ook verlijmt en hoofdligger er in geplakt.
    Het is een carbon strip 1mmx3mmx1000mm. Ik had liever 6mm gebruikt, dit vind ik nog een beetje slapjes :(
    [​IMG]
    er komt ook nog neus en achterlijst op. Vooral om deukjes te voorkomen. Dit is maar normale styropor(EPS), met een redelijk kleine dichtheid. Echt veel stevigheid heb je er dan ook niet van.

    En zo ziet het hele plaatje eruit.(termometer geeft 11graden aan :( )
    [​IMG]
     
  7. vjete

    vjete

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    747
    Locatie:
    Kortrijk[BE]
    dit noem ik nu eens creatief omgaan met pingpongtafels :lol:
    ziet er goed uit. om hem stijver te maken kan je toch nog eenzelfde ligger aan de onderkant plaatsen. dat is even zwaar als een van 6 maar nog stijver dan
     
  8. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    Ja, leuk het zo'n tafeltennis tafel :lol:
    Het lijkt groot, maar die ligt zo vol...

    De ligger zit trouwens aan de onderkant van de vleugel, op de foto is dat wat moeilijker te zien.
    Ik heb geen 6mm carbon hier liggen.
    Alleen nog rond, maar dat kan ik niet mooi als hoofdligger gebruiken

    Ik heb er trouwens ook een 2mm rond carbon neuslijst ingelijmd.
    Volgende keer tips snijden en monteren.
     
  9. vjete

    vjete

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    747
    Locatie:
    Kortrijk[BE]
    dan aan de bovenkant nog 1 inlijmen he als je er nog 1 hebt tenminste. tenzij het zo al stijf genoeg is he
     
  10. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    tentamen week is weer voorbij :)

    Carbon neuslijst erin gelijmd. rond 2mm dik.
    moeilijk recht uitsnijden...
    [​IMG]

    achterlijst. plat 0,5mm dik. maakt het roer ietswat torsievaster maar vooral tegen de deukjes.
    [​IMG]

    Wingtips uitgesneden(met de pc natuurlijk :) )
    Zien er zo wel lekker strak uit vind ik.
    [​IMG]
     
  11. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    Eindelijk weer eens verder gegaan.

    Vleugeltips bevestigd.
    [​IMG]

    Met magneetjes!
    [​IMG]

    Detail:
    [​IMG]

    Wordt lekker makkelijk vervoeren straks hoop ik. En ze zitten meteen op de goede plek.
    Echt ideaal :)
     
  12. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    Roeren getaped. Het piepschuim zelf is niet buigzaam genoeg. Bij EPP zou dat wel zo zijn.
    Omdat ik bij andere modellen gemerkt heb dat de tape vrij snel loslaat, heb ik er maar wat houtlijm onder gedaan. Dat blijft wel zitten totdat ik hem kapot vlieg ;)
    [​IMG]

    Ruderhorn'tjes uitgetekent en op maat geschuurd met mijn nieuwe combinatie band-schijf machine 8)
    Lekker klein ding, ideaal voor de modelbouw :)
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  13. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    ha, heb je topic ontdekt :).

    ga je toch een motor erop zetten?
    http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=53971&highlight=

    wel ideaal, zo'n CNC snijder.

    Wat ga je voor accu erin gooien? Denk dat het AAA of AA moet worden als zwever. Het zwaartepunt bij zulke vleugeltjes is vrij lastig goed te krijgen. Moet erg ver naar voren.

    In dit topic: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=19833&highlight=funzweven
    Staan een aantal plaatjes van vleugeltjes die ik heb gemaakt. Gewoon PS (geen EPP). en dan een glas of koolstof neuslijst zoals jij heb gedaan.
    Wat ik nog wel kan aanraden (weet niet of je het van plan was) is om hem in te tapen. Bespannen met tape dus.
    daarvoor kan je hem het beste volledig inspuiten met spuitlijm. die redelijk op laten drogen en dan het plakband in lange stroken aanbrengen. Als je het daarna dan nog eens goed vastzet met een strijkbout heb je helemaal geen liggers nodig :). Vooral voor de torsiestijfheid scheelt het een heleboel!
     
  14. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    Hoi Sietse,

    Ik denk dat er wel een motor op komt. Zeker is het nog niet.
    Accu zou dan een 11,1V 740mAh 20C himodel worden.

    Neuslijst ga ik nog intapen. Niet de gehele vleugel. Volledig intapen(met verhuisdozentape) is zwaar, en doet nauwelijk verstevigen. De tape laat ook veel te makkelijk los. Lijm eronder lijkt me een beetje zwaar worden.
    Het vorige prototype, met 0gr tipverdraaiing, was vliegklaar 240gram, zonder aandrijfset.

    Het enige voordeel van volledig intapen zie ik het opvangen van deukjes, waar dit schuim redelijk gevoelig voor is.

    Glasvezeltape, doet wel wat meer in sterkte, maar dan vooral in de trek-richting.

    Zwaartepunt zal hetzelfde zijn als de vorige model. Weet ik zo 123 niet uit mijn hoofd. Met het vorige model had ik maar 10gram lood nodig, voor het goede zwaartepunt :D
    Dat was dus zonder aandrijving, met 4AAA cellen.
     
  15. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    ah, je gaat echt voor zo licht mogelijk.

    Intapen met inpakplakband scheelt toch echt wel veel hoor. anders moet je even een ander proefvleugeltje snijden, die intapen en dan het verschil wegen. Normaal plakt het idd niet geweldig, hoewel mijn 1e vleugel zonder lijm eronder ook behoorlijk sterk was. met goed gespannen plakband op een dun spuitlijmlaagje word toch echt extreem sterk hoor :).

    Nou heb je voor jouw toepassing (rustig vliegen lijkt me?) niet meer sterkte nodig dan wat het piep al geeft blijkbaar.

    Wil je sneller gaan, dan is het gewicht ook minder erg.
    Mijn pimpflyertje is van XPS (zwaar!!!) met plakband en lijm bespannen. 2mm carbon liggertje erin. en 2mm glas in de LE. SUPERSTERK! erg dun vleugelprofiel en kan redelijk hard.

    Die vlieg ik met een cdrommetje met 7x6 GWS op 2S2100mah. (had ik nodig voor het gewicht, was eerst 8x AAA) :D.
     
  16. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    Ik ga niet direct voor super licht.
    Het is vooral bedoeld voor op de helling, daar maakt het gewicht niet direct zoveel uit.
    Echter heb ik voor op de helling nog wel andere modellen die wel voor veel wind zijn, dus misschien moet ik deze toch maar licht houden voor als er bijna geen wind staat.

    Zoals je zelf eigenlijk al zegt. Dit profiel is veel te dik, en het model is te licht om snel te vliegen. Toch haal je bij het hellingzweven redelijke air-snelheden, terwijl het toz van de grond bijna stil staat.

    Wat voor spuitlijm gebruik jij? Ik heb daar zelf helemaal geen ervaringen mee.
     
  17. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    En nu is die eindelijk pas klaar. Eigenlijk belachelijk voor zo'n simpel ding :oops:

    Maarja, tussendoor veel andere projecten.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Zwaartepunt nog even goed gelegd, maar dat is toch wat op het gevoel bij het vliegen. Denk dat ik rond de 15-25 gram lood nodig heb, dus dat is heel netjes vind ik zelf. :)

    Morgen wordt die hopelijk ingevlogen op de wasserkuppe :)
     

Deel Deze Pagina