[eigen ontwerp] Wing XXL (3,2meter)

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door michiel b, 17 sep 2007.

  1. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    Na het succes van de kleine broertjes, hadden we toch maar het plan om een wat grotere wing te gaan maken.
    Ik ga deze vleugel samen bouwen met een clubgenoot van mij, waarmee ik nu erg veel modellen bouw. Vind ik veel leuker dan alleen bouwen. :)
    Dus deze wing krijgt een spanwijdte van 3,2meter.
    Vleugelprofiel: MH45
    tipverdraaiing: 4graden.
    Vleugeloppervlak: bijna 1m2 :D

    Vanwege het beperkte bereik van de CNC snijmachine is de vleugel in 4 delen van elk 80cm gesneden. Het model is in 3D tekenprogramma(solid Edge) getekend, waardoor je makkelijk de middendoorsnede uit kan halen. (door de pijlstelling is dat een uitgerekt profiel)

    [​IMG]

    Ik loop alweer achter met deze post, want we zijn al een beetje begonnen.
    Ik zal komende tijd wat updates posten. Met de bouw zal het niet direct erg opschieten, ik moet ook nog wat andere projecten afmaken. (Hotliner bijvoorbeeld.)
     
    Laatst bewerkt: 4 jan 2008
  2. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    leuk leuk leuk!!
    Ik heb er 1 die was eerst 2.2 meter. Beetje zelfde model.
    Toendertijd had ik alleen een speed 600 met 7cellen nicad. Veeeeeeeeeeeel te zwaar.... kreeg flutter op de hele vleugel tot ie als een U-vormpje naar beneden viel :).
    Daarna afgezaagd tot 1m60 en houten latten (lamellen) erin gedrukt. Toen vloog hij aardig. Later motor vervangen voor een fietsbel met 3S1800. vliegt helemaal geweldig! zelfs met ikea kerstverlichting s'nachts gevlogen.

    Die grote vleugels vliegen echt super relaxed. Moeilijkste vond ik het goed stijf krijgen van de roeren. Maar dat kwam waarschijnlijk oom omdat ik striproeren over de hele lengte had....
    jouw idee lijkt beter.

    Zit er ook nog aan te denken om echt een turboding te maken. heb er alleen ff geen plek voor... Ook al maak je het deelbaar, het blijft toch een boel schuim om netjes op te bergen :)
     
  3. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    Deze wordt volledig beplankt, dus redelijk sterk. Maar dat heeft die ook nodig, want er komt verder geen ligger in denk ik zo. (alleen bij de bevestiging van de vleugeldelen.)

    Ik heb lang zitten denken, hoe deze wing deelbaar te maken. Ik wil 1 motor gebruiken(lang zitten twijfelen tussen 1 en 2) en deze komt dus in het midden met een duwprop. Dus het zou makkelijk zijn om de vleugel deelbaar te maken bij de tips. Maar dan krijg je zo'n groot onhandelbaar middendeel. Daarom wil ik toch de vleugel in het midden deelbaar maken.

    Ze blijven leuk die wings. :)
     
  4. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    word een uitdaging nog... deelbaar in het midden en ook de motor in het midden.

    Lijkt niet veel Sweep in te zitten trouwens...
    En je wil de motor achterop... (goed idee trouwens, is gewoon mooi :) ).
    probleem word dan misschien wel je zwaartepunt... Flinke accu's in de LE :).
    Misschien lange staven nicad helemaal voorin proppen?
     
  5. Ferdy

    Ferdy

    Lid geworden:
    29 dec 2006
    Berichten:
    681
    Locatie:
    Wateringen
    Leuk leuk leuk..... :D :D
    Ik heb wel wat met wings,

    Hou ons op de hoogte

    Ferdy
     
  6. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.010
    Locatie:
    Moordrecht
  7. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    Voor €65 heb ik inderdaad net het balsa voor deze plank. :p

    Lijkt me ook een leuk ding die wolf. Ik zelf wel een kleintje van 90cm, maar dat is niet helemaal vergelijkbaar.
    Als ik nou ergens EPP schuim zou kunnen vinden kan ik ze ook zo snijden.... :(
     
  8. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    Hier nog wat vorderingen. Ik vraag me af waarom de foto's zo lelijk zijn geworden.... :(

    [​IMG]

    De uitsparing voor de accu's:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    In in de vacuüm zak.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    De vacuümpomp met drukmeter. Er is 1 vleugel mislukt door de te lage druk, de vleugel was vervormd. Ook bleek toen dat de pomp op een tijdschakelaar niet goed was, de druk schommelde veel te veel.
    Nu zit er een cilinder op de druk, deze schakelt dmv een microswitch de pomp aan en uit. Deze terugkoppeling werkt prima.
    [​IMG]
    [​IMG]

    En nu maar wachten :D
    [​IMG]
     
  9. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.010
    Locatie:
    Moordrecht
    Prachtig werk! Mooi gedaan, die aansturing van de vacuumpomp.
     
  10. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    strak bezig!
    ik heb voor het lamineren onder vacuüm gewoon een koelkastpomp continu draaien.... Jouw oplossing is idd wel strak :).
    ben erg benieuwd hoe dat gaat vliegen.

    die van eppshop is ook nog een idee idd zeg... Maar ik denk toch dat mijn volgende grote gewoon weer PS schuim word. enige versterking word dan weer houten latjes als liggers (of carbon stokkies) en dan bespannen met plakband :).
     
  11. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    Het eerste vleugeldeel, die mislukt was, was dus continue aan de vacuümpomp(ook een van de koelkast). De onderdruk was echter veel te groot, het schuim was compleet ingedrukt.

    Nu kunnen we met de stelschroef de veer instellen, en daarmee de druk. Als er geen lek in de zak zit, is de pomp maar 1 min in het uur aan ofzo.
     
  12. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    En we gaan verder. :)

    Het resultaat, na 24uur uitharden in de zak.
    [​IMG]

    Neuslijst erop lijmen. En met elastiekjes aanspannen. Voordat je verder kan gaan moet de lijm eerst weer uitharden..
    [​IMG]
    [​IMG]

    achterlijst afsnijden met een hoekprofiel.
    [​IMG]
    [​IMG]
    De vleugeldeel is nu klaar voor het schuren, maar dat moet tegelijk met de andere delen gebeuren, om de verschillen tussen de delen kleiner te


    Volgende vleugeldeel, zo komt het uit de snijmachine.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Hier een detail waar de accu straks ingeschoven kan worden.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Al met al is dit toch zeker een avond werk per vleugeldeel. En dan moet je van te voren al voorbereiden, want oa de beplanking moet al aan elkaar gelijmd zijn. Zo ook de evt. ribben in het schuim bouwen. De andere vleugeldelen gaan gewoon hetzelfde, dus daar heb ik geen foto's van.

    En schuren maar :D
    [​IMG]

    Hier alle delen grof af. Dus nog niet geschuurd. Gewoon om even wat eer van je eigen werk te krijgen alle delen aan elkaar getaped.
    De 2 bouwers op de foto:
    [​IMG]
    [​IMG]
    Toch een best groot ding :p
    [​IMG]

    Nu lopen de foto's weer helemaal bij. Volgende week waarschijnlijk geen updates, want dan gaat de hotliner eerst afgemaakt worden....
     
  13. Aaalie

    Aaalie Guest

    Strak! Mooi! Knap werk!
     
  14. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    dat is wat anders als zo'n swiftje :lol: ik ben beniuewd naar de eigenschappen
     
  15. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    superstrak!

    mooi hobbyhok ook trouwens....

    Zodra ik mijn hobbiehok heb ga ik ook zoiets maken, maar dan denk ik ultralight :). (en groter...)
     
  16. arthurw

    arthurw

    Lid geworden:
    9 mei 2003
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Soest
    Hoi Michiel,

    Ik vind het een heel mooi systeem met die vacuumpomp.
    Maar wat ik niet begrijp is dat je je kern zonder de 'snijmal' onder vacuum plaatst. Ik zou of die buitenhelften in de zak of buiten de zak gebruiken om verdraaiing te voorkomen?

    Arthur
     
  17. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    Hoi Arthur,

    Het voordeel van vacuum is juist dan het heel gelijkmatig aandrukt. Dus ook de hoekjes(wortelrip, tiprib, en neus en achterlijst) zijn strak aangedrukt. En precies volgens het profiel. Je kan ook de snijkernen gebruiken met daar gewicht op, maar dan zijn de hoeken dus niet zo fraai.
    De vervorming is nu minimaal, er is namelijk bijna geen kracht die het zou kunnen vervormen. Met gewoon gewicht erop gebeurd dat veel sneller.

    Ik denk niet dat het veel uitmaakt met of zonder de snijkernen bovenop de vacuüm zak, maar ik heb het nooit uitgeprobeerd.
     
  18. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    een maand geleden de laatste post alweer... :( Nadat de hotliner haar luchtdoop heeft gehad, gaan we hier weer aan verder. :D

    Nog wat materiaal gekocht voor de afwerking(glasmat+G4), en ook een aluminium buis van 20mm
    [​IMG]

    De vleugel moet uiteraard deelbaar worden :lol: Dus daar zijn we nu aangekomen. Na lang zitten twijfelen hebben we toch gekozen om de vleugel in het midden deelbaar te maken. Die zal dan wel erg sterk moeten worden. Toch leek dit beter dan een 3 delige vleugel. Dan zouden de midden delen vast gelijmd worden, en de 2 "tippen" deelbaar zijn. (dus halverwege de vleugel aan beide kanten)
    Alleen al voor transport is een 2 delige vleugel makkelijk. het zijn in princiepe gewoon 2 planken die je makkelijk kan stapelen. Er zit geen knik in of iets dergelijks.

    Eerst 2 wortelrips maken van 2mm triplex. en schuren met de bandschuurmachine.
    [​IMG]

    Hierna gaten boren van 20mm, voor het "rafelen" van het hout te voorkomen en plank boven en onder gespannen.
    [​IMG]

    Nu moeten er gaten in de vleugel gemaakt worden. Eerst gedacht dit met een snijdraad te doen, uiteindelijk toch maar met de koker zelf. Tandjes maken zodat je gewoon een boor hebt.
    [​IMG]

    Na zorgvuldig passen en meten, gaan we boren.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Resultaat: :D
    [​IMG]

    Andere kant. In totaal 4 stuks 250mm boren. Dat duurt best lang met de hand. :wink:
    [​IMG]
    [​IMG]

    En dan nu waar het om gaat.... Past het wel?
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Als gegoten zelfs :D :zon:

    De vleugelbuis zit nu alleen uitgelijnd in het schuim. Dat kan natuurlijk geen kracht hebben. Daarom nu mini-ribjes maken. Deze worden gemaakt van 5mm balsa met 2mm triplex.
    Uitgezaagd in de vleugel. Wat is zo'n figuurzaag toch handig...
    [​IMG]
    [​IMG]
    Nu de ribjes in de vleugel gestoken. De koker erin gestopt, de kopse kant met een watervaste stif zwart gemaakt. Nu teken je als het ware de gaten af.
    met 20mm uitgeboord, en uiteindelijk gelijmd in de vleugel met 24-uurs epoxy.
    [​IMG]
    Komt nog een mat overeen, om het draagvlak wat te vergroten.

    Ik hoop dat het een beetje te volgen is.... :roll:
     
  19. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Mooi werk hoor.
    Betekent dat dat er ook geen washout in zit?
    En geen kielvlak - of maak je dat ook afneembar?

    Bart
     
  20. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    Kielvlakken komen er wel op, maar die zullen we afneembaar maken.
    Verder is zit er wel tipverdraaiing in de vleugel. Vliegende vleugels moeten omdat ze geen corrigerende staart hebben, eigenlijk altijd wel tipverdraaiing hebben, om een beetje stabiliteit te creëren.

    Ik heb ook wel eens geprobeerd zonder.... Maar dat was wel heel kritisch vliegen hoor. vooral de overtrek eigenschappen zijn dan beroerd... :D
     

Deel Deze Pagina