Luppie
verslagschrijvers
Ik heb al jaren bezig met het maken van een apparaat dat lijkt op een vliegen rotor. Ik heb al heel wat ontwerpen versleten en ik heb wel wat ontwerpen gehad die enigszins vlogen en bestuurbaar waren. Het heeft dus geen romp en het ding draait in zijn geheel. Besturing gebeurd door arduino met een magnetometer. Die detecteert het magnetisch veld zoals een kompas. ik kies een voorkant en via de software die ik heb gemaakt stuurt hij de rotorbladen zoals het zou gebeuren in een heli.
Ik zoek wat meer info over de flybar. Bij kleinere coaxiaal heli's zie ik dat de flybar ongeveer op een hoek van 45 graden voor de rotor zit maar ik heb ook wel hele kleintjes gezien waar die hoek kleiner is. Er zijn ook weer ontwerpen waarbij het op 90 graden zit.
Dit lees ik er over in "RC heli's algemeen"
1. Wat is het effect van de hoek van de flybar t.o.v. de rotorbladen?
De flybar met vleugeltje of gewichtje kantelt het blad dat volgt mee in de richting waarin het beweegt. Alleen via een constructie zodat die beweging van het rotorblad minder is als de beweging van de flybar. Waarom?
2. Kan die flybar niet vast zitten aan de rotor om het zelfde effect te geven? (natuurlijk zouden ze dat doen als dat kon)
Bij het ontwerp dat ik nu maak zit de flybar (als je dat zo mag noemen in mijn geval) direct vast aan de rotor maar wel maak ik de hoek t.o.v. de rotor instelbaar. Dus ik kan hem draaien om zo een effect te veranderen. Vandaar de vraag wat die hoekverandering voor effect zou kunnen hebben.
'
Is er ook een calculator die de afmetingen van de rotorblad kan berekenen? Wat ik nu maak zou misschien wat dunner moeten zijn, of langer, of kleiner. Ik heb geen idee.
Hier een filmpje van zo'n vliegende rotor
Hier twee verschillende ontwerpen. De grote heeft twee motoren en de hoek van de bladen kan ik instellen. Ook moet hij sturen met de servo's op de bladen. De kleine heeft een vaste hoek en stuurt met die flap achter de motor waar een klein servotje zit. Die nieuwe die ik nu maak kan ik dus de hoek van de motor t.o.v. de bladen aan passen. Dit keer met sturing via de flap achter de motoren en met instelbare hoek van de bladen.
Ik zoek wat meer info over de flybar. Bij kleinere coaxiaal heli's zie ik dat de flybar ongeveer op een hoek van 45 graden voor de rotor zit maar ik heb ook wel hele kleintjes gezien waar die hoek kleiner is. Er zijn ook weer ontwerpen waarbij het op 90 graden zit.
Dit lees ik er over in "RC heli's algemeen"
Fp 45 of 90 graden?
Je hebt de fp in totaal in drie verschijningsvormen:
- Met flybar (dat kleine vleugeltje tussen de twee grote rotorbladen) op 90 graden tov de grote bladen. Deze vliegen niet zelfstabiliserend.
- Met flybar op 45 graden tov de grote bladen. Deze vliegen wel zelfstabiliserend, met als voordeel dat ze eerder tegen de wind in kunnen dan een coaxiaal (al zijn ze er nog steeds niet goed in)
- Flybarless, later hierover meer.
1. Wat is het effect van de hoek van de flybar t.o.v. de rotorbladen?
De flybar met vleugeltje of gewichtje kantelt het blad dat volgt mee in de richting waarin het beweegt. Alleen via een constructie zodat die beweging van het rotorblad minder is als de beweging van de flybar. Waarom?
2. Kan die flybar niet vast zitten aan de rotor om het zelfde effect te geven? (natuurlijk zouden ze dat doen als dat kon)
Bij het ontwerp dat ik nu maak zit de flybar (als je dat zo mag noemen in mijn geval) direct vast aan de rotor maar wel maak ik de hoek t.o.v. de rotor instelbaar. Dus ik kan hem draaien om zo een effect te veranderen. Vandaar de vraag wat die hoekverandering voor effect zou kunnen hebben.
'
Is er ook een calculator die de afmetingen van de rotorblad kan berekenen? Wat ik nu maak zou misschien wat dunner moeten zijn, of langer, of kleiner. Ik heb geen idee.
Hier een filmpje van zo'n vliegende rotor
Hier twee verschillende ontwerpen. De grote heeft twee motoren en de hoek van de bladen kan ik instellen. Ook moet hij sturen met de servo's op de bladen. De kleine heeft een vaste hoek en stuurt met die flap achter de motor waar een klein servotje zit. Die nieuwe die ik nu maak kan ik dus de hoek van de motor t.o.v. de bladen aan passen. Dit keer met sturing via de flap achter de motoren en met instelbare hoek van de bladen.
