Eigenbouw 1:1 zweefvliegtuig

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo,

Ik loop al een tijdje met het idee in mijn hoofd om een eigen zweefvliegtuig te bouwen. Het liefst gewoon een replica, van een sg 38 of de slingsby grasshopper. Maar hoor graag van jullie wat jullie er van denken, is het haalbaar? Uiteindelijke kosten? Heeft wellicht een van jullie weleens rond gelopen met het idee? Ik wil het zo goedkoop en zo simpel mogelijk houden dus heb daarom voor deze modellen/constructies gekozen.

Groeten

P.s. Ben in het bezit van een gpl (brevet)

ik denk dat je best eens rondzoekt op het net naar mensen die je dit voorgedaan hebben, en je oor daar eens te luister leggen...

maar er zijn hier wel enkele piloten die ook 1:1 vliegen, maar of ze dergelijke toestellen gebouwd hebben is me een raadsel...

we zijn tenslotte modelbouwers (alles in het klein! ;) )

er gelden heel andere normen en regels om een 1:1 zwever luchtwaardig te krijgen.

alvast succes!
de SG38 is een toestel waar ik van watertand! ;)

Hallo,

Ik loop al een tijdje met het idee in mijn hoofd om een eigen zweefvliegtuig te bouwen. Het liefst gewoon een replica, van een sg 38 of de slingsby grasshopper. Maar hoor graag van jullie wat jullie er van denken, is het haalbaar? Uiteindelijke kosten? Heeft wellicht een van jullie weleens rond gelopen met het idee? Ik wil het zo goedkoop en zo simpel mogelijk houden dus heb daarom voor deze modellen/constructies gekozen.

Groeten

P.s. Ben in het bezit van een gpl (brevet)

Zweefpilootje, waar is het je om te doen? Wil je graag bouwen of wil je voor weing geld (veel) vliegplezier. Zo'n sg38 en aanverwanten zijn nou niet echt handig in gebruik. Door de vele spandraden ben je uren bezig om hem op te bouwen. Dus als je geen stalling hebt wordt je er niet blij van. Vliegtechnisch kom je niet verder dan een korte platzrunde en als het nieuwtje er af is zijn je medeclubleden ook vast minder bereid om je steeds te helpen om hem op en van het karretje te halen. Ik raad je aan om eens op de wasserkuppe te gaan schulgleiterfliegen om te zien of je dat echt wel zo'n leuke bezigheid vindt.

Qua kostprijs gaat je dit ook nog flink tegenvallen. Alleen al het zoeken naar gecertificeerd materiaal gaat veel geld kosten. Als je daarbij ook nog heleboel spullen moet laten maken kost deze vliegende bezemsteel een vermogen.

Als je voor weinig geld veel vliegplezier wil raad ik je aan om een k6 oid te kopen.

Maar uiteraard ben ik benieuwd naar je droombeeld.

Max
(modelvlieger en zweefvlieg-instructeur)

Top aan zulke berichten/informatie heb ik wat. Mijn droombeeld heb je aardig beschreven flymax. En het komt eigenlijk neer op voor zo weinig mogelijk geld het meeste vliegplezier. Nou moet ik zeggen dat ik de 38 wel een hoge 'funfactor' vindt hebben. Opzich is het lange opbouwen niet een heel ernstig probleem, maar het zoeken naar gecertificeerde materialen met de hoge kosten dan weer wel.

Zweefpilootje, ik sluit me bij Max aan. Een SG-38 of iets anders uit dat tijdperk is heel gaaf, maar alleen leuk 'voor erbij'. Als je voor weinig iets wilt hebben om leuk mee te gaan vliegen moet je aan een Ka-8 of Ka-6 denken. Die zijn voor relatief weinig geld te krijgen.

Zelf bouwen is mogelijk en heel gaaf, maar je vergist je al snel in de hoeveelheid tijd die daarin gaat zitten. Dan heb je het over een project waar je jaren mee bezig bent. Vroeger zijn de Schleicher modellen wel bij clubs zelf gebouwd, maar dan waren er meerdere mensen mee bezig, en dan nog duurde het zomaar 2 jaar. En eigenlijk moet je ook technicus zijn om zo'n project zelf aan te kunnen. Ter indicatie: ik heb pas een 1:4 Ka-7 gebouwd en ben daar meer dan een jaar intensief mee bezig geweest. En dan waren alle ribben al gefreesd. Als je alleen al alle ribben voor een 1:1 zwever zelf nog moet maken......

Als je voor weinig kosten een eigen vliegtuig wilt hebben zou ik kijken voor een Ka-8, die zijn volgens mij al voor 10-15 duizend euro te koop. Dan heb je veel plezier voor weinig. Een Ka-6 kost misschien een haartje meer, maar vliegt beter.

Ik sluit mij aan bij de rest. Verder vind ik het wel appart dat je dit soort vragen stelt op een modelbouwforum. Wij zijn immers bezig met modellen ipv echte 1:1 zwevers, Dat is toch echt andere koek...

Hier staan er een paar die zelf een SG-38 hebben gebouwd: Schulgleiter SG 38 Bauberichte
Wat ook wel leuk is: via diezelfde site zijn de originele (opgewerkte) tekeningen te downloaden van zowel de SG-38 als de "Hol's der Teufel", welke een goed inzicht geven in de constructie van dat soort vliegtuigen. Vooral de tekeningen (4) van de laatste zijn behoorlijk duidelijk.

Max.

Hallo bedankt voor alle nuttige reacties. Heb er veel aan. Die kist die Johannes me stuurde spreekt me opzich ook wel aan, alleen lijkt een veel lastigere constructie te hebben, maar ik ben bang dat ik me er ook erg op verkijk bij zon schulgleiter. Het plan is om hem met minimaal 2 personen ( een maat van me, ook zweefvlieger) hem van het winter te bouwen, 2 keer in de week een dag. Maar hij hoeft opzich niet voor het vliegseizoen afgerond te zijn. Ik hoop nog meer reacties te mogen ontvangen!

Groeten en alvast enorm bedankt

Voornamelijk met 'plastic' (prestatie) eenzitters. Brede en mooie selectie, maar hout spreekt me ook erg aan als eigen kist, voornamelijk ook vanwege de prijs.

Het plan is om hem met minimaal 2 personen ( een maat van me, ook zweefvlieger) hem van het winter te bouwen, 2 keer in de week een dag. Maar hij hoeft op zich niet voor het vliegseizoen afgerond te zijn.

Even rekenen...2 personen, 2x per week een dag: dat is 32 uur per week. Maak de winter eens 6 maanden ofwel 26 weken. Dan kom je op 832 manuren.
Zelfs als je allebei 2x per week 12 uur werkt kom je in een half jaar nog niet verder dan 1250 uur.

Denk je echt dat je in die tijd een vliegtuig zelf kunt bouwen? :shock: Ik heb ergens gelezen dat je voor zo'n vliegtuig ongeveer 3000 uur uit moet trekken (ervaren bouwers). Volgens mij onderschat je het bouwen van een vliegtuig enorm.

Als je (veel) meer geld uit wilt besteden kan je ook naar dit project kijken: HP-24 Sailplane Project | Soaring Cafe
Kost veel meer maar dan heb je wel een waanzinnig gaaf vliegtuig.

Jan-Willem

in de post boven die van jouw meld hij dat hij een houten kist wil, mede door de kleine prijs die ze kosten... en dan kom jij af met deze... niet echt een antwoord op de vraag...

OT:
laatst zag ik nog een grunau baby voor 3.000 euro te koop.... prachtig toestel, waar je met de neus in de wind zit... hij had wel nog aardig wat werk, maar dat mag niemand tegen houden om een G B te kopen!

ik vermoed dat er op de 2de hands paginas wel een toestel te koop moet staan waar wat werk aan is...
als je liever zelf bouwt... in Heusden-zolder zit een vliegtuigbouwer, vroeger bouwde hij zwevers bij mijn weten, maar nu motorkisten...
misschien eens zoeken of je hem kan strikken?

... hij had wel nog aardig wat werk, maar dat mag niemand tegen houden om een G B te kopen!
totdat je er ook werkelijk een bewijs van luchtwaardigheid bij wilt hebben. Een vriend van me zit in de restauratie van klassieke (motor)vliegtuigen en als je eens wist wat een regels, inspecties en wetgeving je mee te maken krijgt....dan wil je niet meer. Helemaal niet als je in hout gaat bouwen. Al het hout, alle (lijm)verbindingen, alle bewerkingen moeten gecontroleerd worden door een inspecteur. Dat betekent dat je het vliegtuig meestal geheel kaal moet maken om alle lijmverbindingen te laten inspecteren wat zeker bij een Grunau Baby tamelijk rampzalig is.
In Frankrijk is het allemaal wat simpeler, vandaar dat je ook in Nederland relatief veel in Frankrijk geregistreerde vliegtuigen tegen komt (met name ultralights).

Kijk voor de grap ook eens HIER, dan zie je wat er zoal bij komt kijken. Het is ook niet voor niets dat veel oude houten zwevers simpelweg op de brandstapel zijn beland.

Voornamelijk met 'plastic' (prestatie) eenzitters. Brede en mooie selectie, maar hout spreekt me ook erg aan als eigen kist, voornamelijk ook vanwege de prijs.

Met dit antwoord ben ik niet tevreden.
Sterker nog, nu begin ik me af te vragen wat je hier op het forum wilt bereiken.

Johannes

Beetje wantrouwend Johannes...

Bedankt voor alle info die ik heb gekregen. Snap dat ik het draadje een beetje verkeerd heb geplaatst, maar wist dat er ook veel mensen iets met het 1:1 vliegen hebben. Ik heb genoeg info gehad en zet het plan om iets zelf te bouwen in ieder geval voor deze winter en wellicht die daarna maar even op een laag pitje. Heb het inderdaad zwaar onderschat. Het lijkt allemaal zo simpel, vooral die constructie van zon sg 38, maar totdat je het nader bekijkt. Echt vakmanschap, waar ik nog lang niet klaar voor ben. Wellicht dat ik iets ga kopen.

Iedereen bedankt en wat mij betreft mag het draadje gesloten en/of verwijderd worden aangezien het hier niet helemaal thuishoort.

Wantrouwend? Johannes? Dat denk ik niet. Maar hij heeft natuurlijk wél een punt...Douglas noemde het al eerder
Verder vind ik het wel appart dat je dit soort vragen stelt op een modelbouwforum.
Zweefpilootje, hoe oud ben je eigenlijk en waar vlieg je? Ik neem aan dat er bij je vliegclub mensen zijn die je veel betere antwoorden kunnen geven dan dat modelbouwers dat kunnen.....Je hoeft het toch niet gelijk helemaal op te geven? als je zelf gaat bouwen ga je echt wel meer tegenslag krijgen. Gewoon doorgaan!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back