Eigenbouw DLG als meerjarenplan

Op onderstaande site ga ik proberen de bouw van een zelf ontworpen DLG bij te houden.
http://home.wxs.nl/~wakke007/DLG_eigenbouw/eigenbouw_dlg.htm

A.U.B. niet meteen allerlei vragen gaan stellen want ik kan ze beslist niet allemaal beantwoorden.

Mijn bedoeling is om onderdeel voor onderdeel te maken en te testen. Ik begin met een stabilo en daarna komt het kielvlak.

Of daarna de romp of de vleugel gemaakt gaat worden weet ik nog niet, ik heb hier nog geen goed beeld van.

Zie het als een draadje waar ik, als ik vorderingen heb gemaakt die zal melden.

Loet

uuh, WOW. Negatieve mallen!
Je gaat dus wel gelijk voor extreem mooi! :D.
Tsja, je moet ook eigenlijk wel als je zo'n freesmachine hebt staan hè ;).

Ik (en meerdere waarschijnlijk) zullen het met extreem veel interesse volgen! Ben benieuwd :D.

toch vraagje :). ga je ongeveer de outlines van de supergee volgen? of word het een soort mixontwerp?

Je hebt in dat stabilo wel profiel zitten hoop ik? Als je toch negative mallen maakt :D

Loet,

Helemaal goed. Je zult het niet geloven maar ik heb eenzelfde meerjaren plan in mijn gedachten. Heb vandaag mijn oude homepage weer nieuw leven in geblazen om de tabel met kentallen van diverse DLG te zetten en te sharen met dit forum. Ik zal er in de toekomst ook foto's opzetten van mijn DLG ontwikkelingen en natuurrlijk A-2. Ik zat ook al te denken aan negatief mallen. In de jaren negentig heeft Pieter de Boer mallen gemaakt voor zijn A-2's en die heb ik toen ook mogen gebruiken. De mallen waren gemaakt aan de hand van een schuim positief en verder veel schuren en controleren met een stalen rij. Niet zo professioneel en maar toch behoorlijk nauwkeurig en de A-2 vlogen goed. Veel succes !!!
Cheers

Bart

homepage http://www.bamatex.nl (nog onder constructie)

Cool, 2 mensen die negatieve mallen voor DLG's gaan maken. Misschien word nederland nog wel eens HET toonaangevende DLG-land :D.

Loet,
Watvoor materiaal heb je gebruikt voor die plug op de foto? Lijkt wel graniet ofzo :D.
Maar als je het met je frees zo spiegelglad krijg, is het dan niet mogelijk om in 1 keer de negatieve mallen te maken? Volgens mij doen ze dat bij de meeste zo. Vaak dan in 1 keer uit een flink blok aluminium. Lijkt me helemaal ideaal en scheelt weer veel werk.

sietse zei:
Cool, 2 mensen die negatieve mallen voor DLG's gaan maken. Misschien word nederland nog wel eens HET toonaangevende DLG-land :D.

Loet,
Watvoor materiaal heb je gebruikt voor die plug op de foto? Lijkt wel graniet ofzo :D.
Maar als je het met je frees zo spiegelglad krijg, is het dan niet mogelijk om in 1 keer de negatieve mallen te maken? Volgens mij doen ze dat bij de meeste zo. Vaak dan in 1 keer uit een flink blok aluminium. Lijkt me helemaal ideaal en scheelt weer veel werk.

Het materiaal is corian (kijk op: http://www.corian.com/ ) en je weet wat het is.
Negatieve mallen moet ook maar kunnen met de verschillende radia in het profiel. Ik zou met een vrij kleine bolfrees aan de voorkant van het profiel moeten werken en dit maakt het ook erg arbeidsintensief. Om een redelijk eindresultaat te krijgen moet je de freesbanen erg dicht bij elkaar leggen anders sta je je nog een ongeluk te schuren en wat er dan nog van het eigenlijke profiel over blijft.

En op de vraag: zit er een profiel in? Jazeker!!

Hoi Loet,

Ziet er goed uit wat je aan het maken bent. Ik zal je draadje nauwgezet volgen en zien of ik er wat van opsteek. Ik verwacht e.e.a. ook nog eens live te kunnen bekijken.

Keep up the good work!

Groetjes, Ton

wauwie,

het lijken idd grote golven op het oppervlak, maar dat LIJKT dus maar :). "Het hoogteverschil is hooguit 0.03 mm."

Vraagje:
Met welk programma teken je? (heb ik dacht ik al eens gevraagd, maar weet niet meer :))

sietse zei:
wauwie,

het lijken idd grote golven op het oppervlak, maar dat LIJKT dus maar :). "Het hoogteverschil is hooguit 0.03 mm."

Vraagje:
Met welk programma teken je? (heb ik dacht ik al eens gevraagd, maar weet niet meer :))

Tensor als het om 2D gaat. Erg goed programma voor weinig (kijk op www.lts.nl). Voor 3D wissel ik tussen Rhino, Solidworks en HyperCad/Mill.
Eigenlijk een beetje zoals het mij het beste uitkomt. Als ik zoiets als dit wil maken heb ik op dat moment geen zin om allerlei dingen uit te zoeken als ik het in een ander programma zo kan tekenen.

HyperCad/Mill gebruik ik voor het genereren van de data voor de CNC freesmachine.

Loet

Update met nu het gepolijste kielvlak (linkerzijde)

http://home.wxs.nl/~wakke007/DLG_eigenbouw/eigenbouw_dlg.htm

Viel best mee Sietse om die hoogteverschillen weg te werken. Nog een verduidelijking over die 0.03 mm. Je moet je voorstellen dat dit gefreesd is met een rechte frees en dat de freesbanen naast elkaar liggen. Dit eventuele hoogteverschil dat ontstaat (want je krijgt een soort trapstructuur) is maximaal 0.03 mm. Als je met een bolkopfrees werkt dan zou men spreken van een schelphoogte tussen 2 freesbanen. Teken eens 2 cirkels van b.v. diameter 6 mm naast elkaar op een afstand van 0.5 mm en je komt op een schelphoogte van 0.01043 mm.:hammer:

Zal eens een plaatje produceren die dit verduidelijkt.

Back