Eigenbouw DLG LIBRATO GR10 - 1.5 meter houtbouw

Ik ben van plan een DLG te maken van 1.5 meter.
Geheel houtbouw.
Ben nu aan het tekenen en maak van verschillende type DLG's een nieuwe.
Denk aan de Spinny Birdy en een Stark.

Nu zit ik met het volgende probleem.
Ik wil er graag een F3J staart stuk aan maken. Dus rudder loopt niet door aan de onderkant van de romp zoals een DLG dat heeft. Het staart stuk zit alleen aan de bovenkant. Achter vleugel steek je er aan beide zijden aan.

Kan dit staartstuk werken met een DLG worp.:rolleyes:

Het zal denk ik geen wedstrijd kist worden. Misschien komt er ook wel een lier haak onder.

Hoor graag van jullie.
Gerhard

Laatst bewerkt:
Nu zit ik met het volgende probleem.
Ik wil er graag een F3J staart stuk aan maken. Dus rudder loopt niet door aan de onderkant van de romp zoals een DLG dat heeft. Het staart stuk zit alleen aan de bovenkant. Achter vleugel steek je er aan beide zijden aan.
Gerhard

Waarom zou je dat willen??

Dus rudder loopt niet door aan de onderkant van de romp zoals een DLG dat heeft.
Gerhard, een DLG moet een kielvlak hebben wat (ongeveer) net zoveel oppervlak onder- als boven de staartboom heeft. Dat kan nu eenmaal niet anders. Anders krijg je torsie na de worp. Het kielvlak krijgt flink wat dwarskrachten te verduren.

Ik heb een Huron gehad. Da's een HLG met alleen een kielvlak boven de staartboom. Het DLG't wel maar de kist maakt wel een rare draai na de worp. En dat scheelt hoogte.
Dus: niet doen. Een balans-stabilo die je er aan beide zijden in steekt is natuurlijk wel erg mooi, en al eerder vertoond bij DLG's. EDIT: Gevonden: hier

Laat je je tekeningen zien als ze af zijn?

Succes!

Laatst bewerkt door een moderator:
Gerhard, een DLG moet een kielvlak hebben wat (ongeveer) net zoveel oppervlak onder- als boven de staartboom heeft. Dat kan nu eenmaal niet anders. Anders krijg je torsie na de worp. Het kielvlak krijgt flink wat dwarskrachten te verduren.

Kijk info waar ik meteen rekening mee kan houden.:thumbsup:
Zal het staartstuk dan maar aanpassen.
Zit nog in de tekening fase.;)

Een balans-stabilo die je er aan beide zijden in steekt is natuurlijk wel erg mooi, en al eerder vertoond bij DLG's. EDIT: Gevonden: hier

Heb het bekeken. Ziet er mooooi uit. Het oog wil ook wat.;)

Laat je je tekeningen zien als ze af zijn?
Waarom niet. Wie weet maak ik een hit net als Frans met z'n MiMi :mrgreen:
Wat een werk, 1000 tekeningen versturen.

Bij deze, zodra het model gevlogen heeft en voldoen aan zijn verwachtingen, kan iedereen de tekening krijgen.

Groet, Gerhard

Laatst bewerkt door een moderator:
Bij deze, zodra het model gevlogen heeft en voldoen aan zijn verwachtingen, kan iedereen de tekening krijgen.
Ik bedoelde eigenlijk als je de tekeningen af hebt en op het punt staat te gaan bouwen. Misschien kunnen de forumleden dan nog wat laatste tips en opmerkingen geven voordat je aan de gang gaat. Snap u :)

En we zijn benieuwd natuurlijk ;)

Ik bedoelde eigenlijk als je de tekeningen af hebt en op het punt staat te gaan bouwen. Misschien kunnen de forumleden dan nog wat laatste tips en opmerkingen geven voordat je aan de gang gaat. Snap u :)

En we zijn benieuwd natuurlijk ;)

Gaat gebeuren.;)

Zodra ik wat kan laten zien, zal ik het plaatsen.

Graag jullie suggesties

Ik heb de laatste dagen wat liggen rondsnuffelen op het internet over DLG's van 1.5m span.

Nou, even 1 bouwen, dat doe je niet zo maar.:(
Er zijn nog al wat punten waar je op moet letten.

1. Romp voorzien van 2 of 4 servo's.
2. Servo's in de vleugel voor de airelons.
3. Welke uitvoering hoogte- en richtingsroer en aansturing hiervan.
4. Vleugels moeten versterkt worden met koolstof draad.
5. Hoe voorkom ik flutter op de airelons.

Dit zijn zo een paar dingen die mij opvielen.
Toch wel dingen waar je rekening mee moet houden, en meteen in je tekening moet verwerken. Dus moet ik bepalen hoe en wat ik wil.:rolleyes:

Maar omdat ik nog niet veel ervaring met de DLG heb zouden suggesties van jullie kant welkom zijn.:p

Groet, Gerhard

Maar omdat ik nog niet veel ervaring met de DLG heb zouden suggesties van jullie kant welkom zijn.:p

Tja, mag ik zeggen wat me in alle eerlijkheid het meest op het hart ligt? Laat houtbouw voor wat het is, igg wat betreft DGL's, en begin met vacuumbaggen. Het is een hele weg, van schuimsnijden naar gebagde vleugel, maar het is o zo de moeite waard!

Als ik goed opgeled heb heeft de spinning birdy contest 4 servo's in de vleugel, om flutter tegen te gaan. Anders worden de rolroeren te lang.
Overigens lijkt mij het toepassen van glas en/of koolstof noodzakelijk om de boel heel te houden. Op het moment ben ik me aan het afvragen of ik de romp-vleugel-staartbuis overgang van mijn mini moet verstevigen. Ik heb alle lijmnaden daar al gebroken gehad, net als bij die van mijn broertje.

Groet Halmar

Tja, mag ik zeggen wat me in alle eerlijkheid het meest op het hart ligt? Laat houtbouw voor wat het is, igg wat betreft DGL's, en begin met vacuumbaggen. Het is een hele weg, van schuimsnijden naar gebagde vleugel, maar het is o zo de moeite waard!

Zo ver ik het nu kan bekijken, moet ik je gelijk geven.
Maar, ik heb mijn zinnen gezet op een houtbouw DLG.:p
Dit kan ik qua bouw zeker aan. Hier en daar koolstof erin.
Ik wil het gewoon eens proberen.

Mocht het geen succes worden wat het DLG-en betreft, dan heb ik nog
een leuke zwever die met de lier omhoog kan. Of voor het hellingvliegen.:p

Gerhard

Als ik goed opgeled heb heeft de spinning birdy contest 4 servo's in de vleugel, om flutter tegen te gaan. Anders worden de rolroeren te lang.

Klopt. de spinny Birdy heeft last van flutter. Wordt zelfs gezegd op de site.
Maar de glas/koolstof uitvoeringen hebben geen of bijna geen last van flutter.
Dit zal denk ik komen door de stijfheid van het materiaal.
Als ik mijn airelons ook stijf maak moet ik toch een heel eind komen?

Op het moment ben ik me aan het afvragen of ik de romp-vleugel-staartbuis overgang van mijn mini moet verstevigen. Ik heb alle lijmnaden daar al gebroken gehad, net als bij die van mijn broertje.

Hoe hard gooien jullie dan?
Ik kan aan die van mij nog niks merken.
En ik gooi toch redelijk hard.

Gerhard

Met mini bedoelde ik mijn spinning birdy querruder. Even niet aan gedacht dat er heel veel met mini als modelnaam rondvliegen. En of ik hard gooi? Geen idee bij gebrek en referentie. Een keer met Arjan gevlogen en die gooit dan met een full size, en dat is toch een andere klasse. Eerst volgende wedstrijd gaan we er achter komen.

Als je de roeren verstevigd met koolstof onder 45graden moet het op zich te doen zijn, denk ik. Moet je je allen gaan afvragen waar houtbouw eindigd en lamineren begint. Je kunt hout immers ook als sandwitch materiaal gebruiken. (Deden ze ook in de eerste 1:1 glasvezel zwevers.)

Groet Halmar

Gerhard,
Ik heb mijn zinnen gezet op de manta. Hiervoor wordt een carbon glasvezelromp zelf gebouwd die volgens mij ook voor jouw bruikbaar is. Tekening van de vleugels zal ik je toesturen. Rompje zal ik meenemen naar bemmel kun je het bekijken.

gr

Gait

Gerhard,
Ik heb mijn zinnen gezet op de manta. Hiervoor wordt een carbon glasvezelromp zelf gebouwd die volgens mij ook voor jouw bruikbaar is. Tekening van de vleugels zal ik je toesturen. Rompje zal ik meenemen naar bemmel kun je het bekijken.

gr

Gait

Alvast bedankt Gait :thumbsup:

Stuur je vanavond wel een mailtje ;)

Gerhard

Vragen:
1. Romp voorzien van 2 of 4 servo's.
2. Servo's in de vleugel voor de airelons.
3. Welke uitvoering hoogte- en richtingsroer en aansturing hiervan.
4. Vleugels moeten versterkt worden met koolstof draad.
5. Hoe voorkom ik flutter op de airelons.
Antwoorden:
  1. 2 servo's
  2. Inderdaad. En wel in het midden van de ailerons om flutter te voorkomen
  3. Aansturing met 0.3 mm verenstaal of het bekende Dyneema vislijn in combinatie met een veertje.
  4. Tsja, da's 'n goeie. Ailerons lamineren met dun koolstof of zoiets. Of iets van Disser? Of je maakt de ailerons alleen aan de buitenkant van de vleugel. Hoe korter hoe stijver en minder flutter.
Overigens is zijn er naast de Birdy nog twee DLG's met een houtbouw vleugel. De Apache van Valenta en de Bruto van de welbekende Frans Bal ;)

De Apache:
apache-a.jpg

Vragen:Antwoorden:2 servo's

was ik ook van plan.

Inderdaad. En wel in het midden van de ailerons om flutter te voorkomen
Goed plan

Aansturing met 0.3 mm verenstaal of het bekende Dyneema vislijn in combinatie met een veertje.
Op mijn indoor toestellen gebruik ik 1 mm karbon staaf.
Misschien een optie. Kan door klein buisjes gelijd worden.

Tsja, da's 'n goeie. Ailerons lamineren met dun koolstof of zoiets. Of iets van Disser? Of je maakt de ailerons alleen aan de buitenkant van de vleugel. Hoe korter hoe stijver en minder flutter.
Hier ga ik nog even over nadenken.

Overigens is zijn er naast de Birdy nog twee DLG's met een houtbouw vleugel. De Apache van Valenta en de Bruto van de welbekende Frans Bal ;)

Bruto draadje gezien ;-)
Ik wil alleen geen vol balsa vleugel maken, maar met ribben. Half of geheel ingedekt.

Gerhard

Back