In het kerstverlof van 2009 ben ik begonnen met het experimenteren met het tekenprogramma Solide Edge. Na 14 dagen intensief oefenen ben ik begonnen met het tekenen van mijn eigen heli. Het opzet was, hij moest elektrisch zijn, zo stil mogelijke overbrenging, heb toen gekozen voor een totale riemoverbrenging en de motor moest zolaag mogelijk liggen. Verschillende berekeningen, tekeningen en ontwerpen kwamen er op papier. Dan begonnen met het tekenprogramma en als je dat kent wat is Technisch Tekenen dan gemakkelijk. Je hebt zo je 2D tekening van je 3D tekening. Zie hier een voorbeeld. Van hier uit kwam dan de assemble, jongens wat heb ik daar mee gesukkeld maar de aanhouder wint. Het resultaat: Tot zover het bouwverslag want imageshack ligt uit.
Zoiets zit ook in mijn hoofd om te doen, alleen heb ik helaas nog geen helikoptermachine / printer / cnc machine. Gewoon 3DsMax of iets anders aan de CNC printer hangen, ctrl + P, wauw. Zo komen er eens goede helis in de wereld, aangezien alle bestaande helis niet percfect worden gemaakt, zodat je blijft kopen. De mensen die helis maken doen dit voor het geld, niet voor een betere heli, bah oplichters.
Toemaar Jos! Buiten dat het leuk is om te doen is het wel heel erg veel werk! Zelfs de aanpassingen om mijn nieuwe heli's elektrisch te maken viel wat tegen maar dan een complete heli... Respect hoor! Bij deze een abonnement, want ik wil het niet missen.... Steven
Leuk project! Ik heb destijds mijn Align T-rex 450 Pro en 250 SE reverse engineered om daar wat aanpassingen aan te gaan verrichten. (ander frame en dergelijke) Tekeningen zijn onderhand af, en ben nu met mijn CNC freesmachine bezig om straks die onderdelen te realiseren. Een helicopter van de grond af ontwerpen lijkt mij ook leuk, maar heb gewoonweg niet het benodigde machinepark om al die aluminium onderdelen met de vereiste nauwkeurigheid de fabriceren
Succes met de bouw! imageshack deed het gisteravond even niet maar na 5 x F5 gedrukt te hebben kreeg ik wel weer linkjes naar imageshack en niet naar die andere site..
Hoi allemaal @Student, de bedoelings is F3C/scale maar ik sluit niets uit. @Molen, ideeën die in je hoofd zitten moet je koesteren tot ze rijp zijn. Je heb nog enkele stappen af te leggen voor dat je met freeswerk kunt beginnen maar begin vandaag met de stap in de juist richting. @Steven, daar heb je een punt er is reeds veel tijd in gekropen maar het is dan ook hobby. Naar gelang dit draadje vordert zul je zien hoe ik de tijd heb aangepakt. @xp7amkr, ik heb ook niet alles volledig zelf gemaakt. In eerste instantie gaat het over de aandrijving en de opstelling van het frame. Hoofdrotor en staartrotor zijn aangekocht. De ontwikkeling van eigen rotors ligt nog op de tekenentafel maar de uitvoering is voorzien volgende winterperiode. @Stef, dank u. Straks als image het terug doet ga ik verder mvg Jos
Even weer in de p....eu toetsenbord kruipen. Na het tekenen, aanpassen (zeer gemakkelijk met een 3D-tekenprogramma) zijn we tot een definitief model gekomen waar we onze wensen hebben ingestoken. De vraag is natuurlijk kun je theorie onmiddelijk toetsen aan de praktijk? Dus eerst een prototype maken. De gereedschappen zijn standaard behalve een analoge freesbank, dat heeft niet iedereen in zijn tuin staan. Het verzagen van de ruwe stukken aluminium Het op maat frezen Het uitfrezen Als al de stukken uitgefreesd zijn worden de gaten geboord en schroefdraad getapt. Dan kunnen we het prototype in elkaar schroeven. Hierop heb ik enkele proeven gedaan met de overbrenging maar met het beeldmateriaal hiervan is er iets mis gelopen. Wel een tekenversie van de overbrenging. De testen met de tweetraps riemoverbrenging waren bevredigend genoeg om door te gaan met het project. We zijn ondertussen augustus 2010 om je een tijdsspanne te geven. Jos
zoals de naam van je tekenprogramma is het werkstuk: SOLID! Heel anders dan we gewend zijn van de fabrikanten Jos. Mooi freeswerk voor een analoge. Steven
Mag ik vragen waarom die aandrijving niet rechtstreeks is? Is dit om de motor te besparen in een crash?, of is het iets van F3C? En het frame ziet er best zwaar uit trouwens, Een 2 helfden helikopter had ik verwacht, geen ijzeren balken... Of komen er nog plaatjes over?
@Steven, als ik een kopie zou maken had ik geen bouwverslag en het freeswerk is nadenken en goed kunnen tellen. Het ziet er best strak uit. @Molen, een rechtstreekse riemaandrijving op een verhouding van 1/10 à 1/11 wordt de afstand tussen de motor en de hoofdas veel te groot. En ik wil de motor onder de hoofdas draaien in de zelfde richting als de hoofdrotor. Het frame lijkt zwaar en dat is mooi want het gewicht valt best mee. Het eind gewicht is berekend op 5.7kg. trouwens zijn geen ijzeren balken maar gewoon constructie aluminium. Dit is trouwens maar een testprototype om te kijken waar ik naar toe ga. En zoals ik al zei de testen waren bevredigend. wordt vervolgd...... Jos
Zo als ik al aan gaf was het einde augustus 2010. Op 1 september begint de school en als leerkracht in een technische school kom ik op het idee om mijn project verder uit te werken maar dan in lessen voor mijn leerlingen. Ik ga in dit bouwdraadje hier niet verder op uit wijden maar de volgende stappen in het project zijn hoofdzakelijk vervaardigd op de CNC-machiene in de school waar de leerling als taak had het programmeren van de CNC. De tekeningen werden opnieuw aangepast en verbeteringen aan gebracht. Nu kon het echte werk beginnen. Het vervaardigen van de aluminium onderdelen. De bodemplaat De tussenstukken Lagerblokken Servosteun Gyroplaat Mechanische plaat Alles op een hoopje Tot hier het vervaardigen van de aluminium onderdelen. Eerst nog wat foto's uploaden voor ik verder kan Jos
Het frame van aluminium onderdelen in elkaar gezet voor een dry-fit en het aanpassen van de carbonplaten. Hiervoor werd een proefstuk uit depron gesneden met de portaalfrees. Depron proefstuk Passen op het frame Enkele gaten stonden niet op hun plaats. De tekeningen aangepast en opnieuw gefreest maar dan nu in carbon. Droog frezen Het droog frezen is smerige boel ook al heb je een goede stofzuiger. Daarom voor de volgende platen een voetbadje gemaakt. Nat frezen Normaal had ik nu een slideshow laten zien van de bouw van het frame maar het lukt niet dus ik plaats de foto's gewoon achter elkaar. Tot zover de regeringsmededeling....... aja we hebben nog steeds geen regering, dit verslag dan Jos
Goed bezig Ik heb hem al even niet meer gezien maar het blijft maar vooruit gaan. Breng hem nog maar eens mee naar de winkel grtz
@Super john, ik volg in stilte je stappen in het F3C gebeuren en zie mij zelf terug in al je bevindingen en schrijven, prachtig doe zo verder, ik hoop je nog te ontmoeten op één van de volgende wedstrijden. En ja er is een romp in de maak, de moedermal is klaar maar dat is voor volgende week. Ik ga nu 3 dagen met mijn leerlingen op stap GWP of geïntegreerde werkperiode, je moet in het onderwijs staan om zulke momenten te kunnen verzinnen. Tot woensdag Jos
Terug van de uitstap en vandaag veel werk verricht met goede en minder goede afloop. Eerst enkele sfeer beelden van de afgewerkte heli. De gyro opstelling De batterijen Staartriem aandrijving De aandrijving Technische gegevens: Motor : Scorpion 4035/560 Regelaar: Castel Creation ICE 80 HV Batterijen: Zippy Flightmax 5000:25C / 12S Gewicht: 6 kg Rotordiameter: 1570mm Staartrotordiameter: 260mm Servo’s : FUTABA S9451 Gyro: FUTABA GY601 Gyroservo: FUTABA S9251 Ontvanger: Futaba R6008HS Rotorkop: Hirobo SS (weet nie meer) Staartrotor: RJX extreme 90 Rotorbladen: SG 700 210gr Staartrotorblade: fun-key 95 Hoofdaandrijving: Twee traps riemoverbrenging Staartrotoraandrijving: Riem Aandrijf verhouding: 10,24/1/4,99 Normale mode: 1540 rpm Idle up 1: 1650 rpm Idle up 2: 1950 rpm Zondag waren de eerste voorzichtige hopjes al gemaakt met zeer goede vooruitzichten. Vandaag het grote moment. De eerste vlucht zeer voorzicht gestart. In hoover (normaal mode) toerental 1540 goed voor windstil maar niet voor vandaag. Idle up1 1650 toeren, een zeer stabiele, goed controleerbare en stuurbare heli. Zelfs met redelijk veel wind, mijn bevindingen tot nu toe is het concept beter dan al de heli's die ik tot nu toe gevlogen heb. Bij de eerst FFF was ik zo zenuwachtig dat ik geen echt oordeel kon vellen. Daarom een medeclublid Kris Derboven even laten vliegen. Zijn bevindingen zijn dat de heli vliegt als een FBL, zeer strak. Dan de tweede vlucht, de uitslagen wat vergroot voor rol en nick, was wat aan de trage kant. En nu het echte werk. rollen , loopings, cubaanse 8 alles gaat zeer vlot en goed. De heli breekt niet uit en laat zich niet weg waaien. Maar dan slaat het noodlot weer toe. Een flens van de tweede aandrijfriem laat het afweten. (zelf gemaakt en waarschijnlijk geen goede perspassing). De riem loop van de aandrijving af en de heli valt uit de lucht. Er is beperkte schade maar toch, het doet pijn, ik wil vliegen .Het is wel te verwachten bij een prototype maar had het niet zosnel verwacht. Nu ga ik een paar punten gelijk aanpassen en hoop binnen enkele dagen met heli proto nr2 op het veld te staan. Wat ik gelijk gaan aanpakken is het gewicht, nu 6kg maar nog zonder fuselage. De aandrijving krijgt een nieuw riemwiel met flenzen van uit de fabriek. Nieuwe riem en voor de rest is er niets om aan te passen. Jos
Jos gefeliciteerd met je maiden flight, jammer dat het zo moest eindigen maar zoals jezelf al schereef 'dat hoort erbij' en zeker bij een prototype. Ik kan niet precies inschatten hoelang je erover gebouwd hebt maar de laatste dagen heb je volgens mij veel werk verschaft en de boel vliegend gekregen. Mag ik vragen welke rotorkop erop zit en denk je niet dat de 80HV regelaar iets te krap is voor een heli van deze grote? Ik weet niet of er een logger in deze regelaar zit maar anders toch even uitlezen om te kijken wat er gebeurt als je loopings en een cubian eight vliegt. Verder veel succes met de aanpassingen en ik blijf je volgen.