eigenbouw rigger 13cc nitro

• Topicstarter Topicstarter elvis
  • Startdatum Startdatum
E

elvis

Guest
ja, het weer zit nog niet echt mee, en ben ik toch maar eens begonnen
met een nieuw project. ik wil proberen een rigger te gaan maken. ik heb als voor beeld de scorpion.90 rigger. ik heb hem iets verkleind in autocad omdat ie iets te groot was. ik heb hem ook aangepast zodat het iets makkelijker bouwen is. ik heb alles uit getekend en even een papiertje gefaxed naar de bouw makt. die hebben mij alles netjes uitgezaagd. alles wil ik gaan maken
van 4 mm mdf.

IMG_0077.JPG

IMG_0078.JPG

groet arnold

Hoi Arnold,

waarom mdf!!!?? Persoonlijk vind ik dat een slechte keuze... mdf is samengeperst en nou niet bepaald sterk. Triplex is vele malen beter om zelf van te bouwen. Zelfs de 3mm versie van de Bouwmarkt zou al voldoen (en niet duur) Denk dat je nu zwaarder en zwakker bouwt...

Verder wel een mooi project waar zeker potentie in zit, maar ik zou de materialen veranderen.

Groeten Jurriaan

Inderdaad Jur, mdf is alleen leuk als bouwplank oid.
Als het maar vocht ruikt, zwelt het al op (ook al conserveer je het nog zo goed) en is absoluut niet sterk genoeg.

Meeste newby's stellen éérst vragen , jij bent lekker slim bezig :(

Veranderingen aan de Scorpion ? Overlegd met de ontwerper ?
Maatvoering is essentieel bij 'n rigger bv

ja jurriaan en victorymarc ik weet het dat het niet een verstandige keus is. maar het eerst eens om te proberen. ik wil eerst kijken of ik het leuk vind om een boot te bouwen.
ik had nog een ops liggen en dacht daar wil ik een rigger om heen maken.

ik zeg mazo, we zien wel.

groet arnold

Laatst bewerkt door een moderator:
Meeste newby's stellen éérst vragen , jij bent lekker slim bezig :(

Veranderingen aan de Scorpion ? Overlegd met de ontwerper ?
Maatvoering is essentieel bij 'n rigger bv

meneer handricX,
je praat als of je zelf nooit een domme fout maakt. en met jou ervaring op
dit forum moet je weten dat je denkers en doeners hebt. ik maak deze boot
om eens te kijken of ik het wel wat vind om dit zelf te maken. en lukt het niet dan is het jammer. zo zie ik het.

veranderingen aan de scorpion? ik heb het misschien dan voor jou niet helemaal duidelijk uitgelegd. maar ik heb de rigger verschaald. ik hoop dat dat je wel wat zegt. omdat deze rigger bedoeld is voor een .90 en ik toevallig een .80 heb.

overlegd met de ontwerper? kom op man doe even normaal.

maatvoering is essentieel bij een rigger. hoeveel heb jij al van die dingen gemaakt? heb je er dan ook nog een paar foto's van. kan ik misschien nog wel veel van leren. maar als je net zo als mijn nog nooit zelf wat gemaakt hebt kan je mij dat niet zeggen.

ik bedoel maar even te zeggen als je er geen verstand van hebt en een beetje in het wilde weg wat gaat roepen, moet je je bij je zelf even af vragen of je dit soort berichten wel moet plaatsen meneer handricX.
critiek kan ik hebben, van fouten leer je. maar deze klets praat probeer je mensen mee onderuit te halen en dat moet je niet doen.

groet arnold

ja jurriaan en victorymarc ik weet het dat het niet een verstandige keus is. maar het eerst eens om te proberen. ik wil eerst kijken of ik het leuk vind om een boot te bouwen.
ik had nog een ops liggen en dacht daar wil ik een rigger om heen maken.

ik zeg mazo, we zien wel.

groet arnold

Tuurlijk gewoon bouwen en zien hoe het afloopt...Met hout kun je harstikke mooie dingen maken en zeker ook boten. Maareh elvis, je keuze hout zal je serieus moeten heroverwegen! :D

ja natuurlijk weet ik dat mdf geen goede keuze is maar ik wil het gewoon
proberen om te kijken hoe het gaat en wat je ook zegt, gewoon kijken waar dit strand.

groet arnold

Ohohohoh no , MDF ?

Heb al wel een mooie naam voor m , spuit m geel en noem m Sponge Bob .

Hendricx is niet altijd even tactvol met zijn teksten maar zo is hij nou eenmaal. Maar iets wat hij wel heeft is verstand van boten en alles wat er mee te maken heeft .

Verder leuk leer moment een boot van MDF maken en als het je niet uitmaak gewoon bouwen maar daarna niet opgeven als het fout gaat maar je keuze qua hout aanpassen.

Suc6.

Michiel.

ja dat is wel een leuk idee. kijk het zit zo ik heb een jaar geleden ook
een voer boot voor het karper vissen gemaakt en daar moest ik ook een
paar lagen over heen zetten. maar heb daar nooit geen problemen mee gehad
en die heeft al wat mee gemaakt. vandaar dat ik ik dacht laat ik de eerste boot die ik ga maken lekker van mdf maken. met een mooiere fout kan je niet
beginnen.

maar inderdaad wat je zelf ook zegt, als het niet lukt niet opgeven. maar dat is niet de bedoeling. het ging mij er om, om gewoon een rigger zelf proberen te maken en dan kijken hoe ver ik kom.
en dan zal er zeker om dat jullie zooooooooo aandringen;) een rigger van mdf gemaakt worden. als het mooi vaart dan.

en ja het verhaal van meneer hendriks, ja kijk als newby weet je gewoon dat een andere altijd van zijn eigen fouten moet leren. en het is ook echt niet de bedoeling om een boel ruzie te gaan maken. maar het kan wel op een andere manier. bij deze.:)

groet arnold

Ten eerste .. verschalen voor die 2 cc was nergens nodig voor geweest.

Ten tweede .... .80 OPS heeft nog meer "torque" dan 'n CMB.91 ,
dus van dat verschalen ga je flink spijt krijgen.

Bij verschalen gaan bepaalde waardes die essentieël zijn uit de pas lopen.

Als je de tekening bij Andre Westerberg heb gedownload ,
is het toch niet zo moeilijk om 'm even om raad te vragen ?
(ivm het verschalen ?)

Geen verstand van ????
Ha ha mag ik je er op wijzen dat één van mijn "jonkie's",
het Europeesche record voor 'n 7,5 rigger heeft ? 105Mph/Bijna 170Km/u
Het Twister-team ontwerpt/bouwt/verkoopt/vaart Twister-riggers in
alle klassen ... 3,5/7,5/15/25cc.

ja natuurlijk had ik wel even wat informatie kunnen vragen voordat ik
begon. maar dat is misschien mijn fout ook geweest. maar dan kom ik daar nog wel een keer op terug toch. maar meneer hendriks, ik denk dat het grote verschil wat jij ziet en wat ik zie is, voor mij is het een hobby. fun zeg maar en ja gaat er een keer wat mis, jammer dan. maar voor jou en velen op dit forum is het een sport en dat is denk ik het grote veschil.
maar laten we elkaar begrijpen en helpen. we zullen elkaar nog wel een keer tegen komen. en dan zal je nog wel een keer zeggen wat dom mdf wie doet dat nou. ha ha ;)

Groet arnold

We willen je alleen maar behoeden voor een mislukking en dat je daardoor boten bouwen helemaal niet meer ziet zitten. Kijk maar eens in het rond in dit gedeelte van het forum, stapels niet afgebouwde projecten nadat het wat tegen zat.

Persoonlijk zou ik alsnog over stappen op triplex en de romp bouwen. Dan 'proef' je het bouwen van een boot ook beter EN weet je zeker dat je er ook vaker mee kan gaan varen.
Mocht bouwen niks voor je zijn, kan je altijd nog het ruime sop kiezen

Voor de meesten van ons is het ook geen sport hoor, het blijft een hobby. De spirit komt er vanzelf na een geslaagd model te hebben gebouwd. Dan wil je direct meer!

Fouten maken we allemaal natuurlijk, maar sommige adviezen kan je beter gewoon aannemen :D

succes met het project, ik blijf het uiteraard volgen,

groeten Jurriaan

zo ik heb vanavond eens even in de hoek gekeken of er nog wat triplex in de garage lag. ja dat hebben we ook nog liggen. (handig een vader die in de bouw werkt);). en dat buigt een party mooi. dus ga ik de rigger af maken met
je raad het al, triplex. ben nu aardig aan het meten passen en doen want
de ops heeft de carburateur aan de voor kant zitten en het moet niet zo zijn
dat ik de boel klaar maak en dan nergens meer bij kan voor het af stellen.

maar is er iemand die mij wat informatie kan geven over de hardware die er in zou moeten.

groet arnold

@Elvis

Als je je mdf boot met de juiste plamuur plamuurd, daarna een kleurtje geven. Uiteindenlijk met blanke jachtlak aflakken. (2of meerdere keren) Zeker als je de evt beschadigingen direct bijwerkt: Dan heb jij geen last van dat er water intrekt. O ja ook alle boorgaten ed wat epoxy invullen. (Ik heb dan wel geen ervaring met boten bouwen, maar des te meer met MDF :) )

Heel veel plezier met het bouwen, ik hoop dat het een zeer goed sturende boot wordt.

En ja het genieten van je hobby is het belangrijkste, ik denk dat ik hier en heel relaas over kan houden, maar gezien je eerdere post denk ik dat je me helemaal begrijpt.

Met heel vriendenlijke groet Ferdi

P.S. Ik heb net een casco polyester romp gekocht, mischien dat dat ook nog wel een boot gaat worden. In ieder geval is buiten de gebaande paden wandelen wel erg leuk!

Laatst bewerkt door een moderator:
Het balanspunt van een rigger ligt op 10% van de sponson-lengte ,
achter de sponsons.
Motor kan je pas plaatsen als je alle spullen compleet hebt ,
en ongeveer op hun plek kunt plaatsen.

Hardware :
Alu-hoekprofiel van 15 x 15 x 3 (motorsteun)
2 plaatjes metaal van 8 x 45 x 3 (onderleg-strippen motorsteun)
(strippen 3 x boren/tappen .. 2 x motor / 1 x onderling)
4 silent-blocks (tril-rubbers) 15 x 15 x M4/M6 1 x M / 1 x F
4 RVS-boutjes / 4 RVS 'locknuts' / 4 RVS Carrosserie ringen
(Rubbers met M-zijde aan de motorsteun , F-zijde door/aan de 'kuip')
2 > 3 servosteunen / Lexaan RCbox deksel / antenne
roer en strut (vindt je marine-blauw niet lelijk ? heb ik liggen)
Flexas met buitenhuis , propas en prop (heb ik ook liggen)
Motor>Flexas-koppeling (lijkt wel verkoop draadje ...ha ha .. heb/maak ik ook)
Stangen/kabels/quicklinks/turnfin/tank(je)/uitlaatsteun.
In elkaar passende carbon-buizen (booms) voor de drijvers. (alu mag ook)
Motor en uitlaat heb je al.

kan ik niet gelijk een complete rigger bij je kopen.:D
ik zal eens even kijken wat ik ik daar van nodig ben en
dan stuur ik wel even een pm.

bedankt, groet arnold

@ elvis, goede keus om over te stappen op triplex! Zal je echt geen spijt van krijgen :) Triplex verwerkt ook fijn, zelf snijd ik het altijd met een stevig mes met een vast blad. Persoonlijk vind ik dat fijner dan zagen. Misschien heb je er nog wat aan tijdens de bouw!

@ Ferdi, zodra er een beschadiging op het MDF komt is het al te laat met een boot. Het water is vrij dichtbij zeg maar ;)

Groeten Jurriaan

heb een paar jaar geleden eens een paar steuntjes van mdf gemaakt om een stuk plexiglas op een ruit van een motorfiets te plaatsen als flip-up was mdf van ong 15 mm dik. het vrouwtje heeft er 2 jaar mee door wind en regen gereden zomer en winter het mdf was niet uitgezet of op andere wijze vervormd terwijl er geen verf o.i.d. op zat dus zo snel gaat het niet fout. een plankje mdf heeft ook al eens een paar dagen in de regen gelegen zonder zichtbare schade hoef je met spaanderplaat niet te proberen is al uitgezet als de luchtvochtigheid hoger wordt

succes met bouwen

Back