Eigenschappen helical pinion?

Hallo, wie kan mij vertellen wat nu precies de voor- en wellicht nadelen zijn van een helical pinion? Ik las dat ze minder geluid produceren en beter zijn voor de lagers van de motor. Misschien is er een goede website met wat nadere info?

bvd
 
Je hebt meer raakoppervlak, dus dat is altijd goed,(slijtage, sterkte) en zoals je zegt minder geliud, mits de mesh goed afgesteld is.
 
Bij helicaltandwielen heb je altijd twee of meer tanden tegen elkaar in tegenstelling tot rechte vertanding. Hierdoor heb je een soepelere en dus stillere loop. Een nadeel van schuine vertanding is dat er een kracht evenwijdig aan de as ontstaat, de tandwielen hebben de neiging van elkaar af te schuiven. Je lagers worden dus wat extra belast door de axiale werking. Iets om rekening mee te houden.
 
Verschil in geluid kun je horen als je auto tussen 1e versnelling en achteruit schakelt. De 'achteruit' vertanding is recht, daardoor een gierend geluid. Race/rally auto's hebben versnellingsbakken met rechte vertanding.

Het Citroen symbool staat voor dubbele schuine vertanding, daarbij treedt het probleem van axiale krachten niet op.

citroen.jpg
 
Laatst bewerkt:
Precies, citroen heeft het opgelost middels de zogenaamde v-vertanding. De tanden worden dan eigenlijk in elkaar gelocked waardoor je niet van elkaar af kunnen glijden.
 
Back
Top