Ein-de-lijk!!! Mn Eerste Jet

Hey henk, dat is ook een mooie kleurstelling, is t ook een vision? Qua romp lijkt ie wel, maar qua vleugels weer niet!

Ik wil de romp rood laten omdat hij er nog zo mooi is...

Edit: ja, ook een vision, alleen op deze foto missen de rolroeren, flaps en tailcone nog...

Zou graag wat vliegervaringen van je horen/zien henk!

Overigens net terug van Berto, avondje aan het OH'en over jets, heurlijk! Morgen een update over wat ik allemaal geleerd heb!

inderdaad de rolroeren etc zaten er toen nog niet op,inmiddels heeft tie gevlogen,en hij vliegt perfect,toen ikhem kocht zat er geen landingsgestel bij,deze zelf gemaakt maakt maar was te slap.bij de eerste vlucht lag het zwaartepunt te achterlijk,hij was erg gevoelig op z,n rolroeren,en bij de eerste stand flaps gooide hij de neus behoorlijk omhoog,bij de landing werd het bijna een harrier landing,daar kon het landinsgestel niet tegen,inmiddels e.e.a veranderd,meer gewicht in de neus,en verende poten in de vleugels gebouwd.
de vision van herman heb ik zien vliegen,daar hoef je geen zorgen om te maken,de kist vliegt mooi strak.
wij vliegen hem met een eigenbouw kj66,stuwdruk ongeveer 8kg,en op een klein weilandje heeft hij er geen moeite mee.
als je er een jetcat inzet zal je er een hoop vliegplezier aan beleven.
veel sucses met de afbouw,ben benieuwd,hoe je eerste vlucht zal gaan,maaar dat gaat goedkomen.
gr,henk

Update

inmiddels heeft tie gevlogen,en hij vliegt perfect,de vision van herman heb ik zien vliegen,daar hoef je geen zorgen om te maken,de kist vliegt mooi strak.

Kijk, dat is leuk om te horen!

inmiddels e.e.a veranderd,meer gewicht in de neus,en verende poten in de vleugels gebouwd.

Daar wordt ik nieuwsgierig van! Hoe zit dat? Retracts ook toevallig?

als je er een jetcat inzet zal je er een hoop vliegplezier aan beleven.
veel sucses met de afbouw,ben benieuwd,hoe je eerste vlucht zal gaan,maaar dat gaat goedkomen.
gr,henk

Dat gaat zeker goedkomen, kan eigenlijk niet wachten!

UPDATE:

Gisteravond even wezen OH'en (zoals hij dat zo mooi noemt) bij Berto.
Was weer leuk en leerzaam!
Veel gepraat over de kist, hoe je je opsteld als jetvlieger binnen een club, de vooroordelen, welke club te kiezen enz enz...

Ook hebben we het gehad over de startkist en Berto heeft mijn jet even aan een grondige inspectie onderworpen. Ziet er allemaal goed uit volgens de ervaringsdeskundige! (niet dat ik eraan twijfelde hoor Herman ;-) gewoon leuk om het bevestigd te krijgen, alle credits zijn dus voor jou!!)

Allereerst Berto's startkist eens bekeken, die moet nl ook gemaakt worden, als ik prop ga vliegen wil ik niet al t jet spul ook mee hebben en andersom, dus er komt voor de jet een aparte startkist.

Gasstart bus; In eerste instantie wil ik hiermee te wachten tot de turbine hier op de werkbank ligt.
Je weet immers nooit of je er een op de kop tikt met kero-start. Al werd mij dat wel ontraden, en dat advies neem ik ter harte.
Maargoed, het voorwerk is gedaan, berto heeft simpelweg een gasbrander voor het solderen van koperen leidingen omgebouwd. Nozzle eraf, verloopbusje gedraaid en een 4 mm festo koppeling erin geschroefd. Ideaal, spul is dus totaal incl gas 2 x zo goedkoop als een
complete koppeling met kraan van 28 euries.

Verder het remsysteem even op druk gezet en de remservo even afgesteld, het systeem lekt niet, maar daar was ik bij Herman al achter.
Verder zit er geen drukmeter op het remsysteem, en nu is hij lekvrij, maar als er in de toekomst lekkage ontstaat of ik wil testen of hij zn druk vast houd dan kan dat nu niet, misschien toch maar een drukmetertje bestellen
(en ik vindt t stiekum wel gaaf, zon metertje in de kist hahaha ;-))
Om het systeem op druk te zetten heb je natuurlijk een compressor nodig, Tja, hoe moeilijk kan het zijn:

Kijkshop.nl - Proplus Luchtcompressor met manometer

Compressor van de kijkshop voor 13 Euro en aansluiten op een 12v loodaccu in je startkist.
Wel even een verloop maken naar 4mm festo leiding.

Eerst maar eens kijken naar een mooie startkist en dan dit spul maar eens gaan aanpassen.
Zal nu eerst eens gaan uitzoeken welke festo koppelingen ik allemaal nodig heb en deze bestellen.

Nu nog even wat schuim ritselen om een bokkie te maken om de kist in de auto te vervoeren, met zn neus staat hij tussen de voorstoelen klem maar zn staart komt dan omlaag.
Met de negatieve v-stelling van de hoogteroeren komt hij dan op zn hoogteroeren te rusten, niet echt gezond.
Morgen moet hij mee naar t werk, collega/jetter wil m even zien....

Straks ook nog even marktplaats op voor een keyboard standaard! ;-)

Of 2 schagen met een randje buis isolatie erover :) Werkt prima en kost ook erg weinig. Zo te halen bij een bouwmarkt. Stuk goedkoper dan een keyboard standaard als staat dat wel iets deftiger natuurlijk ;) Schagen zijn verplaatsbaar, dus geschikt voor elke kist.

Kero start werd je afgeraden? Ik ben benieuwd waarom. Geen gas nodig is een voordeel. Kero plug is een heel stuk duurder dan een normale plug dus dat is een nadeel maar ik heb nog nooit gehoord van een vriend dat een plug stuk ging. Kan natuurlijk wel maar de jetcat pluggen zijn erg goed. P80SE met kero start is een super motor voor die kist! Ik heb zelf een P80 en P120SE met kero start en dat werkt echt prima. De booster heeft zelfs ingebouwd kero start. Dat is dan iets lastiger, kan je niet zelf zo even vervangen. Dan nog, het werkt meestel probleemloos.

Ook een goed idee, schragen, maar ja, keyboard stand heeft mn voorkeur.

We zullen zien wat voor motor er voorbij komt! met of zonder kerostart! Thanks voor je heads-up in ieder geval!

Melvin,
leuk om je verhalen als beginnend jetter te lezen.

Na JOP afgelopen zaterdag heb ik er ook helemaal zin in. Vandaag met mn vrouw afgesproken dat als ik alle bouwpakketten af heb die ik nu heb liggen, ik ook aan een jet ga beginnen.

Hey jitze, leuk dat je meeleest! Ja, ik vindt t wel leuk om zo wat op t forum te zetten van mijn ervaringen, je pikt veel mee, lees zelf al jaren mee maar nogsteeds kom je achter allerlei nieuwigheden!

Denk r zelfs aan om alle dingen overzichtelijk in een topic te bundelen straks en wie weet kan dat topic dan sticky gemaakt worden.
Leuk voor nieuwe jetters in de toekomst

Ik heb nog geen centimeter gestuurd met een jet maar ben echt "hooked" al, zal je vast merken binnenkort, denken aan = beginnen! Haha!

Ps: mijn truc: zooitje projecten te koop zetten, aan je vrouw vertellen dat je ruimte wil maken, en dan ineens binnenstappen met een jet! :rolling:

Hier is de video van de vlucht met de vision bij henk. Gras was wat hoog dus kwam moeizaam los, was ook nog windstil....... maar het lukte wel :)

Laatst bewerkt door een moderator:
@Melvin.

Leuk om dit allemaal te lezen, ja die Berto sleurt je wel over de streep :wink: en heeft zat goede raad en tips voor je, blijf het volgen, en zie je misschien wel op Odoorn verschijnen?

Hé Jitze, turbuine? gaan ze helemaal uit hun dak op Dordrecht of kom je dan ook jetten op Rozenburg?

Help ik je wel van de regen in de drup ;mrgreen: net als met Berto gebeurt is, blijkt ongeneeselijk :mrgreen:

Groetjes Ger.

@ Tadango: Hey, daar was ik naar op zoek, heb m gezien via t forum maar kon t linkje niet meer vinden! Top! Dank je wel!
Kan ik lekker kwijlen....

@ Rene Microturbine: Dank je, mooi filmpje! Leuk om de kist te zien vliegen en eens andere kleuren te zien! Ideen opdoen en wederom kwijlen!

@melvin.

Leuk om dit allemaal te lezen, ja die Berto sleurt je wel over de streep :wink: en heeft zat goede raad en tips voor je, blijf het volgen, en zie je misschien wel op Odoorn verschijnen?

Groetjes Ger.

Hallo Ger!

Jazeker, die Berto trekt je wel over de streep! Nou ja, eigenlijk is het de schuld van jouw EX Velox XL....
Die heeft Berto over de streep getrokken en is later verkocht aan een collega van me, Dannyp47, die mij weer aan heeft gestoken hahaha!

Eigenlijk moet ik jouw dus bedanken haha!

Maar Odoorn? Wanneer en hoe laat? ;-) bedoel je een meeting/fly-inn?
Lijkt me leuk, paps is ook modelvlieger en woont in de buurt daar!

Maargoed, weer even een kleine UPDATE:

De kist is nu zo goed als ingeregeld, maar ben bang dat ik gedwongen wordt om toch een andere zender te kopen... Ik heb maar twee tweestanden schakelaars en de mixer werken niet op het aux kanaal, kortom, Je kan bij de MX12 dus geen switches vrij maken door het gebruik van mixers....
De gear switch is flap geworden, omdat je via dat kanaal een rocker switch kan inmengen die als drie standen schakelaar fungeert.
Heb ik er dus nog een over en via die mixer stuur ik de remmen aan (gemixt 80% Down op Elevator = brakes on) Hoe ga ik mn turbine dan staks aan en uit zetten???
Zal U4eake nog even contacten, die vliegt zn T22 Warrior ook met een MX12
Dan nog maar eens hobby'en, misschien wat kanalen samenvoegen middels de powerbox, even pielen nog

Hier nog een filmpje over de flaps.... (Zo goed herman????)

Verders heb ik de stickers van de staart verwijderd en de cockpitkap ontdaan van zn grijs gespoten cockpit om er een ander model & kleur aan te geven:

gepoetst.jpg

En zo is ie dan in t kleurtje!

nieuwekap.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
De turbine tijdelijk gewoon met 1 kabel aansluiten, dan de trim gebruiken voor aan en uit maar dan kan je nog even voort met de MX12.

Wil je een handzender behouden? Anders heb ik begin 2012 wel een MC19 voor je ;-)

Gaat helemaal goed komen hoor :yes:

Ja, ik zet de turbine ook aan en uit via de trim van de gas. Trim helemaal naar beneden is turbine uit en trim in 't midden is "run".
Een voordeeltje is dat je niet per ongeluk tegen je switch kan duwen en de turbine in de vlucht uitzetten.

Meestal trek ik de trim tijdens het taxiën na de landing al naar beneden. Als ik dan na het taxiën het gas dichtzet gaat de turbine vanzelf ook uit.

@berto haha! Nou, als ik de post van jou en u4eake lees dan kan ik gewoon aan de gang! Nog geen mc19 nodig, als er dan wat anders komt ga ik tegen die tijd nog even rondkijken!

@henk: super! Bedankt! T zijn geen retracts dus, had ik inmiddels ook al in je maiden filmpje gezien. Wel een mooi gear zo, maar t mijne volstaat nog, zal t dus maar zo laten.
Overigens zag ik dat er op mijn epoxy gear ook nog een mat carbon is geplakt.

@u4eake: aha! Das wat berto ook al zei. Trim vol down gaat de ecu naar de normale shutdown procedure, met cooldown dus? Heb jij dan op je trim vol up de "emergency" shutdown zitten? (je turbine uit zonder cooldown)

Iemand al n mening over mn nieuwe cockpitkap??? ;-) ben r wel trots op! Haha

Cockpit is beter dan die loslatende verf die de eigenaar voor mij erop gemaakt had, dat zat niet super.

Hij glimt ook super zeg, wist niet dat hij dat nog in zich had :) Hij is wel in enorm goede handen zo ;)

Ik heb ook overal turbines op 1 kanaal. Emergancy shutdown ga ik vanuit nooit nodig te hebben. Ik vraag me af of ik er dan ook wel aan zou denken.

Dank je, haha, ja dat glimmen he... Mn vriendin zegt al dat k tegenwoordig twee dochters heb hahaha! Beetje commandant doet wonderen!

Verf liet inderdaad los, heb daarom nu hoogglans gepakt.
De oude verf veeg je er zo af met een beetje thinner. Bleek ook dat de kap eronder niet geschuurd was... Nu wel... En een wat snellere look!

Back