Einde LiPo tijdperk al in zicht?

Vandaag kreeg ik via via een mailtje over een nieuwe Accugeneratie
Of is dit al niet nieuw meer?

-- nicht brennbar
-- tiefentladefest
-- überladefest
-- kein Memoryeffekt
-- umweltfreundlich
-- über 1000 Zyklen
-- 4 Volt pro Zelle
-- 2,5 A/h (später 3 A/h) mit 15 C bei 66 Gramm!!!

http://www.fortu.de/menu.html

Ziet er veelbelovend uit.

Grtz Harry

He dat ziet er mooi uit.
Hoeven we straks helemaal geen lader meer mee tenemen naar het veld. 1 pakket in modelbouwen, thuis laden op veld eindeloos lang vliegen en daarna weer na huis. Is toch simpel dan.
15Ah aan boord geeft voldoende energie voor een helemiddag of avond vliegplezier.
Ben toch blij dat ik nog geen lipo's bezit.
Dit ziet er veel belovend uit voor mijn nieuwe winterproject.

Groeten Han.

Veel belovend, maar in het ikarus eco-8 forum is hier vorig jaar al over geschreven.
Velen hebben contact opgenomen met het bedrijf, maar nooit een reaktie.. Nee daar geloof ik niet in.

Ik denk echter wel dat lipo's al snel verleden tijd zullen zijn, want een andere techniek is al opgestaan die al te koop is: Lithium Phosphate.
Iets andere techniek, maar absoluut veilig (het brandbare Cobalt-Dioxide is eruit gehaald).
Wel iets lagere spanning (3.2 ipv 3.7), max ontlading 2V ipv 2.5-3V en helaas ook iets zwaarder..

Nu al te koop bij overlander UK tegen een lagere prijs dan Lipo's

Wel eerste generatie, dus vermogen en capaciteit moet nog sterk verbeteren echter zou dit wel eens een grote toekomst tegemoet kunnen gaan... (VEILIG!!)

Menno

Inderdaad, sinds ik anderhalf jaar geleden hier op het forum de Fortu cellen onder de aandacht bracht is het bij "papieren" cellen gebleven.

Overigens gaat de Lipo ontwikkeling ook nog steeds verder. Ik kreeg nog niet zo lang geleden een mailtje van Jimmy Hong van Kokam onder ogen waar de laatste 20/40C cellen aangeboden werden.

Er zit onder andere een leuke 3200mAh cel bij die 20C continue (64Amp!) kan doen en 40C piek (128Amp!!). Afm: 131mm x 43mm x 7,5mm en 82.5 gram per cel!
zie lijst Kokam cellen http://www.rcuniverse.com/forum/upfiles/55740/Lj22861.jpg

Dit is de informatie die met het mailtje dat, via Duitsland en Zwitserland, bij me binnenkwam.

(seid zurückhaltend mit Grossinvestitionen von Lipolys!
Via Insider ist zu erfahren, dass noch diesen Monat die neue 4 Volt - fortu Zelle für Testzwecke abgegeben wird, und auf Ende Nov. 2004 soll sie in den Handel kommen!!!)

Het wordt dus afwachten.

Mocht ik, via deze bron, wat meer horen zet ik het gelijk op het Forum.

Groetjes, Harry

Dick zei:
Er zit onder andere een leuke 3200mAh cel bij die 20C continue (64Amp!) kan doen en 40C piek (128Amp!!). Afm: 125mm x 43mm x 7,5mm.
Dat ziet er goed uit, het scheelt ook veel soldeer werk nu dat parallel geschakel definitief voorbij lijkt te zijn en de afmetingen zijn ook een stuk beter dan die grote envelopen :D

benvlieggraag zei:
Dick zei:
Er zit onder andere een leuke 3200mAh cel bij die 20C continue (64Amp!) kan doen en 40C piek (128Amp!!). Afm: 125mm x 43mm x 7,5mm.
Dat ziet er goed uit, het scheelt ook veel soldeer werk nu dat parallel geschakel definitief voorbij lijkt te zijn en de afmetingen zijn ook een stuk beter dan die grote envelopen :D

parallel voorbij? Je hebt nog steeds geen 8000 mAh met 1p :)

Dick zei:
..."papieren" cellen...

"LIPA's" :D

Meer dan 20C niet echt nodig voor mijn toepassingen.
Robuster is wel heel prettig. Lipo's nu nog teveel aandacht nodig (veiligheid, levensduur) voor de doorsnee elektro vlieger.

Over robuust gesproken: Ik heb hier 2 bijzonder technische packs 3s1p. Zeer goed verpakt ik een pvc-achtige plaat en krimpkous. Ook snoertjes om cellen onderling te meten.
Ik heb voor aandrijving nooit met NiCd/NiMh of iets anders gewerkt, zoals mijn clubgenoten. En (excuus voor mijn cynisme), ik kan me ook niet voorstellen dat een electropiloot nog in zoiets investeerd...
Een ieder die zich enkele avonden op het web verdiept in het correcte gebruik van Lipoly, en een goede lader en regelaar heeft, zal er veel plezier aan beleven. NB: Mits de parameters die het electrovliegen mogelijk maken op elkaar afgestemd zijn!
En dat is wat ik op dit forum bestudeer.

Met dank voor de interessante en leerzame postings,

robert

afb7140.jpg

mdegans zei:
Veel belovend, maar in het ikarus eco-8 forum is hier vorig jaar al over geschreven.
Velen hebben contact opgenomen met het bedrijf, maar nooit een reaktie.. Nee daar geloof ik niet in.

Ik denk echter wel dat lipo's al snel verleden tijd zullen zijn, want een andere techniek is al opgestaan die al te koop is: Lithium Phosphate.
Iets andere techniek, maar absoluut veilig (het brandbare Cobalt-Dioxide is eruit gehaald).
Wel iets lagere spanning (3.2 ipv 3.7), max ontlading 2V ipv 2.5-3V en helaas ook iets zwaarder..

Nu al te koop bij overlander UK tegen een lagere prijs dan Lipo's

Wel eerste generatie, dus vermogen en capaciteit moet nog sterk verbeteren echter zou dit wel eens een grote toekomst tegemoet kunnen gaan... (VEILIG!!)

Menno

Hoi Menno,

De Lithium Phosphate die nu te koop zijn zijn slechts 3V en kunnen maar 8C aan.
Op moment zijn Konions de meest veilige LiIon/Lipoly oplossing die teminste ook power leveren.
Heb zelf al 4 Konions opgeblazen (eigen schuld). De beveiliging trad in en niks gebeurde.

Er komen ook Lithium phosphate II cellen aan. Misschien zijn die interessanter. Hopelijk meer amps.

Rob

De huidige electro auto's(schaal 1op1) gebruiken nog loodaccu's maar als ze een beetje betrouwbaarder worden en lang meegaan dan krijgen we misschien wel een omkeer van benzine naar lipo's. En brommers en fietsen want bij fietsen is iedere kilo er een. :idea: :idea: :idea: :idea: :idea: :idea: :idea: :idea: :idea:
Ik ga even patent aanvragen!

Ik heb dus even contact opgenomen met Fortu want het lijkt mij wel interessant om deze accu's ook in ons verkoop pakket op te nemen.
Ik kreeg het volgende antwoord terug:

Dear Mr. de Vries,

Thank you for your interest in our accumulator system.

Samples for testing only are planned to be on marked in March 2005 and series-production of HPC is planned to start in Q3 2005.
We will have data concerning the cells soon published on our website.
Cells could be connected parallel for to reach higher accumulator capacities.

If you have any further questions or want to discuss a possible project please don’t hesitate to contact me.

Dus voorlopig kan het nog even in de wacht kamer........

Gr Hans

Back