*** EINDE WEGENS VERKOOP ROMP Bouwverslag Restauratie Ecureuil AS355N

Hallo,

Beste lezers van "Schaalhelicopters". Het heeft effe geduurd, maar ik heb vandaag eindelijk de tijd ervoor genomen om mijn draadje te plaatsen op dit forum, zodat jullie ook mijn project kunnen mee volgen.

Al enige tijd ben ik bezig met het restaureren en kleur geven aan mijn Thunder Tiger Ecureuil AS355N romp. Na een klein ongelukje door een stuurfout heb ik een deel van mijn staart beschadigd. Nadat ik deze heb herteld met glasmat en epoxy heb ik de romp bij dit deel geschuurd en weer netjes glad gemaakt om opnieuw te spuiten. Ik heb toen een aantal spuitbedrijven benaderd met de vraag of ze de originele kleur van Thunder Tiger voor mij konden maken. Ik kreeg telkens het antwoord dat ze de kleur wel kunnen scannen, maar dat je toch wat kleurverschil blijft zien als je maar 1 gedeelte van de romp gaat spuiten. Hierdoor heb ik toen besloten om maar de hele romp te gaan schuren en daar maar een ander kleur op te gaan spuiten.

Ik kwam tot het idee om er een eigen KLPD versie van te gaan maken. Dus gewoon eigen creatie te gaan gebruiken i.p.v. de Ecureuil van de KLPD te gaan na maken.

Ik ging te gehaast werken om de romp weer om het mechaniek te hebben om ermee te kunnen vliegen, waardoor ik tijdens het spuiten van de politie stripings telkens weer zat te knoeien met verf. Daardoor was ik steeds bezig met opnieuw schuren en spuiten. Ook gebruikte ik geen goede maskingtape.

Hier het steeds resulterende resultaat van te gehaast werken:
full


Dankzij het volgen van Roy (RBRCH) zijn Ecureuil 350 project, ben ik met hem in kontakt gekomen en zodoende via PB verschillende tips van hem mee gekregen. Enkele van deze tips zijn;
-het maken van klinknagels
-afplakken en spuitwerk
-welke korrel te gebruiken bij het schuren etc.

Het aller belangrijkste tip die ik van hem heb meegekregen is; om vooral de tijd ervoor te nemen, het vliegen komt toch wel....

Zodoende ben ik helemaal opnieuw begonnen met het schuren, opnieuw in de primer en klinknagels maken met het injectiespuit en houtlijm methode. Ik weet op het moment niet of ik door ga met mijn KLPD creatie of dat ik gewoon een schaal op schaal van een echte Ecureuil AS355N ga maken.

Ik ben via deze link aan het kijken of er wat leuke modellen zijn: Photo Search Results | Airliners.net Dus ben nog effe aan het nadenken van wat ik zal doen.

In middels zit de romp nu opnieuw in de primer en moet ik nog een keuze in kleur gaan maken.

Hier volgen dan nu de foto's van waar ik tot nu toe ben met mijn project. Hoor graag jullie meningen en reacties met het volgen van mijn draadje.

* Voorkap in de primer, klinknagels gemaakt en weer in de primer...
full


* Glad geschuurd en klaar om klinknageles aan te gaan brengen...
full


* Begint vorm te krijgen....
full


* Ik ben er tevreden mee...
full



full



full



full


Wat vinden jullie ervan? Zijn er nog suggesties en of tips die ik kan opvolgen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat vinden jullie ervan? Zijn er nog suggesties en of tips die ik kan opvolgen?
Gaaf, ziet er goed uit. :worship:

Ik ben zelf ook begonnen met zo'n romp.
Ik ben er nog mee bezig, maar misschien heb je wat aan deze plaatjes van m'n eigen romp;


Afbeelding170.jpg


Afbeelding166.jpg


Afbeelding156.jpg


Afbeelding149.jpg


Afbeelding145.jpg


Afbeelding143.jpg


Afbeelding135.jpg


Afbeelding133.jpg


Afbeelding112.jpg


Afbeelding004.jpg


Afbeelding003.jpg


Succes er mee.
:bye:
 
Laatst bewerkt:
Hey Brian,

Leuk te horen dat je wat aan mijn tips hebt gehad. Zie mij overigens niet als specialist hoor, ik ben met mijn eerste schaalproject bezig en leer nog bij elke stap die ik zet.
Zowel bij de dingen die goed gaan-, alswel bij de dingen die niet in een keer goed gaan ;-)
Mijn kist is nog steeds niet perfect maar wel naar tevredenheid, en daar gaat het om.

Je hebt een mooie start gemaakt zo te zien, die onderlaag is erg belangrijk.
Straks bij het spuiten zal je over die klinknagels moeten afplakken, goede flexibele tape is dan een must.

Ik vind zelf een model gebouwd naar een voorbeeld het mooiste. Dus wat dat betreft moet airliners.net een suggestie kunnen aandragen.

Ben benieuwd wat het wordt, ik volg je voortgang.

Succes,
Gr, Roy
 
succes met de bouw van jou heli.

Ja de grondlaag is van groot belang want bij mijn Bell 222 was die de eerste keer niet zo goed gedaan dat is de rede waarom hij nu een andere kleur heeft.

we hebben hem heel opnieuw moeten doen omdat de methanol de lak had op gelost.
 
Mooi werk Zantvoord !!!

Zo te zien ben je aardig met geduld en tijd omgegaan.

Netjes allemaal cockpit, basket, kabelmessen (antennes), spiegel aan de zijkant, kabelbevestiging van de bambi bucket, die grillen (met hor gaas denk ik) snij/zaagwerk etc. Erg netjes.

Zijn het Vario artikelen die je hebt gebruikt? Ik ben al enige tijd ook bezig met googlen en ben heel veel tegen gekomen op een paar duitse websites. In Duitsland is me opgevallen dat er alles voor schaal te verkrijgen is.

Zo te zien heb je er nog niet mee gevlogen (zie ik aan de heckrotor huis kap die nog niet gesneden is).

Ga je ook 12 september naar Hulten? Hij moet daar echt gaan statisch staan vind ik :p.

Ja, ik vind deze rompen fantastisch, ze zijn robust en bol, en veel ruimte over binnen. Dit was mijn eerste project, niet te veel gedaan alleen Ferrari decals laten maken door foxstyling.nl. Die maakt echt alles wat je wil.

full


Ik heb ook de blauwe versie nog nieuw in doos. Die staat niet in huis, maar in mijn opslag, dan weet ik zeker dat ik er niet aan kom tot de winter tijd hahahaha. Mijn vrouw wordt gek van me en ik wil niet de volgende zijn in "Help mijn man heeft een hobby".

full


Maar nogmaals erg mooi werk, en je hebt me zeker tot een idee gebracht van hoe ik te werk moet gaan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi werk Zantvoord !!!

Zo te zien ben je aardig met geduld en tijd omgegaan.

Netjes allemaal cockpit, basket, kabelmessen (antennes), spiegel aan de zijkant, kabelbevestiging van de bambi bucket, die grillen (met hor gaas denk ik) snij/zaagwerk etc. Erg netjes.

Zijn het Vario artikelen die je hebt gebruikt? Ik ben al enige tijd ook bezig met googlen en ben heel veel tegen gekomen op een paar duitse websites. In Duitsland is me opgevallen dat er alles voor schaal te verkrijgen is.

Zo te zien heb je er nog niet mee gevlogen (zie ik aan de heckrotor huis kap die nog niet gesneden is).

Ga je ook 12 september naar Hulten? Hij moet daar echt gaan statisch staan vind ik :p.

Ja, ik vind deze rompen fantastisch, ze zijn robust en bol, en veel ruimte over binnen. Ik heb er al 2 en ik ga deze week nog een 2de handse overnemen. Dit was mijn eerste project, niet te veel gedaan alleen Ferrari decals laten maken door foxstyling.nl. Die maakt echt alles wat je wil.

Dus in totaal 3 Ecureuils AS355N rompen voor Helifreak hahahaha.

Ik heb ook de blauwe versie nog nieuw in doos. Die staat niet in huis, maar bij mijn opslag, dan weet ik zeker dat ik er niet aan kom tot de winter tijd hahahaha. Mijn vrouw wordt gek van me en ik wil niet de volgende zijn in "Help mijn man heeft een hobby".

Maar nogmaals erg mooi werk, en je hebt me zeker tot een idee gebracht van hoe ik te werk moet gaan.
Klopt, ik heb er erg veel tijd in zitten.
En misschien nog wel meer dan je denkt, ik heb die onderdelen niet bij Vario gehaald, maar zelf gemaakt van allerlei materialen.
Het valt niet mee, om in deze schaal dit soort onderdelen te halen.

Ik heb er nog niet mee gevlogen, hij moet er dus nog in.
Daarom heb ik de romp ook nog niet helemaal klaar gemaakt.
Als je dan namelijk de heli er nog in moet doen, is het niet handig als er bv antennes op zitten. (op de staart dan, die moeten er dus nog op.)

Hulten, is mij niks van bekend, een schaal meeting?

Door die Ferrari stickers ziet hij er al wel gelijk heel anders uit.
Wel veel mooier dan gewoon standaard.
Maar de basis van deze rompen is gewoon erg goed, je moet er zelf gewoon wat van maken.
Als je bv, alleen al die zwarte lijnen er in schildert, ziet het al heel anders uit.

Ook met jou klinknagels, ziet hij er al heel anders uit, echt goed gedaan hoor!:worship:
kost ook wel veel tijd, of niet?
Maar als jij er al 3 hebt....
Pff, da's best veel.
Ik hou het er maar bij 1, m'n vrouw ziet me al aankomen,:hammer:

Bedankt, en mooi dat je wat aan m'n foto's hebt.
Als je nu grotere foto's wilt ontvangen, stuur me dan maar effe een pb.
Succes.
:bye:
 
Hey Roy en Volunteer,

Ik moet zeggen dat ik je werk voor als 1ste project wel specialistisch vind hoor. Ja, het is me opgevallen dat de grondlaag goed moet zijn.

En wat Volunteer zegt klopt ook, je moet een goede "clear" gebruiken die tegen methanol of benzine kan, anders is je hele werk naar de .....

Een heli gebouwd naar een voorbeeld vind ik ook leuk om te doen, alleen weet ik niet wat. Zowieso heb ik 2 searchlights van Thunder Tiger besteld en liggen hier al ongeveer 1 maand. Dus graag wil ik iets bouwen in de politie of hulpdienst richting.

Ik ben vandaag begonnen met het in elkaar schroeven ervan. Verder moet ik nu een manier gaan bedenken hoe ik ze met een servo kan laten werken doormiddel van mijn schakelaar op mijn zender.Op kanaal 7 heb ik alles al ingesteld, dus de servo werkt al perfect. Ik wil deze op de volgende manier laten werken; stand 1 = uit, stand 2 = 1 searchlight, stand 3 = beide searchlights in werking. Om dit voor elkaar te krijgen moet ik iets bedenken hoe ik de servo de schakelaars van de searchlights aan en uit laat zetten, als ik een romp met retracts had dan zou dat veel eenvoudiger zijn geweest.

Zie foto's:

full


full


full


full


full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zijn het Vario artikelen die je hebt gebruikt? Ik ben al enige tijd ook bezig met googlen en ben heel veel tegen gekomen op een paar duitse websites. In Duitsland is me opgevallen dat er alles voor schaal te verkrijgen is.
Helifreak 007, heb jij ook webadressen waar je die onderdelen (popje, stoel, enz) voor je heli kunt halen?
Ik had al even bij Vario gekeken, maar dat is te groot.
Bedankt.
:bye:
 
Mijn F-16 piloot pop heb ik in een winkel gehaald in Pijnacker. Ik zag hem daar staan voor €9,95 en ik dacht toen van leuk....meenemen.
Mijn stoel heb ik uit een R/C Hummer eruit gesloopd voor tijdelijk.

AC031 1/9 scale full body pilot

This is the only 1/9 scale pilot available which is more or less suitable for the F-15. It is a full body pilot, so you'll have to cut off the lower part or make a full cockpit tub. It represents a French style helmet. Requires painting.


Het is de bedoeling dat ik nu een mooie cockpit met stoelen wil gaan kopen om die netjes te bouwen in de romp. Je hebt ze van Heliartist, maar ik kom steeds meer tegen op schaalgebied wanneer ik aan het Googlen ben. Vooral in Duitsland is er erg veel te verkrijgen.

Ik zal je via PB wat linkjes sturen, want volgens mij mag je in een posting geen linkjes plaatsen die niet van sponsors zijn van MBF.
 
Laatst bewerkt:
standenschakelaar met een servo

Hey freak

Mischien is dit een oplossing voor je schakelprobleempje voor je zoeklichten.

Als je een ronde servohoorn pakt en daar een hapje uit haalt, kan je op meerdere standen schakelen
Ik heb ff een tekeningetje gemaakt voor je
full


Als het niet mogelijk is om de 2 schakelaartjes naast elkaar te zetten, dan kan je ook 2 hapjes eruit halen, als je niet helemaal begrijpt wat ik bedoel, kan ik nog wel ff een tekeningetje maken.

Hoop dat je er wat aan hebt
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De oplossing

Hey Capt. Ludje,

Dat was ook precies waar ik aan zat te denken. Telepathie.....;)

Ben er inmiddels aan begonnen, zodat ik kan beginnen om ze te bevestigen aan de romp.
 
Hey Richard,

Ja dat klopt, de searchlights zijn best grote joekels. Ze zijn speciaal voor 1:8 en 1:9 scale fuselages maar kunnen gewoon ook op grotere rompen van bijv. Vario.

Ik heb er 2 besteld, maar het kan zijn dat ik gewoon 1 ga gebruiken ipv 2 gelijk. Dat zie ik wel wanneer mijn spuitwerk af is.
 
Status bouw

Hoi mensen,

Er begint leven in te komen. Ik heb toch gekozen om een eigen KLPD versie van te maken. Ik probeer wel zoveel mogelijk over te nemen van de EC-135

In ieder geval ben ik tot hier. Ik moet wel toegeven dat het plakwerk nogsteeds een ramp is, ook al heb ik nu betere maskingtape. Ik blijf namelijk telkens lijmresten krijgen of dat het verf toch doorheen komt. Glassex of wasbenzine wordt er meestal hiervoor gebruikt dat minder agressief is tegen verf, maar het is telkens weer een klus om ze weg te krijgen.

Ik ben dus ook voorzichtig met hoe ik de stripings moet toepassen. Dit is sinds het begin van dit project telkens een ramp geweest waardoor ik telkens weer opnieuw moet beginnen. Je moet namelijk het fluo oranje goed weg schuren, wil je weer gaan verbeteren met wit.

In ieder geval ben ik nu tot hier gebleven.....

full


full


full





Wat denken jullie ervan??
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat gaat vlotjes, als de rode strepen gespoten zijn dan gaat het al beter lijkt me.
(Voor je edit had hij nog geen strepen ;-) )

Striping spuiten heb ik zo gedaan;
- Gladde en vlakke ondergrond
- Zorg dat de basislaag voldoende uitgehard is (zelf heb ik hem 2 weken laten staan).
- vetvrij maken voor het afplakken (amonia oplossing)
- goede tape gebruiken (bijv 3M 470 finelinetape). Wanneer je de tape aanbrengt heel krachtig aanwrijven, tape niet op spanning aanbrengen.
- tape afhalen wanneer de verf stroperig is (ong. 45 min)
- Maak een proefstukje (desnoods meerdere) van gelijk materiaal op precies dezelfde manier voorbewerkt en pas je methodes aan totdat je het goed hebt.

De 6mm hoge cheatline op mijn Ecureuil bijvoorbeeld is op deze manier zoals hij op de foto te zien is onder de tape vandaan gekomen.
Op een paar plaatsen heb ik hem wat bijgewerkt, bijvoorbeeld bij de antennes op de staartboom en bij de scharnieren op de deuren.

Die lijmresten van je maskingtape is wel opvallend, wat voor tape gebruik je? Hoe lang heb je de onderlaag laten drogen?

Gr, Roy
 
hey capt. B

Ik heb een wondermiddel tegen die lijmresten....

Gewoon WD40

Daarna wel ff goed ontvetten met iets, de lijm verdwijnt als sneeuw voor de zon.
De heli begint erg goed uit te zien zeg.
Goed bezig...
 
Fuselage verkocht!

Hoi jongens,

Misschien al bekend, maar door spontane andere bouwplannen na de schaalmeeting in Hulten heb ik deze romp verkocht aan een autospuiter uit Hellevoetsluis.

Hij is er erg blij mee en gaat hem verder afmaken. De romp was nog niet helemaal af op de meeting.

In ieder geval ga ik nu een ander draadje posten van mijn 2 nieuwe projecten op komst.

Project 1: Hughes MD500E NYPD met Trex 600 3G FBL Limited Edition mechaniek voor de algemene weekend vluchten.

Project 2: Hirobo EC 120 met PHT2 turbine uitvoering. Deze heli ga ik naar alle waarschijnlijkheid samen met Albertino Doomen van RC Heliparts in elkaar zetten en dat zal denk ik in de wintermaanden van start gaan en mogelijk al klaar moeten zijn voor Hulten 2011.

Dus ik hou jullie op de hoogte.

Ik wil dan ook iedereen bedanken die dit draadje hebben gevolgd en ook ideeen en tps hebben uitgewisseld. Speciale dank aan Roy, Zandvoort en Ludje die best wel nauwbetrokken waren bij dit project.

Voor nu volg allemaal het nieuwe draadje van de Hughes MD500E NYPD

Groetjes, Brian
 
Back
Top