Eindelijk duidelijkheid over grip band

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door cooper, 14 okt 2004.

  1. Vassago

    Vassago

    Lid geworden:
    17 mrt 2004
    Berichten:
    679
    Meer warmte is meer grip :?

    Een band levert zijn maximum grip bij een bepaalde temperatuur, daarboven houdt de grip gewoon op. Wat je zegt klopt dus niet helemaal. :)
     
  2. Jelle

    Jelle Guest

    in principe wel ja ;) maar je krijgt met een smalle band ook genoeg warmte in je loopvlak, alleen dat duurt weer langer....
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jongens , hou maar weer op met die discussie , hier komt toch een slotje op (zoals de vorige discussie .. )
     
  4. _cyclops_

    _cyclops_

    Lid geworden:
    23 mei 2003
    Berichten:
    2.244
    Locatie:
    Veenendaal, NL
    och, wie weet komt d'r ooit een professional langs die dan de waarheid verteld en wij vervolgens toch niet geloven :D
     
  5. Aracing

    Aracing Guest

    de grip is inderdaad alleen afhankelijk
    van de normaalkracht en de wrijvingscoefficient,

    de breedte van de band dient alleen om de vlaktedruk
    te verlagen i.v.m vervorming en warmteontwikkeling
    en natuurlijk het belangrijkste: het ziet er sneller uit!

    het is misschien een raar idee, maar zo zijn er wel
    meer natuurkundige dingen moeilijk voor te stellen!

    bijvoorbeeld dat twee ronde kogels met dezelfde
    diameter en een verschillend gewicht, dezelfde valsnelheid
    hebben...

    groet AR
     
  6. cooper

    cooper

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    4.177
    Locatie:
    Mechelen/Gent,Belgie Onderschijtingen: al z
    ik heb hem vandaag eens verder uitgevraagd
    dikke banden zijn dus goed als je niet wil wegzakken en de kracht vd motor om te zetten.
    De leraars op die school geloofden het ook niet en daarom zijn ze naar een proefopstelling bij Michelin getrokken waar men het hen duidelijk maakte, ze vertelden dat het voor hun goed is dat iedereen brede banden wilt, maar het helpt geen snars, bij regen is het zelfs slechter omdat het water niet zo goed kan worden afgevoerd.

    Voor mij is het nu wel allemaal duidelijk. :D

    doe ermee wat je wil, maar voorbij de wetten van de natuurkunde kan je niet :)
    Adios 8)
     
  7. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Ok iedereen, jullie hebben helemaal gelijk. Bij deze trek ik dus terug wat ik heb gezegd. Ik ben soms wat eigenwijs wat zulke zaken betreft maar ik heb het wat verder bestudeerd en naar formules gekeken (doe HTS werktuigbouwkunde dus heb er wel boeken van) en het is toch inderdaad zo.
    Heel bizar eigenlijk en moeilijk voor te stellen maar ik ben overtuigd 8)
     
  8. Jelle

    Jelle Guest

    Er zit echter wel meer energie in de beweging van de zwaardere kogel ;)
     
  9. Qlone

    Qlone Guest

    En de diameter mag ook wel verschillend zijn, als je de factor luchtweerstand achterwege laat.
     
  10. Aracing

    Aracing Guest

    inderdaad, maar anders gaan mensen daar weer
    over zeuren, terwijl je deze meestal kunt verwaarlozen
    (niet bij een baksteen en een stuk piepschuim natuurlijk) :D [/quote]
     
  11. Vassago

    Vassago

    Lid geworden:
    17 mrt 2004
    Berichten:
    679
    Als je de luchtweerstand achterwege laat valt een stuk piepschuim even hard als een baksteen ;)
     
  12. KevinS

    KevinS Guest

    Dit is niet waar. Dat geldt alleen in vacuum, net als de baksteen en het stuk piepschuim.

    De twee kogels hebben wel dezelfde luchtweerstand. Maar... de snelheid, waarbij bij de zwaardere kogel de luchtweerstand gelijk wordt aan de zwaartekracht, ligt hoger.

    Voor een vallend object geldt:
    0,5 * Rho * Cw * A * V^2 = m * g

    De term aan de linkerzijde van de = is de luchtweerstand, rechts de zwaartekracht, met:

    Rho = dichtheid van de lucht in kg/m^2
    Cw = Cw waarde van de kogel
    A = geprojecteerd vooroppervlak van de kogel in m^2
    V^2 = de snelheid (in dit geval de maximale snelheid) in het kwadraad in (m/s)^2

    m = massa (kg)
    g = gravitatieversnelling (9,81 m/s^2)

    Rho, Cw, A en g zijn voor beide kogels hetzelfde, dus blijven alleen V^2 en m over als variabelen. De massa is dus evenredig met de kwadraad van de snelheid.

    Over oppervlakte, wrijvingscoefficienten etc. ga ik niet weer beginnen... Maar enkelen hier hebben het licht nu wel gezien!
     
  13. cooper

    cooper

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    4.177
    Locatie:
    Mechelen/Gent,Belgie Onderschijtingen: al z
    vallende brokstukken hebben niets met modelbouw te maken vrienden :)
     
  14. KevinS

    KevinS Guest

    Soms wel hoor, maar dat ligt aan je rijstijl.
     
  15. Qlone

    Qlone Guest

    Daar zullen de vliegeniers onder ons anders over denken :)
     
  16. cooper

    cooper

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    4.177
    Locatie:
    Mechelen/Gent,Belgie Onderschijtingen: al z
    ik denk niet dat het hen een F$$* kan schelen aan welke snelheid de onderdelen vallen, kapot zijn ze toch :p

    nu beter terug ontopic 8)
     
  17. Eric HFCC

    Eric HFCC Guest

    Ik stel toch voor een beetje voorzichtig om te gaan met dergelijke uitspraken. Formules zijn leuk en zeker wis/natuurkundig correct, maar wel altijd gebaseerd op ideale omstandigheden. In het geval van grip/wrijving van een band wordt in de formule dus uitgegaan van een spiegelgladde en foutvrije band en een dito ondergrond. Iedereen weet dat de werkelijkheid anders is.
    Belangrijk punt is dat in werkelijkheid niet alleen sprake is van contact doordat het loopvlak van de bant loodrecht op de weg rust, maar ook doordat een deel van de band in de kleine oneffenheden van de ondergrond wegzakt en zo grip creeert met een soort van 'weerhaakjes'. Dat wordt in de natuurkundig formule geheel buiten beschouwing gelaten.

    En verder hebben we deze hele discussie al eens eerder gevoerd zoals iemand al aangaf ;)
     
  18. cooper

    cooper

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    4.177
    Locatie:
    Mechelen/Gent,Belgie Onderschijtingen: al z
    ja maar toen met minder kennis dan heden
     
  19. Jaap J.

    Jaap J.

    Lid geworden:
    11 apr 2003
    Berichten:
    2.613
    Locatie:
    Rotterdam
    Maar met grotendeels dezelfde argumenten :wink:
     
  20. Aracing

    Aracing Guest

    @kevinsS

    helemaal gelijk, maar om nu op deze manier
    je vrije tijd te besteden, zullen we dit maar gewoon
    weer op school gaan doen :wink:

    het ging even om het idee, en
    ps: na de herfstvakantie weet ik het antwoord
    op de bandenvraag, ik vroeg het eventjes op school
    (HTS autotechniek) en meteen was er ook daar een
    hevige discussie met leraren en studenten,

    maar!! het wordt uitgezocht, jullie horen nog van mij.....
     

Deel Deze Pagina