Eindelijk goed balanceren!

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door f.cox, 5 dec 2003.

  1. f.cox

    f.cox Guest

    Eindelijk goed balanceren! :D

    Zoals de meeste van jullie weten zijn mijn broer en ik al enige jaren bezig om zelf straalmotors te maken. Ook ontwerpen en bouwen we onze eigen toestellen. Voor de mensen die hierover meer willen weten moeten maar eens kijken op http://members.lycos.nl/frankcox
    Nu heeft mijn broer Ad een tijd geleden zelf een balanceermachine gemaakt maar we wisten niet hoe goed deze nu werkelijk was. Ook het feit dat al onze turbines een fluittoon genereerde op een bepaald toerental versterkte ons vermoede dat het balanceer werk niet helemaal goed was. Maar ja je doet wat je kunt. :?

    Toen kwam ik toevallig op de site van Digitech. Dit bedrijf balanceert ook modelstraalturbines. Na een mailtje kwamen we in contact met Sandor de eigenaar van dit bedrijf. Ik vertelde hem ons probleem en hij was meteen bereid om ons te helpen.
    We hebben toen een afspraak gemaakt en zijn met ons beste gebalanceerde rotor naar hem gegaan. Deze hebben we toen zo zonder enige verandering op zijn schenk balanceer machine gelegd. Deze machine is echt voor dit kleine werk gemaakt en kan een onbalans opsporen in het milligram per millimeter (0.6G) bereik. Bovendien geeft de machine de plaats aan waar je materiaal moet weg halen. Onze rotor was tot onze blijde verbazing helemaal zo slecht nog niet (70mgmm)Static en 600 mgmm moment ,en Sandor verzekerde ons dat deze motor geen fluittoon zal genereren , daar de toleranties binnen de maximale waarden liggen. We hebben toen de spullen uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet. Dit doen we ook als we de rotor in de motor bouwen. Maar tot onze verbazing was de onbalans opeens ernstig toegenomen. Toch zijn alle passingen van dien aard dat het hier niet aan kan liggen.
    Oké we weten nu in ieder geval zeker dat onze balanceer machine wel goed is maar dat we een ander probleem hebben.
    Na afloop hebben we nog een hele tijd gepraat over het hoe en waarom en ook hier gaf Sandor nog enkele bruikbare tips.

    Hoe Sandor zijn motoren bouwt: eerst balanceren , motor ongeveer 20 tot 30 minuten proefdraaien , hierna rotor gedeelte weer uitbouwen , weer balanceren , in elkaar , proefdraaien , klaar voor verkoop

    We hebben nu de balanceermethode aangepast. We balanceren nu eerst alle onderdelen los. Ook het compressorwiel balanceren we nog eens. Dan balanceren we de as, turbinewiel en het echte lager. Als je dit doet met een voorspanning op het lager gaat dit uitstekend. Dan monteren we dit in de motor en bepalen we m.b.v de balanceermachine de beste stand van het compressorwiel op de as. Deze wordt nu aangedreven door perslucht.

    Deze motor heeft Zondag voor het eerst gelopen en we waren bijzonder onder de indruk.
    Hij trilde helemaal niet meer en de fluittoon is helemaal weg.
    Bovendien brengt hij 8 kg stuwdruk bij 117.000 omw/min en 650 graden Celcius en dat is ruim 1 kg meer als de andere motoren die we hebben. Nu is de vraag of dit door het balanceren komt.

    (een betere balans zorgt ervoor dat de centrifugaal krachten niet verdwijnen in de onbalans.
    dus betere balans = minder brandstof verbruik , langere levensduur van de lagers , meer stuwdruk)

    Wij zijn bijzonder te spreken over het behaalde resultaat en we zijn dan ook erg dankbaar dat we zo goed geholpen zijn. Ik kan iedereen die enige twijfel heeft over zijn balanceer kunsten alleen maar aanbevelen om contact op te nemen met Sandor. Hij heeft echt de juiste apparatuur en weet exact tussen welke toleranties je moet blijven. Bovendien is de prijs van dien aard dat je het risico van een vastloper veel te hoog is.

    Sandor nogmaals bedankt voor je medewerking.
    Voor de mensen die interessen hebben : www.digitech.nl

    Zo, ik denk dat deze info ook voor andere turbinebouwers interessant kan zijn.
    Kennis is immers het enige wat zich vermenigvuldigd als je het deelt. :p
    Groetjes Frank Cox


    Groetjes Frank Cox
     
  2. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    lijkt wel sluikreclame :wink:
     
  3. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    a
     
    Laatst bewerkt: 19 sep 2015
  4. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    jij snapt het knipoogjes tekentje niet helemaal of wel bert ? :lol:
     
  5. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    a
     
    Laatst bewerkt: 23 sep 2015
  6. ruud zandvliet

    ruud zandvliet

    Lid geworden:
    26 jun 2003
    Berichten:
    209
    Locatie:
    uithoorn
    hoi frank,

    Mooie en informatieve site,mijn turbine gemodificeerde kj66 laat ik balanceren bij jet cat deze doen het volgens mij ook erg goed en goedkoop.
    maar het kan nooit kwaad om het zelf te kunnen zeker als groep is het voordelig.
    Vraag verkopen jullie ook gegoten stators de mijne is zelf gemaakt van inconelplaat maar een gegoten exemplaar is stabiler.
    groetern ruud
     
  7. Sandor

    Sandor Guest

    waarom zou een gegoten exemplaar meer stabiel zijn?
    ik gebruik zelf Staal en heb al meer dan 30 uur erop zitten met onze turbine , zonder problemen
     

Deel Deze Pagina