Eindelijk... Mijn eigen T-Rex

Hallo jongens,

Wel, zoals de titel het al zegt, eindelijk heb ik mezelf een T-Rex gekocht. Na mijn Logo crash kwam ik tot de constatie dat wisselstukken voor deze laatste nogal aan de dure kant zijn. Na even nagedacht te hebben leek dit dan toch niet de goede keus te zijn als eerste heli.

Echter door gebrek aan financiën is er ook niet direct een andere voor in de plaats gekomen, behalve de Lama dan (maar daar kon ik niet mee op het veld vliegen dus die telt niet mee :roll: ).

De T-rex had ik ondertussen al een tijdje in het oog als mogelijke, "goede keus les-heli" en ik heb mij dan ook bezig gehouden met de ettelijke webpagina's die hierover zijn vol geschreven door te lezen.

En nu, eindelijk is er budget vrijgekomen (niet evident als je zopas een huis hebt gekocht en de vriendin een oogje in het zeil houd :P )voor mij om een nieuwe heli aan te schaffen en dat is dus een T-rex geworden.

Na in een aantal webwinkels en plaatselijke modelwinkels rondgesnuffeld te hebben heb ik dan toch maar een aankoop op Ebay gedaan, en ja, zelfs al moet ik invoerrechten betalen, dan nog ben ik goedkoper gesteld.

Het is ineens een SE v2 geworden incl. elektronica. Hier is de link, voor zolang hij door Ebay beschikbaar gesteld blijft. Misschien kunnen de heren hier op het forum hem even bekijken en hun gedacht geven over de bijgelijverde elektronica? Het is geen top-of-the-bill, maar ik ben nog steeds in het hoover stadium dus dat lijkt ook niet nodig te zijn...

Foto's en verdere bevindingen (van zodra het pakje arriveerd) volgen uiteraard :wink:
In de tussentijd, zijn jullie commentaren/tips welkom.

Cornholio zei:

Mooie machine, goede keuze. Tip: je eigen 401 erop, scheelt heel veel afstelwerk (die align 500 gyro krijg je namelijk gewoon niet zo goed als je 401), en is zeker om te leren veel prettiger.
Tip: 1450 toeren op de kop is méér dan genoeg om te leren.
Tip: indien meegeleverd dan de abs bladen monteren. Ze vliegen misschien iets minder strak, maar zijn simpelweg onverwoestbaar. Zelfs even de grond schampen doet ze niets en kan je gewoon doorhooveren.

Succes, (en fijn je weer iets vaker op het forum te zien :wink: ) Groetjes van Aldert.

Hoi Aldert

Bedankt voor de commentaar en de tips, ik zal er zeker aan denken.

Aaalie zei:
en fijn je weer iets vaker op het forum te zien :wink:
Er is idd een pauze geweest, but now I'm back en ik zal ook nu weer mijn interessante (en minder interessante :P ) meningen hier rondstrooien :D En uiteraard ook vragen stellen... véél vragen :roll:

Wel, wegens mijn skivakantie (snowboard eigenlijk maar dat klinkt niet hé: "snowboardvakantie" :roll: ) de verkoper gevraagd om nog even te wachten met het pakketje op te sturen.

Fedex zending 3 tot 6 dagen... ik wil het risico liever niet lopen dat het pakje retour naar afzender wordt gestuurd. Het zo geregeld met de verkoper dat het pakje vanaf de maandag dat ik terug thuis ben zou kunnen arriveren.

Een mens zou al wensen dat z'n verlof snel achter de rug is op die manier :P

Enfin, wanneer ik terug ben en het pakje is gearriveerd volgen er uiteraard foto's (en mss een klein bouwverslagje).

Aaalie zei:
Cornholio zei:

Mooie machine, goede keuze. Tip: je eigen 401 erop, scheelt heel veel afstelwerk (die align 500 gyro krijg je namelijk gewoon niet zo goed als je 401), en is zeker om te leren veel prettiger.

Op de foto in de advertentie wordt een Telebee gyro getoond. Hoewel ongetwijfeld noemenswaardig inferieur aan de gy401, durf ik toch aan te raden om rustig in het begin stadium hiermee rond te vliegen. Deze gyro is helemaal niet moeilijk af te stellen, en presteert zeer degelijk voor hover/rondvluchten. Ik vlieg er zelf ook mee rond. Als je 150eur te veel hebt, kan je natuurlijk investeren in een gy401 (vergeet dan ook geen degelijke servo te nemen), maar een beginner zou dat geld natuurlijk ook wel eens nodig kunnen hebben voor iets anders ;)

Tip: 1450 toeren op de kop is méér dan genoeg om te leren.

Dit lijkt me erg laag en niet echt haalbaar met de 11 tands pinion die bijgeleverd wordt (13t en 15t zitten er ook bij, dan draait hij nog harder)
Ik zou zeggen, ga wat hoger in toeren zitten en geniet van een stabiele heli.... 1450 toeren is al laag voor een 90 heli, laat staan zo'n micro prulletje :wink: Op 2500 toeren hovert hij erg lekker stil en stabiel, ook het verbruik valt me mee.

De accu is met zn 1800mah en 12c wel het naadje, maar voor hoveren is het genoeg. Ik persoonlijk zou er niet genoeg aan hebben (zie filmpje bij het electro forum).

De servo's en gyro zijn redelijk standaard en kunnen veel beter, maar om te leren vliegen lijkt het me prima. Als je zelf een GY401 hebt zou ik deze echter wel monteren, maakt de leercurve weer wat platter :wink:

Ziet er goed uit! Ik hoop alleen dat je geen douanerechten (0,8%) en BTW (19%) eroverheen krijgt... anders was je beter af geweest om het spulletje gewoon in nederland te kopen.. bijv. bij 1 van mn sponsors :roll: (zie onderschrift :wink: )

Cheers,

Rich 8)

Héhé, ik probeer al een jaar te heli vliegen, heb in de tussentijd al men Logo 10 te pletter gevlogen en daar had ik een 401 + bijhorende servo inzitten. Aaalie wist dat ik deze nog had, vandaar ook zijn voorstel om die erop te steken, wat ik dus ook wel van plan ben.

Wat betreft de toeren zijn de meningen duidelijk verdeeld, is de T-rex nu stabieler met meer of juist minder toeren? Ik ben trouwens ook van plan om de flybar te voorzien van gewichtjes, dit samen met het gebruik v/h eerste gaatje in de servohoorns zou het beestje toch ook al wat kalmer en stabieler houden.

In ieder geval bedankt voor de reacties, enne laat ze maar blijven komen hoor :wink:

Ik denk dat 1450 toeren toch ook wat te weinig is (volgens mij komt die van mij niet eens los onder de 1600), zelf vlieg ik met de standaard houten 325mm's op een 2200 rpm. Vliegt uitermate goed. Ik heb er geen flybargewichtjes opzitten, maar gebruik wel het eerste gaatje (450XL, niet de SE) en heb daar niet echt een probleem mee. Ik heb via de zender de uitslag van de cyclics een beetje beperkt (dit doe je in het swash menu en niet via de end-points btw) en ik voel geen noodzaak om exp./gewichtjes toe te voegen om een tamme heli te krijgen. Ik kom natuurlijk wel van een micro.

Tip: zorg zeker dat je alle bladspoor wegwerkt, dit is niet zo moeilijk, staat uitgelegd in de handleiding. Bladspoor zorgt echt wel merkbaar voor een moeilijker te sturen heli en vraagt meer van je batterij.

Voor hooveren liever een toerental van rond de 2000.
Mocht je meer willen gaan vliegen kun je het toerental altijd nog verhogen richting 2500.

Dat de Trex niet goed vliegt met 1600 toeren is natuurlijk een beetje onzin.
Met dit toerental kan je perfect leren vliegen en bij een crash heb je ook nog
stukken minder schade dan bij 2000 of 2500 rpm.
Hier even een filmpje van een trex met 1600rpm op de kop.
www.dvcs.nl/forumplaatjes/trex1600.wmv

De 1450 toeren die aalie bedoelt is voor de Logo10.

Gr Hans

Gaat hij bij zo'n laag toerental niet zwabberen? Ik ben op zoek naar een toerental waarbij hij stabiel is maar niet gaat zwabberen. Het vervelende is dat de ene met ervaring zegt 2000 toeren de ander 1450 weer een ander 1600 en ik heb zelfs iemand horen zeggen dat hij pas los komt met 2300!

gr,

niels

niels steigenga zei:
Gaat hij bij zo'n laag toerental niet zwabberen?

gr,

niels

Als je het filmpje bekijkt zie je dat ie perfect vliegt met 1600rpm

Gr Hans.

Waarom niet altijd die getallen rpm ? En waarom niet gewoon op het gevoel toerental verlagen of verhogen tot je het lekker vliegen vindt ?

M'n pakje is vandaag gearriveerd :D

Meteen uitgepakt en alles eens bekeken met als gevolg meteen een vraag (uiteraard :P ), er zitten 2 motortandwielen bij, welke v/d 2 kan ik het beste gebruiken? Van die tandwielverhoudingen snap ik nog geen jota...

Ook heb ik gemerkt dat het chassis, dat al door Align in elkaar gezet is, een beetje scheef trekt. Iemand anders dit ook al opgemerkt? En wat kan ik er tegen doen, want wat ik ook probeer, ik krijg het er precies niet uit.

Leuk filmje Hans, erg stabiel.
Ik heb ook de ervaring dat, in mijn geval de x-400, stabiel kan vliegen(hoveren) bij 1600 rpm maar alleen als er geen wind is. Bij een klein beetje wind merk je direct dat het niet lekker vliegt en ga je vanzelf de toeren verhogen naar 2000-2500.
Dus zoals mestdaght al aanhaalde, je gaat vanzelf het toerental verhogen zodat de heli lekker vliegt. Als je daarna het toerental opmeet zal dit waarschijnlijk veel hoger liggen dan je zelf gedacht had, tenminste dat was bij mij het geval.
verder succes ermee.

groetje tieske

Hoi,

Er zitten 3 motortandwielen bij als het goed is.

11, 13 en 15 tands.

Jij wil de 11 tands gaan gebruiken om het toerental enigzins onder controle te houden. Wil je echter 1600 toeren op de kop gaan draaien zoals in het filmpje (ik blijf het ERG laag vinden, de heli vliegt daar vrij onstabiel) dan moet je een ander motortandwiel monteren.

Cheers,

Rich 8)

Het is inderdaad maar wat je stabiel noemt. Wat betreft veiligheid is er geen twijfel aan: Hoe lager de toeren, hoe veiliger. Dit ivm een eventuele crash of aanvaring met mens, dier of ding.....Een rotorblad komt na een crash met 3100 toeren wel wat harder aan dan 1600 toeren...

Alles draait in een heli letterlijk om de middelpuntvliedende krachten. Dan is het gewoon een natuurkundig feit dat een sneller draaiende heli veel stabieler in de lucht hangt dan een laagtoerige.....
Nog niet te spreken over de betere respons en kracht bij hogere toeren.

Het minimumtoerental dat Align aangeeft in zijn handleiding is 2120 tijdens hover (65% power)/ 5 graad pitch en maximaal 2710 bij 0 pitch en 100% throttle. Dit icm een 430 motor 3550KV en een 11T pinion. Dit zijn mooie waarden voor een beginner (Normal mode)

PAk je met dezelfde motor een 13T gaat ie over de 3000 toeren in zijn max (Idle Up)

Er zitten er bij slechts 2 bij (samen in 1 gesloten zakje), eentje van 11 en één van 13 tanden.

We gaan het voorlopig dan maar houden op die van 11 en zien wel wat hij doet.

Er zitten er bij slechts 2 bij (samen in 1 gesloten zakje), eentje van 11 en één van 13 tanden

Ok, apart.. bij mij zaten er 3 bij.

Je wil iniedergeval echt die 11 tanden er op hebben, daar vlieg ik in het filmpje in deze post: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=37548

ook mee.

Ik heb nu de 13 tands ook geprobeerd... en daarmee is het echt een BEEST!! Het toerental wordt dan echt heel erg hoog en de heli ERG agressief 8) Just the way I like it :wink:

Cheers,

Rich 8)

Wel, de heli zit bijna volledig in elkaar, de control rods nog en verder afstellen.

Wat ik mij wel afvraag is: die houten bladen die bijgeleverd zijn lijken niet te passen in de bladhouders. Er zit een soort van plastiek versteviging aan en die maakt het te dik, of moet ik het er gewoon in proppen?

De reden waarom ik met die houten bladen wil vliegen is wanneer ik crash (en dat zal ongetwijfeld gebeuren) deze goedkoper te vervangen zijn dan de carbonnen.

Back