Eindstop brandspuiten

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Peter58, 21 mrt 2020.

  1. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.796
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Hallo heren,
    Daar ik 2 echt werkende brandspuiten tussen de schoorstenen heb gemaakt moeten deze uiteraard links en rechts kunnen draaien.
    Dit had ik in eerste instantie met servo,s bedacht, maar de ruimte in de schoorstenen is te beperkt om een volledigge uitslag te maken door de servo,s. Dus dit moest anders, dus met draadspindels aan de gang en dit werkt dus wel.
    Echter wil ik hier een beveiligging op maken zodat hij op het end stopt, anders gaat dit kapot.
    Nu had ik de motorstop van ernst gezien maar dat is iets wat 2 kanten op draait, en mijn motor draait maar 1 kant op. Voor de duidelijkheid wat foto,s. Ik wil de beveiliging in de schoorsteen maken buiten het zicht, bv een schakelaar die de motor in drukt op zijn eindstand. Maar hoe dit te doen?

    20200321_085714.jpg 20200321_085628.jpg 20200321_085729.jpg
    Zoals jullie zien draait de motor maar 1 kant op.
    Grt peter
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  2. piet

    piet

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    1.528
    Locatie:
    zaandijk
    Peter, Conrad verkoopt een 2 kanaals schakelaar (227390).
    je moet op de zender hiervoor wel twee schakelkanalen hebben, maar hiermee zou je de spanning op de motoren kunnen omdraaien.
    kijk maar eens op hun side naar de beschrijving.
    misschien dat er alleen microswitch's moeten geplaatst om een eindstop te maken.
    maar als je zegt ik zie de beweging zie hoeft dat natuurlijk niet.
    groet Piet
     
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Dat dacht ik ook Klaas. Peter had mij al via een conversatie deze vraag gesteld maar ik kon me geen voorstelling maken van wat hij wilde. Nu met deze foto's snap ik hoe het werkt en die vlieger gaat dus niet op.
    Om de schakelaartjes weg te werken wil Peter ze in de ruimte waar de motor zit plaatsen en in laten drukken door de motor. Het probleem is dat het eindpunt dan bij zowel linksom als rechtsom hetzelfde punt is.
    Tot nu toe zie ik als enige oplossing toch twee eindschakelaartjes gebruiken die door het bluskanon worden ingedrukt maar die komen dan wel (deels) in het zicht.
    Dit soort dingen hebben de eigenschap dat ze een poos in m'n hoofd blijven "rondspoken". Soms komt daar dan een oplossing door naar boven dus ik blijf er nog even mee bezig. :rolleyes:

    Er is al een idee naar boven gekomen maar dat is wat "ingewikkeld". Kijken of ik het kan vereenvoudigen.
    Vraagje aan Peter, hoe laat je de motortjes links en rechtsom draaien?
     
    Laatst bewerkt: 21 mrt 2020
  5. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    de motortjes enigszins "draaibaar"op de steunen monteren, met enige weerstand.
    Een nokje aan de motorbehuizing maken.
    Als de eindpositie mechanisch wordt bereikt, dan zal de motorbehuizing willen gaan draaien als reactie, en bedient de microschakelaar.
    Ik hoop dat je het snapt wat ik bedoel
     
  6. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.796
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Nee nee geen switjes bij mn bluskannonen, die draadspindel vind ik eigelijk al nix. Dus nog meer er bij geen potje.
    En klaas, de schema,s in jou link staan er niet bij.

    Grt peter.
     
  7. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.796
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Ja nico dat snap ik, echter het ompolen is het probleem.
    Grt peter
     
  8. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Zoals ik al vroeg, hoe doe je dat nu of beter hoe wil je dat doen?
    Tweede vraag heb je ruimte onder het dek waar je de bediening naar kan verplaatsen. Dan ben je ook de spindels kwijt en kan je mogelijk wel twee schakelaartjes gebruiken.
    (Sorry dat ik je net "Piet" noemde. ;))
     
  9. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.796
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Ik pool ze om met een servo en 2 microschakelaars, voor mij een bekend iets.de ruimte onder het dek is maar een paar mm zodat alles alsnog in het zicht komt.
    En het piet voor peter is wel grappig :rofl:
    Grt peter/piet :p
     
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Laatst bewerkt: 21 mrt 2020
  11. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.796
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Ja die heb ik klaas, maar de motor draait een kant op zoals de foto,s aangeven.
    Of moet ik ze beide aan die zeide zetten? Lijkt me niet.
    Grt peter
     
  12. key

    key

    Lid geworden:
    4 sep 2004
    Berichten:
    237
    Locatie:
    belgie bonheiden
    2 mogelijkheden mechanisch de draad op het einde van de slag verwijderen zodat het niet meer kan doordraaien maar dan moet men wel zorgen dat er bij het terugdraaien iets van veerkracht is om de draad terug te laten pakken.
    of elektronisch met cti regelaars die automatisch afslaan bij vastlopen van de motor. https://www.cti-modellbau.de/CTI-Hubzylinder/regler-fuer-zylinder/
     
  13. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.796
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Hoi key,
    Die thorren heb ik liggen wel 3 verschillende dubbel.
    Echter deze werken dus niet, ruim 100 euro over de balk :mad:
    Leuk verkoop praatje, maar motoren blijven doordraaien, zelfs op zwaardere motoren.
    Deze dacht ik voor mijn kraan te kunnen gebruiken, zitten de zelfde motoren in.
    Grt peter.
     
  14. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Peter, Leg eens uit waarom de motoren maar één kant opdraaien. Voor zover ik het begrijp zorgt de spindel voor de beweging. Motor vooruit monitor links, motor achteruit monitor rechts. Of zie ik iets over het hoofd? Als je op beide einden van de spindel de schroefdraad weghaalt stopt de beweging. Zet er een veertje achter dat de moer weer op de schroefdraad drukt bij omkeren draairichting. Stoompomp had zoiets op zijn Theodor Heuss om de bijboot te lanceren, thuis te halen. Gr. Klaas.
     
  15. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.796
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Klaas dat komt omdat de de knop waar het m2 doordraait een halve cirkel draait.
    Zoals je ziet op de foto,s staat de motor de zelfde kant op of de spuit nu links of rechts staat.
    Ik heb al eens eerder deze mr rvs schoefdraad af te draaien maar brak. Nogmaals geprobeert met vijl, dat ging wel maar bij eerste de beste beweging breekt het. Je houd zo weinig materiaal over dat het zeer fragiel word.
    Het idee is idd een goede, maar voorzie dat het kapot gaat. :(
    Grt peter.
     
  16. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Peter, Klaas heeft het zelfde probleem als ik had toen je het mij uitlegde. De as van de motor draait gewoon twee kanten op, linksom en rechtsom.
    De motor is op een scharnierpunt gemonteerd en maakt een kleine boog wanneer de spindel de spuit van links naar rechts draait. Als de spuit vol naar links staat zal de motor iets met zijn "kont" omhoog staan en daar een schakelaartje indrukken waardoor hij stopt. Geen probleem lijkt het.
    Maar wanneer je de motor de andere kant op laat draaien, de as van de motor bedoel ik, zal de spuit de andere kant op gaan maar wanneer hij vol naar rechts staat zal de kont van de motor weer naar boven wijzen en hetzelfde schakelaartje indrukken.
    De motor stoppen is dus geen probleem maar als dat schakelaartje de motor heeft gestopt door de stroomkring te onderbreken hoe laat je daarna de as weer de andere kant op draaien? Daar zou "normaal" die diode voor zijn maar dat zou maar één kant op werken.
    Maar zoals ik al schreef heb ik een idee waar ik nog mee bezig ben. En nu je verteld hebt hoe je de motor elektrisch schakelt komt er nog een idee op wat waarschijnlijk simpeler te maken zal zijn. Ik kom er dus op terug.
    Nog wel een vraagje, die micro schakelaartje op de servo hebben die drie aansluitingen en staat daar misschien "C" of "COM" en "NO" en "NC" bij?
     
  17. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.796
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    ja. die hebben 3 aansluitingen c, no en nc, ik wacht in spanning af.
    alvast bedankt!
    grt Peter.
     
  18. piet

    piet

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    1.528
    Locatie:
    zaandijk
    Als het werkende brandspuiten zijn dan loopt de watertoevoer dus naar beneden in de romp en zou je dus met een servo de blussers kunnen draaien.
    Ik heb toentertijd de blusboot van Robbe gebouwd en daar gebeurde het draaien ook met een servo.
    groet Piet
     
  19. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    vandaar ook mijn idee om het koppel van de motor te gebruiken
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Kan simpeler: het motortje heeft een draaibaar ophangpunt, om de zwenking van de bluskanonnen te kunnen volgen.
    Als het motortje zijn eindaanslag bereikt, komt hier kracht op te staan. deze kracht kun je met wat priegelerei gebruiken om eindswitches te bedienen.
    Is een variant op wat sommige stelmotoren voor afstand bediende afsluiters doen, waar als de afsluiter op zijn zitting komt, de spindelmotor in een veer gedrukt wordt en op die manier een eindschakelaar aantikt.

    Alternatief kun je de zwenking zelf gebruiken, maar dan wordt het wel veel lastiger omdat dan de beweging van de motor wel enkelvoudig moet zijn en niet een uiterste stand om daarna weer terug te zwenken.
     

Deel Deze Pagina