Eindstop brandspuiten

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Peter58, 21 mrt 2020.

  1. Ecstacy

    Ecstacy PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2013
    Berichten:
    391
    Locatie:
    Groningen
    Hou wil je weten dat het jouw niet lukt als je het nooit heeft geprobeerd? Als ik de foto’s bekijk moet je een kleine oscillerende aandrijving met een beetje creativiteit in de schoorsteen kwijt kunnen en de monitor bvb. via een riem bewegen.
     
  2. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.797
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Dat zou wel een idee zijn, ik ga daar mee puzzelen, tnx :thumbsup:
    Grt peter.
     
  3. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    Noord Brabant
    @Peter58 je kunt echt niet alles weten en velen weten ook bij lange na niet alles en al helemaal niet van naatje van de kous.
    Ik weet ook lang niet alles.

    Je hebt iets nodig wat kant en klaar is, of wat makkelijk is na te maken.
    De optie van @brutus servo potmeter mechanisch koppelen aan zo'n waterkanon is een goeie.

    zo'n potmeter uit een servo kun je in het bordes meubelen, maar ook in het waterkanon waar dan 3 draadjes uit komen, richting de schoorsteen.

    Maar ehm wat is de voedingsspanning van het motortje?
    En wat voor servo's heb je die eventueel voor deze aandrijving gesloopt mogen worden?

    In de modelbouw, loop je af en toe het risico, tenminste ik heb dat wel eens.
    Dat als het klaar is, dat alsnog de zaag er ingezet kan worden omdat er iets is vergeten.
    Of dat er iets niet meer uit kan.

    Bij een modelvliegtuigje heb ik wel eens de romp vol getankt, dus dat is ff de zaag er in en het natte hout vervangen voor droog hout.
    En bij een andere keer, de tank stuk, maar die ging er dus ook niet meer uit zonder wat van de constructie te verwijderen ipv de zaag was de bovenfrees even me maatje.
     
  4. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.797
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    In het waterkanon gaat niet, daar loopt het water doorheen in het midden, dus een potmeter er onder maken gaat ook niet.
    De voet van de waterkanonnen staan vast aan het dek, het draaipunt zit daar boven.
    Het zijn 12 volts motortjes. Dat orsilerende ga ik eens mee puzzelen.
    Ik dacht die schakeling van ernst te kunnen gebruiken (denkend dat de motor achterkant 2 kanten op zou draaien) maar nee. Daar kwam ik pas achter na het gebouwt te hebben.
    En ja ook ik heb dat, dat er iets niet bevalt of vergeten ben en het vervolgens weer sloop.
    Echter maak ik dingen met het oogpunt dat het weer uit elkaar kan, maar soms gaat dat eenvoudig weg niet.
    En ja dan word het geen demonteren maar destructief werk.
    Grt peter.
     
  5. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.630
    Locatie:
    Betuwe
    Peter, kijk eens naar de constructie van Stoompomp m.b.t. de aansturing van ziijn hekklep van de Theodoor Heuss.
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/theodor-heuss-rettungskreuser.267619/page-5
    Post #87
    Mechanisch. Geen gepiel met H-bruggen, elektronica of wat dan ook;
    Mechanische kennis heb je genoeg.
    Een messing M3 draadstang.
    Aan beide einden de draad er af slijpen/vijlen/schuren.
    Aansluiten op het motortje.
    Op beide zijden een pennenveer, die nét over het draadeind uitsteekt.
    In het midden een M3 moertje wat vastzit aan de blusmonitor.
    Werking:
    De motor draait naar links, de monitor ook, want die wordt aangedreven door de (verschuivende) moer.
    Net zolang tot de moer van de draad op het draadeind loopt. De blusmonitor draait niet verder want de moer draait dol, zo zonder draadeind. Maar... Er kan niets kapot draaien.
    Als je dan de motor de andere kant uit laat draaien, 'pakt' de moer weer draadeind op, draait het bluskanon vrolijk terug, door de middenstand heen tot het andere einde zonder draadeind.
    Héééé.... weer geen draadeind...
    Moer draait weel 'loos', totdat... de motor weer de andere kant uit draait. Dan 'pakt' de moer, gedwongen door de veer, weer draadeind op en draait de monitor weer richting middenstand.
    Je zult wellicht een 'dubbele bodem' tussen de schoorstenen moeten maken, maar ik denk dat alleen jij dat zien, als je het netjes wegwerkt.
     
  6. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.797
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Zoals ik schreef gaat dat met me rvs draad niet, dat breekt. M3 zou kunnen maar wel fors aan de maat, zeker in messing kleur valt deze erg op. Maar is idd een idee, ook iets om over na te denken.
    Dank voor de inpoet.
    Grt peter.
     
    Laatst bewerkt: 23 mrt 2020
  7. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.351
    Locatie:
    Woerden
    Simpel en doeltreffend Roel. Waarom denkt en zo veel mensen, ik ook dus, vaak zo ingewikkeld? :rolleyes:
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.918
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Super simpel, al zijn de 12 volts motortjes mischien een belemmering, kijk eerst eens of die op 6 volt ook lopen.
    Zo ja: koop twee goedkope kleine servo's, maak ze open, en haal de tandwielen er uit. Laat alleen het grootste tandwiel zitten.
    Soldeer het motortje van de servo los, soldeer deze draadjes aan de motor van je bluskanon.
    Monteer de servo ergens in diezelfde ruimte waar ook je stelmotortje zit.
    Maak een klein duw/trekstangetje vanaf die arm die het bluskanon beweegt, naar het servoheveltje.

    Als nu het bluskanon beweegt, beweegt het servoheveltje, en DUS ook de potmeter. Nu is het een kwestie van de draadjes zo vastsolderen dat het motortje de juiste kant uit draait, en het duw/trekstangetje op de juiste lengte maken, en hoppa: je hebt zojuist een servootje misbruikt en vernederd, maar er gebeurt WEL precies wat jij wilt dat er gebeurt.

    Als ik zie wat jij allemaal met je handjes voor elkaar krijgt, moet bovenstaand niet een heel groot probleem zijn.

    De manier van Roel is op zich een goeie, maar stelt wel eisen aan hoe zuiver je de draad wegkapt, en bij M3 kon dat wel eens verdomd lastig zijn. Doe je dat verkeerd, dan "pakt" de moer niet, maar loopt hij vast op de schuin aflopende draad.
     
  9. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.797
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Deze motortjes lopen ook op 6 volt, maar dan komen er andere problemen.
    Ten eerste beweegt de monitor zich dan tergend langzaam, om dit te versnellen zou ik de knoop waar de spindel doorloopt (beweging links rechts stuurt) dichter bij de monitor kunnen zetten. Maar dan loopt de draadspindel tegen de monitor aan, waardoor de zwenking ernstig beperkt word. Dit zijn de snelste vertragende motoren die er te koop zijn 600 rpm.
    Ten tweede werd ik gewaarschuwd dat die 6 volt via de rx8 ontvanger loopt en bij hoge belasting deze in rook op gaat.
    Nu kan je de + en de -- van de stekker op de ontvanger los halen en deze een andere voedingsbron geven. Maar of die omgebouwde servo de 12 volt aan kan weet ik niet. Ben bang dat deze dan in rook op gaat. De werking van het inwendigge van een servo is mij voledig onbekend. Maar ga eens met een oude aan de gang (proberen).
    Grt peter.
     
    Laatst bewerkt: 23 mrt 2020
  10. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.477
    Locatie:
    Sassenheim
    Ik zou op het draaipunt een potmeter plaatsen zodat je met de motor en wat servo elektronica het gewoon als een servo kunt bedienen.
     
  11. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.797
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Roelof,
    Dat gaat niet bij deze spuiten, de voet van de spuit staat vast op dek, het draaipunt ligt daar boven.
    Inwendig gaat ook niet omdat in het midden het waterkanaal loopt.
    Tevens vliegt de monitor dan van vol links naar rechts vanuit de midde stand.
    Grt peter.
     
  12. key

    key

    Lid geworden:
    4 sep 2004
    Berichten:
    238
    Locatie:
    belgie bonheiden
    Waarom geen combinatie van mechanisch aan het einde van de draadstang hier is de verzwakking niet zo erg , en de origineel bedoelde micro switch in de schoorsteen met een diode voor de andere richting?
     
  13. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    Noord Brabant
    Dat werkt niet, op het moment dat de motor de andere kant op gaat draaien dan gaat de micro schakelaar in de schoorsteen schakelen.
    Het probleem is dat er voor beide draairichtingen van de spindel er maar één eindschakelaar toepast is die schakelt op het zwenken van de motor.
    Een eindschakelaar is uit zichzelf te dom om te weten welke draairichting er voor zorgde dat de eindschakelaar werd bediend.

    Op het moment dat de spindel de andere kant op gaat draaien, zal even later de schakelaar omschakelen, waardoor de spindel stopt met draaien.

    Hoe en waar wil je de diode wilt toepassen? Geef eens een schemaatje?
     
  14. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.291
    Locatie:
    Boskoop
    Een idee voor een alternatief:
    brandspuit stop.jpg

    De werking berust op de manier waarmee de motor via een servo met microswitches aangestuurd wordt, waarbij in de middenstand het roze circuit spanningsloos wordt. Door het "vertragingscircuit" zal bij het inschakelen van de motor ook de transistor vertraagd openen, maar zolang de eindstop-schakelaar open is zal het relais niet aantrekken. Het relaiscontact in serie met de motor blijft gesloten en de spindelmotor draait. Komt nu het motorhuis tegen de eindstop-schakelaar, dan zal het relais onmiddellijk aantrekken, de serieschakelaar gaat open en de motor stopt abrupt. Als je daarna de servo weer in de middenstand zet, valt de spanning op het roze circuit weg, de condensator in het vertragingscircuit ontlaadt en het relais valt af, waardoor de serieschakelaar weer sluit en de motor bedrijfsgereed is. Nu de truuk: als je de motor weer bekrachtigd door de servo te draaien, wordt ook het vertragingscircuit weer onder spanning gezet, en zou het relais theoretisch weer aantrekken en de stroom door de motor verbreken, maar dat gebeurd vertraagd, waardoor de spindel al even draait als het relais aan zou trekken, maar dat niet doet omdat inmiddels de eindschakelaar al weer geopend is.
    Er zitten ook nadelen aan dit systeem:
    - als je de motor na een eind stop weer dezelfde kant op laat draaien werkt de vertraging ook, en zal e.e.a misschien mechanisch stuk gaan.
    - als je de motor na een eind stop weer onmiddelijk de andere kant op wil laten draaien lukt dat niet omdat het relais ook tijd nodig heeft om af te vallen en de serieschakelaar te sluiten

    Tijd om gaten in mijn betoog te schieten heren..........

    Edit: misschien nog een weerstand van de (pseudo)plus naar de transistor-collector, zodat die ook met open eindstop-schakelaar in verzadiging gaat?
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 23 mrt 2020
  15. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.797
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Brutus@
    Je servo idee is een goede, echter blijft daar het probleem eindstop bestaan.
    Zolang de schakelaar op de zender naar bv links staat blijft de motor door lieren.
    Ik heb inmiddels een oude servo uit elkaar gehaald en er mee aan het exspirmenteren geweest, daardoor kwam ik dit probleem tegen.
    Of er moet een mogelijkheid wezen in mijn taranis zender dat de eindstand van de servo de zender dit als middestand/0 aan geeft.
    Maar dat weet ik niet.
    Mn ompool schakelaar doet prs het zelfde :(
    Grt peter.
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.918
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dan doe je het toch echt verkeerd.
    Als je het doet, zoals ik beschreef, kun je je bluskanonnen elk op een draaiknop zetten, en gewoon met de draaiknoppen richten, alsof er een servo in zou zitten.

    Nergens niet om verder, maar de meeste mensen doen dat ook zo, zonder die spindelmotor, die gebruiken gewoon een servo om het bluskanon te bewegen.
     
  17. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.797
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Dus als de volledigge uitslag van de servo daar is stopt de motor?
    ........ aaaaaa wat stom van mij, anders draait de motor de servo aan brokken :hammer:had ik moeten weten.
    Ok ga er mee verder. Grt peter
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.918
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Je moet natuurlijk wel min of meer de juiste hevelverhouding kiezen tussen de arm van de monitor en de servohevel, zodat de boel op tijd stopt, maar in wezen heb je dan je spindel veranderd in een soort reuzenservo.
    Let wel, je moet nu niet je bluskanon op een schakelaar zetten, maar op bijvoorbeeld de draaiknoppen of die schuifjes aan de zijkant.
     
  19. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.797
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Ja dat had ik me ook al bedacht.
    Nu de reductie maken voor de uitslag, die licht zo,n beetje 1 op 2.
    Daarvoor zal ik een exstra hevel op dek moeten maken om dit te bewerkstelliggen.
    Hoe dat uit het zicht weg te nemen zie ik later wel.
    Grt peter.
     
  20. piet

    piet

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    zaandijk
    Peter, als het klaar is en het werkt wil ik wel een foto zien hoe het is geworden.
    veel succes.
    groet Piet
     

Deel Deze Pagina