Eisen F3A model

In de reglementen voor de F3A wordt specifiek aangegeven dat het model aan de volgende eisen moet voldoen :
maximale spanwijdte 2 mtr
maximale lengte 2 mtr
totale maximale gewicht 5 kg.

Er wordt niet aangegeven dat het model een afgeleide moet zijn van een bestaand toestel.
Klopt dit ?

groet,

Timo
 
Toch even een wat uitgebreider antwoord.
De enige eisen aan een F3A model zijn maximaal 2x 2meter
Aandrijving vrij, maximaal gewicht 5 kg
Voor brandstofmodellen is dit zonder brandstof.
Voor electrisch aangedreven modellen is dit gewicht inclusief accu s
Er dient minimaal 1 x de aanduiding NED op het model aanwezig te zijn ( een NED nummer is verkrijgbaar bij de KNvvL)
De losse delen dienen te zijn voorzien van een cijfer of letter zodanig het gekeurde model herkenbaar en registreerbaar is ( om wisselen van onderdelen te kunnen controleren )
Tevens dient het model te zijn voorzien van NAW gegevens
En last but not least het geluid (De motor mag een maximale geluiddruk produceren van 80 DBA volgens de officiele meting ) 7 m afstand en 1 m hoogte in 4 richtingen gemeten 360 gr rond.
Het gemiddelde van deze meting is de geluiddruk.
Op wedstrijden wordt meestal volstaan met een quick scan 3 meter afstand en de hoogte varieert afhankelijk van de lengte van de opnemer.
Hier wordt een hogere geluiddruk gemeten , 91-93 DBA. dit komt ongeveer overeen met de 80 DBA op 7 meter .
Na de wedstrijdvlucht worden steekproefgewijs ,of indien er aanleiding is de modellen herkeurd.
 
Hey Ed,

Zo zie je maar weer dat reglementen goed zijn om te lezen. Het verhaal omtrend afmetingen en gewicht wist ik, het gedeelte met de 'ned' sticker en nummering van onderdelen niet. Ik had mij al eens afgevraagd waarom er soms letters of cijfers op toestellen stonden, en tot nu toe kon niemand mij het antwoord geven. Bij Br@m staat bv, op beide vleugels een 'A'.

Die NED sticker is dat ook verplicht bij 'gewone binnelandse wedstrijden' ?
 
Ed,

Bedankt voor de uitgebreide uitleg.
Bij mij was verwarring ontstaan in de reglement van de F3A-X want daar wordt uitdrukkelijk vermeld dat deze modellen
van echte vliegtuigen moest worden afgeleid.
In de F3A wordt hier niks over vermeld. Kan ik dus mijn eigen creatie gaan bouwen.

Timo
 
Timo ,

Leuk als je iets zelf gaat bouwen . Baseer je eerste stappen op een bestaand ontwerp , anders wordt de weg zo lang .
Een F3A model is tegenwoordig zo doorontwikkeld dat het zonde is hiervan geen kennis te nemen .
Ook met minder middelen zijn er veel mogelijkheden .
Er is een uitgebreide lijst met tekeningen en gegevens beschikbaar .
 
Ed,

Basis wordt de tekening van de insight welke van de profili site is gehaald.
De romp wil ik in een ruit vorm maken. Hoog maar smal.
Dit is nu in een 3d toestel verwerkt, en dit geeft een leuk uiterlijk en goede vlieg eigenschappen (meskant).
Heb jij info over (cad tekeningen) van kunstvlucht modellen ?

Timo
 
Sowieso zijn er van 'de moderne modellen' amper tekeningen te vinden, de tijd van het zelf bouwen is toch redelijk over, helaas.
 
Rutten zei:
Ed,
Heb jij info over (cad tekeningen) van kunstvlucht modellen ?
De tekening van de Xtra van Dennis is natuurlijk ook te koop.

Of deze, de Black Magic:
http://www.customairframes.com
http://www.customairframes.com/V2pricing.html
Van Mike Hester zijn ook vele, zeer uitgebreide bouwdraadjes op RCUniverse te vinden.

Had deze link ook toegevoegd, maar nog niet gelezen dat je je juist wilt baseren op dit model.
Vandaar mogelijk ten overvloede:
http://www.insightrc.com/insightrc-plansv4.html
http://www.rcuniverse.com/forum/m_2806566/anchors_2806566/mpage_1/key_insight/anchor/tm.htm#2806566
 
Back
Top