EK 2005

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door Bruno van Hoek, 29 jul 2005.

  1. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Hier wat foto's van het afgelopen EK in Hongarije: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=2112&postdays=0&postorder=asc&start=118
    Voor details van de kist: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=10228
    En hier de resultaten: http://www.f2ech2005.hu/f2b final results.jpg
    Worden we niet echt blij van, maar we weten in ieder geval hoe het komt (harde wind in combinatie met een bomenrij die de dynamic soarers juist zo fijn vinden). Mijn directe concurrenten hadden de dag ervoor in -toen nog- veel aangenamer weer een niet meer in te halen voorsprong genomen. Desondanks wel een plaatje van een landing:
    [​IMG]
    De ochtend nadat ik mijn tweede ronde moest vliegen -en af en toe bijna uit de lucht werd geblazen- verspeelde de Europese kampioen 2003 hierdoor in de eerste finaleronde zelfs zijn A-model (Saito-56 finaal doormidden!). Hij werd uiteindelijk 5e.
     
  2. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    Bruno , omdat ik het sneu vindt dat niemand reageert op je verslag even het volgende. De omgeving, te zien op je landingsfoto, doet me denken aan Utrecht 1976 , toen de Floridadreef ogenschijnlijk ook zo kaal was, maar toch turbulent.

    Wil aan een argeloze leek nog even uitleggen wat "dynamic soaring" inhoudt ?

    Gerben Wassenaar
     
  3. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    He Bruno,

    Wat me opvalt, heb jij je hand nu in je zak?? Je linker dan he.... Is dat verplicht, of vliegt dat confortabeler.

    Grz

    Mark
     
  4. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    Hoe was het ook weer Bruno , "laat de jury niet zien of je nerveus bent?"
    Dat nu precies een non-LB- er dat opvalt.
     
  5. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ja, dat scheelt een hoop in het oog lopend ongecontroleerd gezwaai met die hand dat inderdaad de rust uit het totaal beeld haalt. Verder werkt dit (daardoor? - voor mij) ook mee aan het bewaren van de concentratie. Je scheurt daar toch met 85 km/h heen en weer in een heel klein stukje luchtruim en iedere bibber is meteen te zien in het flight-path.
     
  6. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Tijdens zo'n vlucht ben ik niet nerveus - de kunst is alleen vooruit te denken-, maar erna heb ik ineens bibberhandjes van de adrenaline, die er uit moet.... :D
     
  7. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Sneu??? Ik kan er echt niet mee zitten hoor... :D
    De weg die je ziet is iets verder weg dan de noordelijke ringweg van Utrecht t.o.v het SUL terrein. Tja dat stuntbanen altijd turbulent zijn komt waarschijnlijk, door dat degenen die ze bedenken en aanleggen zelf alleen maar horizontale rondjes kunnen vliegen en geen idee hebben van wat er eigenlijk nodig is.... En uiteraard doof zijn voor zinvol commentaar...
    Achter een obstakel met een geschikte RC zwever een soort langgerekte loops vliegen zodat bovenin de wind steeds extra energie toevoegt aan het model en tegelijkertijd is er onderin geen tegenwind waardoor dus geen afremming plaats vindt. Op deze manier kunnen werkelijk waanzinnige snelheden worden bereikt. Het mooiste schijnt dit te gaan achter een heuveltop, maar ik heb me laten vertellen dat in het vlakke land een bomenrij ook heel effectief is. Als LB kunstvlieger is er echter geen slechtere plaats denkbaar...
    Waarschijnlijk zijn er daarom zoveel speciaal aangelegde LB terreinen omgeven door dit soort natuurlijke turbulatoren.... :twisted:
    Het was ook daardoor vandaag in Almere ook niet mogelijk om op het LB-terrein te vliegen (N-wind)
     
  8. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Dit is een leuk portret (als je heel goed kijkt zie je de stuurlijnen):
    [​IMG]

    Op de achtergrond de bomenrij die er niet had moeten staan....
     
  9. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    En zo vlieg je een looping:
    [​IMG]
     
  10. Cropduster

    Cropduster

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    582
    Locatie:
    MVA Almere
    Een cropduster maalt niet om een rijtje boompjes. Daar ga je gewoon omheen, net... 8)
     

Deel Deze Pagina