EK F2 in Servië

Zohee, en dan maar zeggen dat LB geen topsport zonder blessures is.
Dat is balen zeg, wat is er gebeurt? Hobbelige midden cirkel en toen verstapt?
Of ergens over gestruikeld?

Sterkte Owen

Wat er gebeurde was dat de DOWN leadout in de vleugel brak. Je hebt dan opeens een kist die hele kleine binnenwaarse loopings vliegt. Ik wilde richting het gras rennen, om de kist nog zo zacht mogelijk neer te laten komen. Je hebt namelijk nog enige controle door, als het model te laag komt, op het moment dat de neus weer omhoog wijst, een snelle sprong naar voren te maken. Dan komt het roer even neutraal en klimt de kist een paar meter. Zo kun je ook als het model onderin een looping net over de grond scheert, een sprong naar voren maken zodat de kist redelijk aan de grond komt. Ik heb dit ooit met succes op de EK in '87 in Zweden gedaan, nadat de uplijn in het handvat was gebroken; ik ben toen nog met die kist 3e geworden.
Deze keer scheurde mijn achillespees af op het moment dat ik met mijn linkerbeen wilde afzetten...

Erg jammer dat dit precies tijdens een dergelijk evenement moet gebeuren.
Dubbele pech dat tijdens de redding jezelf iets overkomt.

In ieder geval beterschap.

Is dit een slijtage/ouderdoms probleem of kan het altijd gebeuren dat een lead-out spontaan breekt.

Bij de Thundercat was het een kwestie van slijtage, veroozaakt door ouderdom. Het was mijn meest succesvolle kist; in '97 2e op het EK; in '99 en '01 3e; in '03 een 4e plaats. Ook een groot aantal podiumplaatsen op internationale wedstrijden; de kist moet ver over de 1000 vluchten gemaakt hebben.
De leadouts waren, zoals bij al mijn stunters van 0'8mm staalkabel; de tuimelaar van aluminium met messing busjes op de draaipunten. Bij de sloop bleek de de UP leadout ook al een draadje van de kabel los te hebben.

Hoi Henk

Ik sluit me helemaal bij PP aan S H I T. Maar ook het risico van onze hobby.
Al komt het moment wel heel lullig. En dat je zelf in de lappen mand zit is natuurlijk dubbel pech.
Ik hoop dat voor de komende jaren de Pech vogel je met rust laat.
Pech lijkt altijd bij wedstrijden toe te slaan.

Begrijp ik dat hij bij de tuimelaar gebroken is?
Reden voor een andere constructie?

Ik hoop dat je gauw weer dusdanig op de been bent dat je in ieder geval weer kan bouwen.
En dat je natuurlijk de landstitel weer kan verdedigen.

Sterkte

Groet Robert-Jan

Hoi,

In de eerste ronde is ze Dimitri Janssens (B) tegengekomen en na twee re-flights verloren.

Over de tweede ronde weet ik niets. Loet zal waarschijnlijk vandaag thuis zijn, dan horen wij het wel.

Dit is natuurlijk gewoon wat er kan gebeuren, en eens in de zoveel tijd daadwerkelijk ook gebeurd.

Helle

Goed gedaan Rob (goeie snelheid lijkt me en in stunt beter dan Bill Draper) en Loet (toch niets om je voor te schamen gezien de gezondheidsproblemen!), geweldig Leo (onze nederlands kampioen, beter dan onze voormalig werdelkampioen!). Jammer Monique, kan inderdaad gebeuren bij afvalsysteem. Er was laatst een topic op het stuka stun forum over vrouwlijke vliegers, waarbij iemand over Monique opmerkte (vanuit de States!) dat Monique enkele jaren geleden wel als beste combatter (M/V) mocht worden beschouwd. Leuk compliment toch!

Uitslagen zeggen niet alles, gelukkig.

Om te beginnen met Monique. Zij vloog de eerste vlucht tegen Dimitri Jansen en het werd een reflight. De tweede vlucht hadden wij Monique ingeschat als de winnares maar de hittentellers moeten een hitje gemist hebben. Het kan ook zijn dat wij fout zaten. Het blijft een lastig klus dat hitten tellen. Haar tweede vlucht was tegen de uiteindelijke kampioen en hier had ze de pech dat ze de streamer in 1 keer sneed maar haar motor sloeg hierbij af. Het touwtje van de streamer was om de brandstofslang gewikkeld. Nooit eerder gezien.

Ikzelf. De eerste vlucht tegen Stanislav Chornyy (Wereldkampioen in 2000 en Europees in 2001) werd een reflight. Tweede vlucht op zo'n 20 seconden verloren geloof, weet ik niet precies meer. Tweede vlucht gewonnen en in de derde vlucht zelfs het een na hoogste resultaat van de wedstrijd gevlogen. Vierde vlucht pakte mijn tegenstander alles bij en had ik een goede kans. Het is me niet gelukt om er 2 te maken en ik had iets meer grondtijd dan mijn tegenstander.

Leo. Eerst 2 junioren en verslagen en de derde vlucht verloren. Vierde vlucht gewonnen tegen Trifonov, de huidige wereldkampioen. Vijfde vlucht verloren tegen de uiteindelijke nummer 2. Een erg goed resultaat.

Als ploeg hebben we erg goed gewerkt. Als er een model afstortte was die in zo'n 20 seconden weer paraat. Wat we doen is het volgende: De een wisselt de prop en de ander koelt de motor. Als dat gedaan is wordt de motor dmv een slang in de uitlaat helemaal droog geblazen van binnen. Motor start vaak weer in 2 klappen.

Het was een beetje tegen de verwachting in een prettig verblijf in deze schurkenstaat :D . Camping was prut en de toiletten smerig. Alle kranen, als ze het al deden, leverden alleen koud water. Banket was goed.

Goed georganiseerd over het algemeen.

Loet

Hier een tweetal plaatjes van net na de klap; ze hadden me op een stoel gezet om mijn voet omhoog te houden; het wrak van de Thundercat aan mijn voeten!

Ik weet niet of ik het moet zeggen Henk, maar zo op het eerste gezicht ziet de Thundercat er minder beschadigd uit dan de Argus die ik na zijn tweede crash toch weer succesvol in elkaar geplakt heb en er meerdere jaren mee gevlogen. Ik vraag mezelf nog steeds af of ik de resten na de 3e crash toch weer eens moet proberen te herstellen.

FOX35 zei:
Ik weet niet of ik het moet zeggen Henk, maar zo op het eerste gezicht ziet de Thundercat er minder beschadigd uit dan de Argus die ik na zijn tweede crash toch weer succesvol in elkaar geplakt heb en er meerdere jaren mee gevlogen.
Nou, de legpuzzel die ik in de afvalbak aantrof liet bij mij geen enkele ruimte voor twijfel....

FOX35 zei:
Ik vraag mezelf nog steeds af of ik de resten na de 3e crash toch weer eens moet proberen te herstellen.
Alleen als je er daarna niet meer mee wilt vliegen.... :wink:
Een Fox heeft het al moeilijk als er meer dan 1100 gram aanhangt, volgens mij haal je dat niet meer. En anders kun je beter een hele nieuwe maken. Dan zou ik trouwens voor een Gieseke Nobler gaan. Je weet niet wat je overkomt als je die goed getrimd aan je lijnen hebt hangen. Alles lijkt ineens zoveel makkelijker....
Het is echt zonde van de moeite om kisten, die om te beginnen al minder waren, te restaureren om vervolgens altijd trimproblemen te houden door afwijkingen en overgewicht.

Vandaag even bij Henk wezen buurten en warempel.... er liggen al een nieuwe hoofdligger, voor- en achterlijsten + voldoende ribben klaar.
Dat wordt zoals het nu lijkt een 'Thundercat-revisited'...

stunthenk zei:
Deze keer scheurde mijn achillespees af op het moment dat ik met mijn linkerbeen wilde afzetten...

marco_leeflang zei:
Is dit een slijtage/ouderdoms probleem of kan het altijd gebeuren dat ...

stunthenk zei:
Bij .. van slijtage, veroozaakt door ouderdom.

Sorry Henk, maar ik dacht aan niet aan de leeftijd van de kist toen ik dit las.. :wink:

Beterschap!

Bruno van Hoek zei:
Vandaag even bij Henk wezen buurten en warempel.... er liggen al een nieuwe hoofdligger, voor- en achterlijsten + voldoende ribben klaar.
Dat wordt zoals het nu lijkt een 'Thundercat-revisited'...

Gelijk maar Electro?

.

Back