El Cheapo ontvangerpakket.

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door GJVO, 2 aug 2019.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik had een ontvanger accu nodig en ik zat eens in op de sites van de modelbouwwinkels te kijken.
    Echt belachelijke prijzen!
    24,95 voor een 2000 mAh 4,8 Volt pakje.
    Daarna keek ik toevallig bij Ikea (voor een kast) maar die verkopen ook oplaadbare batterijen.
    Dus op naar Ikea en een pakje 2450 mAh batterijen gehaald.
    Aan elkaar gesoldeerd en voila, voor 5,99 klaar.
    Ik ben nu aan het laden en ontladen en het ziet er allemaal goed uit, bij een belasting van 700mA zakken ze niet in en er gaat ook in wat eruit komt.

    CIMG3626.JPG

    CIMG3627.JPG
     
    Laatst bewerkt: 2 aug 2019
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Vast een tikfout. "Een belasting van 700 mAh".
     
  3. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    De LiDL en Aldi hebben ook zeer betaalbare oplaadbare batterijen
     
  4. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Inderdaad, aangepast.


    Ja, eerst opruwen met de Dremel en dan snel solderen.
    Ik heb 100, 150 en 250 Watt soldeerbouten dus zelfs de hele grote cellen kan ik snel solderen.
    Je kan inderdaad ook cellen met een soldeerlip kopen maar dan nog soldeer ik ze door.
    Heb ik het verleden wel eens loslatende puntlassen gezien.
    Maar ik wilde ze snel hebben dus dan is Ikea om een uur of 8 's avonds de enige oplossing.

    GJ
     
    Hobby4Life vindt dit leuk.
  6. Hobby4Life

    Hobby4Life

    Lid geworden:
    20 nov 2009
    Berichten:
    1.329
    Locatie:
    Avenhorn, NL
    Zo maak ik ook alle buffer packs voor aan mijn kontronik regelaars. Zelfs de kleine 900mah cellen gebruik ik. Echt toppie

    Sent from my SM-G960F using Modelbouwforum.nl mobile app
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Bufferpack als buffer voor de BEC?
    Heeft weinig zin, als je regelaar afbrand dan sluit alles kort en ben je alsnog alles kwijt.
    Of je moet een diode plaatsen tussen regelaar en bufferpack.
    By the way, de Ladda 1000 mAh zijn maar 2,99 per 4 en voor normale modellen is dat genoeg om een hele dag te kunnen vliegen.

    GJ
     
  8. Hobby4Life

    Hobby4Life

    Lid geworden:
    20 nov 2009
    Berichten:
    1.329
    Locatie:
    Avenhorn, NL
    Da's het mooie van kontronik regelaars daar is intern rekening mee gehouden. Wordt zelfs geadviseerd door kontronik.

    Sent from my SM-G960F using Modelbouwforum.nl mobile app
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ah.. dat wist ik niet.
    Weet wel dat het goede regelaars zijn maar voor mijn toepassingen voldeden ze niet.

    GJ
     
  10. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Ook de Sunrise-YGE-YEP regelaars hebben een diode in de uitgang waardoor er niets kan gebeuren als de ESC afbrandt.
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.781
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En dat soldeer je dan zo door?

    Ik knip meestal strookjes messing of desnoods gewoon blik om door te solderen. Houd je cellen mechanisch wat beter in bedwang, minder kans op breuk net naast de soldering. Met draadjes tussen de cellen heb ik slechte ervaringen, meerdere keren een breuk vlak naast het tin meegemaakt... Autootjes (stock cars) dus alleen kromme frames, deuken in stoepranden en ego's, gelukkig.
    Maar geen draad meer tussen zelfgesoldeerde cellen, dat weet ik wel.
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De cellen zitten aan elkaar gelijmd dus er kan geen mechanische belasting optreden.
    Vroeger deed ik ook messing of koper stripjes maar dat heb ik niet thuis op voorraad liggen dus dan neem ik gewoon 1,5m2 draadjes.
    Eigenlijk nooit problemen mee gehad, wel met een gekocht pakket dat gepuntlast was.

    GJ
     
  13. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Fake NIMH cellen.

    Wat je dus niet moet doen is een paar goedkope AA cellen met soldeertabs kopen bij Aliexpress. Ik meende deze wel te kunnen gebruiken om even een passend accupack te solderen voor een stokoude zender.

    Bij binnenkomst viel het me meteen op dat ze veel te licht zijn voor een NIMH AA. ze wegen 15 gram ipv 26 gram.
    Fake nimh 2.jpg

    Vervolgens helemaal opgeladen en eens gemeten wat er nu aan energie inhoud uit komt. In plaats van de opgegeven 2600 mAh is dat "iets" minder ......

    Fake nimh 3.jpg

    347 mAh

    Dan maar eens openmaken, want ik ben nieuwsgierig wat er nu eigenlijk van binnen in die cel zit.

    Fake nimh 1.jpg
    Met name lucht. Dat verklaart de geweldige prestaties.

    De moraal van het verhaal........zucht!
     
  14. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Bizar... Dat soort dingen koop ik nooit bij alie, wel bij Lidl of Ikea. Die batterijen van Lidl zijn ook erg goed.
     
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Haha, ja, het was al bekend dat er dure Sony Li-Ion cellen heel erg goedkoop in China waren maar dat waren dus ook neppers.
    Maar dat ze het nu ook al bij goedkope NiMh gaan doen..
    De Ikea's doen het prima, ze hebben al de eerste vluchten overleefd.

    GJ
     
  16. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Ik zou wel een klacht bij Ali neerleggen...

    Begin dit jaar zat ik met bijna hetzelfde. Ik had een vers ontvangerpakket nodig en ik n mijn servo's haten LiPo en LiFe heb ik ook geprobeerd maar het is niet aan mij besteed dus weer een 5 cel 2/3A NiMh pakket. Schrikbarend duur of een lage capaciteit (1200mAh totdat ik LRP 1600mAh had gevonden. Gekocht en geladen/ontladen. 1200mAh en een goede klemspanning bij het laden en ontladen. Pakket omgeruild en weer hetzelfde, mocht het pakket houden en kreeg mijn geld terug. Ondertussen bij HK 1500 besteld, die waren iets beter met 1300mAh.
    Ik ging wat shoppen bij de Conrad, daar een Abshima 1600 pakket gevonden en jawel, 1500mAh.

    Bij die LRP had ik het idee dat ze wel lang op de plank hadden gelegen gezien dit soort pakketten niet zo populair zijn maar wel in een goede conditie en dat is dan raar.
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.781
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vreemd... ik koop altijd gewone Eneloopjes van 2000 mAh, en daar gaat altijd gewoon 2000 mAh in of uit, en ook weinig gelazer met ontlaadstromen. De laatste aankopen waren twee platte 4,8V pakketjes van Hobby-In, 16 euro per stuk. Parallel geschakeld, geen centje pijn, plenty capaciteit, plenty ontlaadstroom, gewoon goed.

    Ik heb nooit zin in dat gelazer van zoeken naar goeie cellen, met goedkope cellen veel te vaak ellende gehad (als de opgegeven capaciteit er al uitkwam, dan maar een cyclus of tien en dan was het over).
    Als ik capaciteit nodig heb, koop ik gewoon sub-C cellen van de Conrad. Gaat ook altijd goed.
     
    Laatst bewerkt: 9 aug 2019
  18. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Dit is pure oplichting volgens mij. De cellen verkopen voor 2600mAh, dat er ook nog eens op (durven) printen. Simpel testje en dan blijkt er maar 347mAh uit te komen. Dan kijk je naar het binnenwerk waar duidelijk aan te zien is dat dit nooit van z'n lang zal ze leven een 2600mAh cel kan zijn. Het zijn zelfs geen oude cellen die (te) lang op de plank hebben gelegen en daardoor capaciteitsverlies hebben geleden.
     
  19. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Ik had een jaar of wat geleden bij Ali een soortgelijke AA NIMH cel met soldeerlipjes gekocht voor mijn scheerapparaat en die heeft het een paar jaar volgehouden, totdat de motor het begaf. Zoals GJ al opmerkte zijn ze nu kennelijk nu ook fake cellen voor goedkope NIMH's aan het maken.
    Ben benieuwd wat ik voor reactie op mijn "dispute" krijg. De verkoper zal wel weer om een video vragen.
     
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Brutus, ik ga geen 20 Euro of meer voor een 4 celler pakketje betalen en ik ben geen fan van Eneloops.
    Plus dat ik het snel wilde hebben en aangezien er geen modelbouwwinkels meer hier in de buurt zitten moest ik wel wat anders zoeken.
    En het bevalt prima, in de andere kisten gaan ze ook.

    Oplichting... er zal wel een smoesje zijn van, niet goed geladen of zo, het is altijd gebruikersfout, zelfs bij Nederlandse modelbouwwinkels en leveranciers.
    Maar Ali is ook wel weer zo dat als je er niet uitkomt met de verkopende partij dat ze het geld retour storten.
    Is mij een keer gebeurd, duurde wel lang maar het geld is teruggekomen.

    GJ
     

Deel Deze Pagina