Elapor verlijmen hoe?

Kan iemand mij uitleggen hoe je Elapor (of soortgelijk schuim) goed kunt verlijmen?
Moet je activator op de ene kant doen en de lijm op de andere, of moet je op beide zijden activator en lijm doen?

Hoe doe je dit bij:
A: Schuim aan schuim (satéprikkers?)
B: Kunststof (b.v. roerheveltjes) aan schuim.
C: Hoe lang moet je dit laten drogen?

Ik heb diverse draadjes gelezen op dit forum maar blijf toch met bovenstaande vragen zitten.

Inderdaad gewoon sec.lijm met een kicker of activator.
Even samendrukken, niet te hard anders smelt/bruist er toch nog veel materiaal weg.
Laten drogen 3/5 min en weer vliegen

geen sateprikkers, kunststof ook, ik laat het altijd even drogen

Maar waar moet dan de activator, op een kant, of op beide zijden?
Ergens las ik weer dat je de activator eerst moet laten drogen...

Activator op de ene kant en secondenlijm op de andere. Als je activator en secondelijm op beide kanten doet droogt de lijm voordat je de stukken kunt samenvoegen :p.

Van dat je de activator eerst moet laten drogen heb ik nog nooit gehoord..

Zacki Elapor is wat Multiplex aanraadt. Mijn easystar zit er nog steeds helemaal perfect mee in elkaar. Ik heb het overigens zonder activator gebruikt; de lijm droogt snel zat, ook zonder activator. Alleen voor in het veld kan het wel eens handig zijn om schade snel te repareren. Denk er wel aan dat als je activator gebruikt, je geen enkele mogelijkheid meer hebt om iets wat je niet helemala recht hebt geplakt nog te schuiven...

secondenlijm...tjah ik weet niet. Schijnt sommige soorten foam gewoon echt op te lossen. Dus eerst even goed proberen of het wel echt gaat voordat je er een schuimpje mee wilt lijmen. Op elapor gaat het geloof ik wel, op andere schuimsoorten totaal niet.

Ik gebruik hiervoor PU-constructielijm, eigenlijk gebruik ik tegenwoordig deze lijm voor zowat alle materialen, natuurlijk moet je dan wel tegen het langere wachten kunnen. De lijm zwelt een beetje op daarom moet je de delen goed fixeren, dit heeft als voordeel als de delen niet 100% aansluiten de lijmnaad toch opgevuld wordt. Bij EPP en EPO heeft PU-lim tegenover cyano ook het voordeel dat hij wat flexibel blijft.
Als je op één zijde eerst wat vochtig maakt dan droogt het net wat sneller maar zwelt de lijm ook meer, dus weeral goed fixeren.

Bedankt allemaal voor de tips.
Nu weet ik hoe ik de lijm in combinatie met activator moet gebruiken.
Zacki Elapor is ook een goed idee, zeker voor als in de vakantie zich een crash voordoet.
Ik ga eens kijken waar ik dat kan kopen.

Back