Elastiek of hoe je het wil noemen

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door P51d man, 12 jan 2008.

  1. P51d man

    P51d man Guest

    Hoe maak je het elastiek of hoe je het wil noemen aan elkaar???
    en waar kan je nieuw kopen???
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 jan 2008
  2. P51d man

    P51d man Guest

    Iemand?????
     
  3. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.731
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ja, maar ik ben geen deskundige (die komen echt nog wel).
    Bij modelvliegen noemen we het 'rubber'.
    Ik heb in vele handboeken de gewone platte knoop aanbevolen zien worden.
    Heb nog even geduld tot de echte deskundigen zich melden.
     
  4. rlucas

    rlucas

    Lid geworden:
    27 aug 2006
    Berichten:
    51
    Rubber...

    Bij ons op de club verkopen we zakjes waar 100 gram elastiek in zit. Dit is nieuw rubber van 3 mm breed bij 1mm dik. Zo'n zakje kost 3,75. Dit is wel best goede kwaliteit rubber. Ik kan even kijken of we misschien nog wat goedkopers hebben liggen.

    Wij hebben bij ons op de club zowiezo nog wel gebruikt rubber liggen. Dit is 1x opgedraaid in wakefield F1B modellen. Dit is vaak nog wel bruikbaar, zitten allen meestal wel wat meer kleine scheurtjes in, het zal dus wel eerder breken.

    Roel
     
  5. P51d man

    P51d man Guest

    Word dat niet te dik??
     
  6. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Nee, hoor, dat wordt niet te dik. En dit is een van de opties om het rubber te knopen, andere knopen zijn ook mogelijk. Voor welk model heb je het nodig?
     
  7. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Ik denk dat hij met 'te dik' bedoelt dat 3mm rubber in een klein model soms gewoon te veel rubber is. Voor zover ik weet is de standaardbreedte van rubber wat we voor modelvliegen gebruiken 1/4e inch, dat is ongeveer 6 mm (dikte is altijd omstreeks 1mm). Voor wakefield wordt dit middendoorgesneden met een rubbersnijder. Het hangt dus af van de instelling van de rubbersnijder of wat er uit komt precies 3mm is, of iets meer of iets minder, meet het maar eens na (dat is een van de redenen waarom de ene 30 gram wakefieldmotor meer strengen heeft dan de andere).
    Voor grotere modellen, zoals wakefields, wordt dus geen dikker of breder rubber gebruikt, maar meer strengen. Als het voor kleine modellen te breed is heb je dunner rubber nodig. Je kunt 3mm rubber zelf kleiner snijden, maar dan heb je een rubbersnijder nodig, en dat zijn niet alleen redelijk dure apparaatjes (meer dan 100 euro), maar het vinden er van is niet makkelijk.
    Er zijn wel mensen waar je dunner rubber van zult kunnen verkrijgen, zoals Ebele Schouwstra van de Kottenpark club, of Thedo André van de Nijmeegse Luchtvaart Club, en de enige andere manier om het te verkrijgen is om het in het buitenland te bestellen. Dat kan in de USA (bijvoorbeeld bij SIG, maar ik heb geen idee wat de kwaliteit daarvan is), of bij de Engelse postorderbedrijven voor vrije vlucht: SAMS en Flitehook. Ik denk dat je hun websites of emailadressen via googelen op hun naam moet kunnen vinden.
    De prestaties van een klein rubbermodel hangen erg af van de juiste maat rubber. Het is dus verstandig niet alleen de maat te kopen die op de tekening staat, maar ook een zakje van 1 of 2 maten kleiner en groter, zodat je kunt kijken wat dat voor effect heeft.
    Ik gebruik twee soorten knopen. Voor indoormodellen leg ik eerst een platte knoop in de twee uiteinden en leg ik daarna nog een (platte) knoop tussen de twee boven de eerste knoop uitstekende uiteinden. De andere, meer voor wakefields, zeker als glibberige siliconenolie als smeermiddel is gebruikt: leg eerst in de twee uiteinden een plat knoopje, leg dan in de twee uiteinden samen nog een platte knoop. Die zal nu niet afrollen omdat hij door de kleine knoopjes wordt tegengehouden.
    Ik smeer een motor pas ná het knopen omdat de knopen anders vaak losgaan. Als smeermiddel wordt siliconenolie gebruikt of een mengsel van groene zeep en glycerine, of een commercieel mengsel van de bovengenoemde leveranciers of zelfs wonderolie, maar dat tast uiteindelijk het rubber aan.
     
  8. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Volgens mij bedoelde hij toch echt de knoop, gezien het citaat dat hij erbij plaatste. Neemt niet weg dat je zinnige dingen zegt, met name over het smeren van het rubber.
    In een andere thread van P51d man heb ik al gevraagd om afmetingen, gewicht en prop van het model. Als ik dat weet dan kan ik een schatting doen van het benodigde rubber. Ik neem aan dat het gaat om de Mustang, en dan is 3 mm echt niet te dik. Ik schat dat daar een lus van 4,5 a 6 mm in moet (3/16 a 1/4) om buiten een beetje te kunnen vliegen.

    Voor rubber dunner dan 3 mm kan je overigens goed terecht bij Michael Woodhouse: http://www.freeflightsupplies.co.uk/rubber.htm. Hij levert rubber van 0,63 mm (0,025") oplopend met stapjes van 0,13 mm tot een dikte van 3 mm. Minimum bestelbedrag is 2 pond, verzendkosten zijn 15% van het totaalbedrag. De meeste maten rubber kosten 1½ pond voor 5 meter. De meer gangbare maten (1/16, 3/32, 1/8, 3/16) zijn goedkoper. Voor een paar euro kan je dus het op de deurmat hebben liggen.

    Je noemde dat je de kwaliteit van SIG rubber niet kent, ik ook niet maar op SFA wordt het over het algemeen niet erg goed gewaardeerd. Het goede rubber is Tan Super Sport.
     
    Laatst bewerkt: 17 jan 2008

Deel Deze Pagina