Elastiek voor electrozwever

bdoets

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
Ik heb een (Gerten) Sirion vliegende vleugel / electrozwever van 3 meter span, met een duwprop. Die duwprop is uiteraard een flinke lat, en het lijkt me niet fijn om dat toestel op te moeten gooien.
Daarom heb ik bedacht, er een startelastiek bij te kopen; het toestel hoeft maar 2 à 3 meter van de grond te zijn, dan kan ik de motor starten.
Ik heb hiervoor bij Hobby King een stuk (blauw) elastiek in bestelling staan, maar dat spul is al een eeuwigheid in backorder.
Ik zit te aarzelen om het ergens anders te gaan kopen. Heb eigenlijk geen idee wat het me dan gaat kosten... maar meer nog: ik heb veel minder nodig dan iemand die een (motorloze) zwever omhoog wil schieten. Ik zou bijvoorbeeld ook een stuk bungee kunnen kopen. Alleen, dan heb ik helemáál geen enkel benul meer wat voor dikte ik nodig heb, en hoeveel. Zoals gezegd: eigenlijk hoeft het toestel maar een paar meter omhoog, de rest doet de motor wel.

Heeft iemand een gegrond advies wat ik voor alternatief zou kunnen gebruiken?

In de watersporthandel is met katoen omsponnen rubberband te koop. Dat is prima geschikt op een startelastiek van te maken.

Nou ja, dat wist ik wel dat dat bestaat... maar ik vraag me juist af, omdat ik maar een klein stukje de lucht in hoef, of ik niet een veel korter (lees: goedkoper ;) ) stuk elastiek kan gebruiken.
Bungee is op allerlei plekken te koop, in diverse sterkten (N.P.S., dat is denk ik wat jij bedoelt.) Zou ik met tien meter 5 à 6 mm bungee een drie meter zwever twee meter de lucht in krijgen?

Zou ik met tien meter 5 à 6 mm bungee een drie meter zwever twee meter de lucht in krijgen?
Ik start een 4 m/4,2kg Horten op die wijze.
Ik gebruik daar 3 strengen 8 mm massief rubber voor van een meter of 5 lang.
De starthaak zit 40-50 mm achter het rompneusje, nog voor de vleugelneus aan de wortel.
Starthoogte 10 à 15 m.

Ik denk dat 1 streng van 5 à 6 mm te dun is. Je hebt er minstens 2 nodig, misschien zelfs wel drie (of 2x 8mm).

Gr. Dirk.

Wel een gehoord dat watersporters het spul gebruiken om een railing te spannen.

Een elastiek van 10 meter (desnoods gebruik je twee strengen naast elkaar) lijkt me wel voldoende om een paar meter hoogte te bereiken. Een hoogstartlijn die ik ooit gebruikte voor zwevers tussen de 2,5 en 3 meter had 30 meter siliconenrubber en 150 meter nylonlijn.

Bart,
Ik ken die Sirion niet maar bijna iedere 3-meter zwever vliegt wel bijna 50 meter met een handstart. Je zou hem ook gewoon weg kunnen gooien, recht leggen en rustig gas geven.
Als je eerst een paar handstartjes maakt (ik neem aan dat je dat toch wel doet) zie je snel genoeg of dat wil. Een bungeestart is leuk maar niet als je toestel nog niet goed is uitgetrimd :D

Wel een gehoord dat watersporters het spul gebruiken om een railing te spannen.

Een elastiek van 10 meter (desnoods gebruik je twee strengen naast elkaar) lijkt me wel voldoende om een paar meter hoogte te bereiken. Een hoogstartlijn die ik ooit gebruikte voor zwevers tussen de 2,5 en 3 meter had 30 meter siliconenrubber en 150 meter nylonlijn.
De lengte is nauwelijks van belang. Het gaat om de kracht, en o de tijd dat die kracht aanhoudt.

Als je 3x5m als één lang stuk heb, zit er evenveel energie in als in drie stukken naast elkaar. Maar in het laatste geval is de kracht groter.
Daardoor is de versnelling groter, en de kist dus sneller op vliegsnelheid. Dat laatste is van belang want zolang de kist nog niet op vliegsnelheid is valt hij naar beneden als je hem loslaat.
Stel je laat de kist los op 1 m hoogte, je wil uit veiligheidsoogpunt dat hij niet lager komt dan een halve meter.
Hoelang doe je over die halve meter?
formule s = 1/2 x a x t2
s = 0,5 m
a = 10 m/s2
Dus 0,5 = 1/2 x 10 x t2 ==> 0,5 / 5 = t2 ==> 0,1 = t2 ==> t = wortel(0,1) = 0,316 s

Binnen 0,3 s moet je kist dus op de 15 m/s zitten (veilige oversnelheid).
v = a.t
v = de snelheid
a = de versnelling
t = de tijd
Dus 15 = a x 0,3 ==> a = 15 / 0,3 = 50 m/s2

Stel je kist weegt 3 kg. Die moet met 50 m/s2 versneld worden.
Daar heb een een kracht F voor nodig.
F = M x a
F = de kracht (in Newton)
a = de versnelling
m = de massa van je kist in kg
F = 3 x 50 = 150 N (= ±15kg)

Let op: deze kracht zou konstant moeten werken. Dat gebeurt niet want de kracht neemt af. Je moet dus met 20 kg beginnen ....

Dan trek je je al een aardige pukkel als je die kist alleen bij de achterlijst kunt vasthouden ...

Nog een tip:
Voordat je hem loslaat ga je de kist omhlaag en omhoog laten swingen, en bij de zwaai omhoog laat je hem los. Dan zakt hij minder snel naar beneden, en de invalshoek is al meteen groter.

Gr. Dirk.

Bart,
Ik ken die Sirion niet maar bijna iedere 3-meter zwever vliegt wel bijna 50 meter met een handstart. Je zou hem ook gewoon weg kunnen gooien, recht leggen en rustig gas geven.
Als je eerst een paar handstartjes maakt (ik neem aan dat je dat toch wel doet) zie je snel genoeg of dat wil. Een bungeestart is leuk maar niet als je toestel nog niet goed is uitgetrimd :D

Een vliegende vleugel met S-slag profiel heeft aardig wat meer snelheid nodig. Bovendien kun je hem moeilijk vasthouden (ik ken de Sirion wel). Tot slot hakt de duwprop heel fris en vrolijk door je onderarm heen.

Niet doen!

Dirk

Okay, dan heb ik niks gezegd.
De enige vergelijking in dit formaat vliegende vleugel die ik heb is de Huhn van Hendrik en als ik zie hoe langzaam en makkelijk die vanuit de hand wegvliegt....

Kijk hier maar eens naar: bodenstart safe

Megarubber-Sets - EMC-Vega

Deze dus :
http://www.emc-vega.de/epages/62405086.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/62405086/Products/83
Motor aanzetten en dan gooien bij een duwprop is inderdaad niet aan te raden. Ik doe dat bij mijn Xeno al niet.

- edit - niet goed gezien dat Rick deze ook al had aangegeven. Sorry voor de dubbelpost -

Wel een goed advies van RIck, deze leverancier heeft op dit gebied echt super spullen. Afgelopen weekend de HLG lijn van Lyckele mogen uitproberen, werkt heel goed.

Laatst bewerkt:
Dirk, bedankt voor je mening vooral als ervaringsdeskundige...
Maarten, met mijn sportWing (vergelijkbaar met een Xeno) is er niks aan de hand, ooit in het begin vond ik het wel spannend... maar het ding weegt niks en het propje is maar klein, je zou moeite moeten doen om de prop met je hand te raken...

Ik stel me voor de Sirion op de grond vast te houden rond het achtereinde van de romp, een hand om de motor zeg maar (prop dichtgeklapt natuurlijk). Ik denk dat ik dan behoorlijk houvast heb. Ik heb dan niet het probleem dat hij meteen op snelheid moet zijn, hij mag best even een meter over de grond schuiven terwijl hij accelereert.
Ik heb het ooit eens door iemand zo zien doen met een klassiek model zwever, dat zag er probleemloos uit. Ik neig dus eerder naar een relatief lang, dan een relatief dik elastiek (minder acceleratie maar langer kracht).

Arjan, over proefstarten heb ik nog niet eens zo nagedacht maar ik denk dat ik dat ook liever met elastiek doe. De Sirion handstarten met motor uit lijkt me nogal spannend. Met een stuk elastiek kan ik 'm net zo hoog van de grond laten opkomen als ik wil (wel zorgen dat de pen van het elastiek goed diep in de grond zit :) ) en dat vind ik geloof ik relaxter dan hem van schouderhoogte opgooien en dan maar hopen dat-ie genoeg snelheid heeft...

Die Vega elastieken zijn ongetwijfeld perfect - voor een motorloze zwever. Voor een electrozwever lijken ze me (dure) overkill.

Misschien moet ik maar eens naar een watersportwinkel om de bungee te bekijken.

Laatst bewerkt:
Over de grond zou ik niet aanraden.
Twee redenen:
1. de richtingsstabiliteit bij dit soort kisten is zeer minimaal vergeleken met staartkisten. Een paar grassprietjes (een klein polletje) kan al genoeg zijn om hem een slipstand van 45 graden te geven. De kleine kielvlakjes aan de tip werken onvoldoende om dat tegen te houden c.q. onmiddelijk te corrigeren.
Met zo'n hoek slippen resulteert onmiddelijk in een rol, en dan vlieg je op 1 -2 m hoogte op z'n kop ....
2. Een vliegende vleugel (zeker een achterwaarts gepeilde) vliegt meestal met grotere invalshoeken dan een gewone kist. Dikke kans dat hij helemaal niet los komt, of pas bij veel hogere snelheid. De tipdelen (eigenlijk stabilo) willen de invalshoek vergroten door naar beneden te gaan, maar dat lukt niet: de grond zit in de weg.

Gewoon doen zoals ik zei.
- links en rechts naast de motor de vleugel/achterlijst pakken,
- naar achter lopen totdat je hem nauwelijks meer kan vasthouden,
- omhoog-/omlaaggaande slingerbeweging maken, en
- loslaten bij een zwaai omhoog.

Let op dat je de motor pas aanzet als het elastiek echt weg is. Je hebt tijd zat.

Werkt perfect!

Dirk.

Hm... om je de waarheid te zeggen aarzel ik nog. Mijn Sirion heeft een romp; als gevolg daarvan staat de neus nogal omhoog als-ie op de grond ligt. Ik denk dat-ie wel los zou komen. Wat zijslip betreft - de winglets zijn niet echt klein, en de pijlstand maakt dat als-ie op de grond scheef zou gaan, de voorwaartse tip veel verder naar buiten komt dan de achterwaartse, dat werkt sterk stabiliserend. Ik stel me voor dat ik, als ik alles ervoor klaar heb, eerst eens wat voorzichtige proefjes doe met weinig spanning op het elastiek, om te kijken hoe hij zich gedraagt qua rechtuitgaan en, later, loskomen. Elastiekstart uit de hand kan altijd nog als het niet lekker gaat. Met elastiek vanaf de grond kan ik tenminste de kracht / hoogte voorzichtig opbouwen.

O en - voor het toestel op z'n kop kan draaien, moet-ie wel minstens anderhalve meter hoog zijn - hoog genoeg om gas te geven... :-)

Laatst bewerkt:
Deze Sirion praat je over, neem ik aan.

Vergis je niet, die vlakken zijn wel groot, maar de armlengte is kort (afstand kielvlak - zwaartepunt). Die is waarschijnlijk net een derde van die van een normale 3 meter kist.

Overigens is het een hele goede en stabiele vlieger. Ik meen 6 jaar geleden vloog een clubmaatje zijn Sirion op de Banne. Een dag met weinig wind en veel thermiek. Toen hij aan het vliegen was, kwam er een flinke wolk over. De thermiek en wind vielen helemaal weg. De Sirion zakte onderuit. OK, geduld, rondjes blijven vliegen, de thermiek komt heus wel weer terug.
Inderdaad, de thermiek kwam terug, maar pas na een half uur. En al die tijd zakte zijn Sirion verder weg. Ik heb het nog eens op de kaart nagekeken, maar uiteindelijk vloog hij zo´n 750 m ver, en 170 m onder ons. In sommige vliegstanden kon je hem niet meer zien. Gelukkig kwam de thermiek weer terug toen de wolk over was, en was de Sirion zo weer boven.
Dat was nooit gelukt als de Sirion niet zo´n goede stabiele vlieger was/is.

Dirk.

In de tussentijd heb ik bij HobbyKing het blauwe startelastiek uit de bestelling laten halen, mijn bestelling kwam toen snel... en twee dagen later kreeg ik een mail dat het startelastiek weer op voorraad was :rolleyes:
Maar goed, dezer dagen maar eens naar Loosdrecht fietsen en naar dat bungee kijken en een keuze maken.

Ik start mijn 13 kg zware supersalto vanop de grond met een elastiek, ik heb de voorbije 3 weken al 2 maal een kapotknappende elastiek in mijn rug gekregen door overbelasting van het rubber. Dit een beetje beu wordende ben ik naar een bedrijf gegaan die zeilen maakt om containers en vrachtwagenaanhangers mee af te dekken. Zij hebben een ruime keuze aan veilige elastieken die in een stoffen kous verwerkt zitten en dus niet makkelijk kunnen knappen. Ze hadden een bepaalde soort van 14mm, maar die trok minder hard dan die van 10mm van een andere soort. Uiteindelijk heb ik 20M elastiek van 10 mm gekocht samen met speciale stukjes om lussen aan het uiteinde te maken. Alles samen was ik 24€ en ik kan hem aantrekken totdat ik aan het einde van mijn kracht ben. Nu moet ik wel zeggen dat mijn salto een korte heel harde versnelling nodig heeft om te vertrekken. Deze elastiek verdubbelt dus zelfs nog niet in lengte als ik hem op maximale spanning zet, progressief is deze dus niet . Die van 14mm was veel progressiever .
Maar ik ben er zeker van dat je in deze branche een geschikte elastiek zou vinden.

grtz Johan

Gisteren mijn 4 meter electro-Horten weer eens gevlogen.
4,3 kg, die vliegt lekker door.
Niet met de hand te starten, daar vliegt ie te hard voor.
Bovendien die duwprop achterop, daar slijten je armen heeeel hard van :confused:

Die kist start ik met 3 strengen, 8mm dik, 5m lang, massief rubber (oud Robbe hoogstart elastiek).
Elke keer weer verbazingwekkend hoe makkelijk en vlot dat gaat.
Ik pak de kist achter bij het motorstuk vast, loop 10m naar achteren, een beetje omhoog/omlaag zwaaien, en bij omhoog loslaten. Hij zakt nog geen 25cm, en na de start is hij een meter of 7 hoog.
Ruimte en tijd zat om op je gemak de motor aan te zetten.

Gr. Dirk.

Back