elastiek vragen

Discussie in 'F3-RES' gestart door Erik van Nes, 31 jul 2018.

  1. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.305
    Locatie:
    REO
    Het afgelopen jaar met veel plezier een PuRes gevlogen. Gestart met 30 meter Graupner elastiek (foto 1) dat nog ergens uit de krochten gevonden werd. Met 100 m nylon draad met wat wind regelmatig boven de 100 meter hoog gekomen. Met een digitale weegschaal (unster) lijkt de trekkracht zo'n 4,6 kg te zijn. Dat klinkt (in mijn oren) weinig maar het voelt als een flinke trekkracht.

    Wat is de houdbaarheid van dit elastiek? Er lijken wat rare kronkels (foto 2) in te zitten en aan het begin van het elastiek lijkt alleen de mantel er 'te zijn' (dit deel rekt ook niet).

    Van HobbyKing heb ik het rode en blauwe silicone hoogtestart elastiek. Dat levert resp. 1,7 kg en 3,3 kg trekkracht op. Het rode elastiek krijgt mijn PuRes maar op 30 meter.

    Om een ring aan het rode elastiek te maken heb ik een stuk installatiedraad in het elastiek geschoven, in een lus gebogen en met tywraps vastgezet (foto 3). Is dit de handigste manier? Hoe kan ik twee stukken elastiek (lengte verdubbelen) dan het beste aan elkaar zetten?

    De laatste twee keer vliegen 'sprong' de PuRes tussen de 40 en 50 meter al van de lijn. Moet ik dan de hoogtestart haak iets naar voren verplaatsen?

    Wie vliegt er 'elastiek' in de buurt van Capelle a/d IJssel/Rotterdam. Ik zou graag eens ervaringen uitwisselen.

    groet,

    Erik
     

    Bijgevoegde bestanden:

    jve vindt dit leuk.
  2. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.397
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Erik, lekker n keer n RES wedstrijdje meevliegen ;-).

    Daar gebruiken we 15mtr stiek en 100mtr (0,7 vislijn) draad met 4kg trekkracht. Hoogte scheelt vaak, waait het of niet. Dit maakt wel degelijk uit.
    Mijn HK stiek (10+5mtr) verbind ik met een 3mm nylon touw, aan het uiteinde leg ik n knoopje, deze schuif ik in de stiek en zet deze voor de knoop vast met n tyrip. Andere kant hetzelfde.
    Werkt uitstekend en is nog nooit losgesprongen.
    Een clubmaat heeft later ook deze stiek bij HK besteld maar lijkt van hele andere kwaliteit. Die van mij bereikt meer hoogte, de rubber lijkt van iets soepelere kwaliteit.

    Groet,
    Willem
     
    Laatst bewerkt: 31 jul 2018
  3. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.305
    Locatie:
    REO
    Ja is een goed plan. Maar is op zo'n wedstrijddag niet alle energie en tijd vooral gericht op het wedstrijdvliegen?

    groet,

    Erik
     
  4. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.305
    Locatie:
    REO
    En maar vast aangemeld voor komend weekend. Even afwachten waar en andere (thuis) plannen.

    Erik
     
    jve vindt dit leuk.
  5. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.397
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Nee, juist om te ouweh.... te tunen en elkaar te helpen en te coachen. Heel relaxed allemaal en ja, als je fanatiek wil thermieken kan dat ook ;-).
     
  6. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.394
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Thedo en jve vinden dit leuk.
  7. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.397
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Hier nog n filmpje wat ik bedoel:
     
    guyken vindt dit leuk.
  8. redbaron

    redbaron

    Lid geworden:
    11 jan 2013
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Woerden
    Hoi,
    ik woon vlakbij Woerden.
    Ik vlieg deze zomer met mijn eigen hochstartlijn bij de club in Utrecht.
    Ik vlieg vrij zware zwevers. Als je wilt kan je komen gastvliegen. 2 augustus 2018 ga ik overdag weer vliegen.

    Groeten
     
  9. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.305
    Locatie:
    REO
    Bedankt voor de uitnodiging. Hoe laat ga je vliegen? Het is al een paar jaar geleden dat ik bij Midden Nederland ben wezen vliegen. Ik vermoed dat jullie veld verplaatst is. Zojuist even opgezocht op jullie site: voorbij Ringkade nr 7. Dat is wel te vinden.

    groet,

    Erik
    lang leve de vakantie
     
  10. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.397
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Nog ff wat foto's over de koppeling. Ik hoop dat het zo duidelijk. Wellicht tot op de RES wedstrijd, ik zal mn hoogstart ook meememen.[​IMG][​IMG]
     
  11. redbaron

    redbaron

    Lid geworden:
    11 jan 2013
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Woerden
    Erik, 10.30 uur ben ik er. Zoals het er nu naar uitziet is er dan noordenwind. Dat moet ik wel hebben. ik ben geen RES vlieger maar vlieg alleen vintage zwevers en die van mij zijn zwaar. Als je komt neem dan je eigen lijn mee . adres is ringkade 7.
    ik stuur je een pb met mijn tel nummer en meer info.

    Red
     
  12. redbaron

    redbaron

    Lid geworden:
    11 jan 2013
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Woerden
    Hoi goed idee van dat staafje. Weer wat geleerd .
    Ms een tip die je gewoon een keer moet testen. Ipv tieraps heel strak elastiekjes erom heen winden. Je rekt het startrubber een beetje op waar de elastiekjes moeten komen en iemand anders wikkelt er strak, gewone elastiekjes er omheen. dus elastikje ook flink oprekken en er omheen doen. de elastikjes rekken mee met het rubber. Minimaal 2 elastiekjes. Zo maakte mijn vader vroeger rubbers aan katapults en dat rubber rekten we maximaak uit. nooit geknapt. Technik uit Indonesie. Slijt het elastiekje dan vervang je het. Ik gebruik deze techniek ook bij de startlijnen als het niet anders kan.

    groeten

    Red
     
  13. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.607
    Locatie:
    belgium
    Super .
     

Deel Deze Pagina