Elastische folie, hoe kom ik daar aan?

Hallo allemaal, ik ben nieuw op dit forum (hoewel ik al een tijd meelees) en ziehier mijn eerste bericht:)

Ik heb al één keer een kleine (30cm) rubber-ornithopter ontworpen, gebouwd en gevlogen, maar omdat de vleugel gebroken is op een haast niet te lijmen plaats ben ik nu een nieuwe orni aan het ontwerpen.
Mijn eerste bouwwerk had 2 membraanslagvleugels, en bij de volgende is het de bedoeling dat hij (2) actief verdraaide slagvleugels krijgt, met profiel. Daar zie ik echter een probleem: welk bespanningsmateriaal? Dit moet elastisch zijn, anders scheurt het. Horst Räbiger verwijst in http://www.ornithopter.de/daten/bespannung.pdf naar de Poly-Eruthaan-folie "Platilon U04". Dit is echter moeilijk te krijgen en het is ook een beetje aan de zware kant met 60g/m2.

Mijn vraag is: Weet iemand hoe ik aan lichte elastische folie kan komen?

Die folie moet jezelf maken. Begin met een glasplaat die je insmeerd met een scheidingsmiddel zoals was. Spuit hieroverheen 2K lak met weekmaker. De elasticiteit bepaal je door het percentage weekmaker en de dikte van de folie door de aantal spuitlagen.

De gewone huishoudfolie van de supermarkt is te zwaar?
Integendeel, het is heel licht. Het is wel rekbaar, maar niet elastisch;)

Die folie moet jezelf maken. Begin met een glasplaat die je insmeerd met een scheidingsmiddel zoals was. Spuit hieroverheen 2K lak met weekmaker. De elasticiteit bepaal je door het percentage weekmaker en de dikte van de folie door de aantal spuitlagen.
2K lak kan ik waarschijnlijk wel aan komen, maar weekmaker? Ik heb wat gegoogled en mijn indruk is dat het niet erg gezond spul is. Ik heb de naam Micro Sol gevonden, wat wordt gebruikt om decals week te maken. Zou ik dat kunnen gebruiken?

Laatst bewerkt:
Ik begrijp niet waarom je juist elastische folie wilt gebruiken? Voor mijn orni's gebruik ik meestal spinnakerdoek, een dun geweven polyesterdoek. Deze is niet elastisch, maar voor mij ook niet nodig, jij gebruikt een ander principe?

Laatst bewerkt:
Als de vleugel van vorm moet veranderen zal de bespanning ook moeten mee vormen.

Is er geen dunne latex te krijgen?

Ik begrijp niet waarom je juist elastische folie wilt gebruiken? Voor mijn orni's gebruik ik meestal spinnakerdoek, een dun geweven polyesterdoek. Deze is niet elastisch, maar voor mij ook niet nodig, jij gebruikt een ander principe?
De vleugels van jouw orni zijn membraanvleugels, ik wil vleugels maken met profiel en aangezien deze vleugels moeten verdraaien om voorstuwing op te wekken moet de bespanning elastisch zijn.

gewoon een paar condooms verknippen.. ;)

Nou... ballonnen dan?
Denk aan grote weerballonnen. Van een condoom kan je tenslotte maar een heeeel klein ornithoptertje maken...
Wel heeft ieder elastisch materiaal dat ik kan bedenken vrij veel kracht nodig om te rekken, dat kost weer extra kracht voor je servo's. Vogels lossen het anders op - veren die in- of uit elkaar schuiven...

Vraag bij de firma Airtech in Luxemburg eens naar een monster SL200, SL700 of SL800. Technische gegevens zijn op de site www.airtech.lu te vinden.

Deze folies zijn rekbaar en elastisch. Wellicht is het wat voor je.

Nou... ballonnen dan?
Denk aan grote weerballonnen. Van een condoom kan je tenslotte maar een heeeel klein ornithoptertje maken...
Wel heeft ieder elastisch materiaal dat ik kan bedenken vrij veel kracht nodig om te rekken, dat kost weer extra kracht voor je servo's. Vogels lossen het anders op - veren die in- of uit elkaar schuiven...
Dat is waar, maar veren zijn verschrikkelijk complex en vogels moeten hun veren goed onderhouden om ze aan alle eisen te laten voldoen. Ik heb geen tijd om elke dag uitgebreid veren te gaan controleren...:p

Vraag bij de firma Airtech in Luxemburg eens naar een monster SL200, SL700 of SL800. Technische gegevens zijn op de site www.airtech.lu te vinden.

Deze folies zijn rekbaar en elastisch. Wellicht is het wat voor je.
Bedankt voor de site, ik zal eens uitgebreid rondkijken...

Laatst bewerkt:
Back