Elasto scharnieren Harpoon

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door Jan Beton, 13 dec 2003.

  1. Jan Beton

    Jan Beton

    Lid geworden:
    5 dec 2003
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Lelystad
    Ik wil graag weten of iemand een advies heeft over de elasto scharnieren van de Graupner harpoon.
    Als de stuurvlakken naar binnen draaien lopen de kopse kanten van de vleugel en het roer tegen elkaar aan. Schuren levert geen betrouwbare oplossing. De roeren lopen vrij maar als een beetje druk wordt uitgeoefend op de vleugelbovenkant loopt het stuurvalk weer vast.
    Ik hoop die iemand een oplossing weet.
    Bedankt alvast...
     
  2. Sandor

    Sandor Guest


    typisch zelfde probleem ook bij de kangaroo gehad

    tip:

    zorg dat ze dezelfde uitslag hebben
    dat je servo,s perfect rechtliggen
    verbindings stangen ook kaars recht t.o. de roeren

    zoek maar eens hier naar harpoon er is er al een gecrasched in helchteren door dit feit
     
  3. salamander

    salamander

    Lid geworden:
    7 feb 2003
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Echt
    Dat was een kangaroo van turbo didie die eraan moest geloven
    Kijk maar eens op www.airtoi.com dan zie je de resten nog

    groeten paul
     
  4. Ik heb een tijd geleden van Wolfgang Kluhr de volgende tip gekregen en dat werkt perfect op mijn Kangeroo.

    Neem blanco Tesa plakband en plak dat ca 5 mm vanaf de voorkant op de rolroeren en over de volledige breedte.
    Het resterende stuk steek je onder de kopse kant van de vleugel.
    Je zult zien dat het nu niet meer mogelijk is dat de rolroeren nog vast kunnen lopen tegen de rand van de vleugels.

    Het deel wat onder de vleugel steekt kan je eventueel weer beplakken met een nieuw stuk tesaplakband zodat je klevende rand niet meer hebt.

    Let erop wel op dat bij volle uitslag (roer omlaag) het plakband niet vrij komt.

    Mocht het bovenstaande niet duidelijk zijn dan kan ik eventueel wel een foto maken en toevoegen ter verduidelijking.

    Succes Dick
     
  5. jetpower

    jetpower Guest

    plaats die foto's maar zeer interesant die van mij is ook bijna klaar (zal eens tijd worden)
     
  6. Jan Beton

    Jan Beton

    Lid geworden:
    5 dec 2003
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Lelystad
    Bedankt voor de reacties. :D
    In de tussentijd heb ik zelf een goede oplossing gevonden.
    Ik heb aan de voorkant (kopse kant) van de stuurvlakken een
    vloeistuk gelamineerd. De voorkant is nu rond van vorm en loopt
    naar binnen toe. Voordeel is dat de spleet origineel blijft. Het stuurvlak draait onder de vleugel achterlijst door. Ik heb de vloeistukken van stabiliet express, gevuld met microballoons gemaakt. Het is een perfecte oplossing en ziet er ook nog heel goed uit.
    Groeten, Jan
     
  7. jetpower

    jetpower Guest

    hier zijn de foto's namens dick v/d geest.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  8. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    He He nu snap ik waar het over gaat.
    Een kopse kant van een roer is bij mij het korte stuk.
    Of te wel waar je bij hout de jaarringen ziet.
     
  9. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Ik heb geleerd dat je de stuurstangen altijd moet proberen haaks op de roeren te zetten en hier zitten ze schuin. Ik vraag mij af of dit misschien wel de oorzaak ervan kan zijn. Als ik dat bekijk bij sommige van mijn indoor modellen waar de roeren ook schuin worden aangestuurd dan wringt dat nogal.
     
  10. jetpower

    jetpower Guest

    het lijkt mischien bedrog maar de roeren worden recht aangestuurd.
     
  11. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Eh, Theo.
    Even je bril op zetten, alle stuurstangen staan hier perfekt haaks op de scharnierlijn. De scharnierlijn zelf en de beschildering lopen schuin op het model wat de optische illusie versterkt dat de stuurstangen niet haaks op de scharnierlijn staan. (Naar ik aan mag nemen was het gisteren bij jou vast erg gezellig en is het erg laat geworden......... :D )
     
  12. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    inderdaad het was best gezellig gisteravond (op het lek in het waterbed na dan) maar nog niet zodanig dat ik krom kijk of dubbel zie vandaag.

    Op de Pampa Jetmeeting heb ik bij verschillende modellen gezien dat de roeren onder een hoek werden aangestuurd. Ook heb ik met een eigenaar erover gesproken, hij vond het ook vreemd dat dit gedaan werd, maar had er ook geen verklaring voor.
     

Deel Deze Pagina