ELBJORN

elbjorn.jpg

zaterdag de bouwdoos opgehaald en vandaag even vast de eerste fase in elkaar gezet, zonder te lijmen.
moet voor de motoren wat kleine aanpassingen maken.
groet Piet

spanten.jpg

Laatst bewerkt:
Dag Piet,
Mooie ijsbreker !!
Ik ga je zeker volgen , kan er altijd van leren, misschien doe ik wel ideeen op voor mijn ijsbreker , Karhu.
Wat is de schaal van de Elbjorn?
En ga je er ook mee varen?

Gr. Menne

20250109_135641.jpg

voorste spanten ook even geplaatst, de pasvorm is perfect, ook de gaten voor de schroefassen iets aangepast, was 5mm wordt 6mm, het worden 6-3mm assen van Raboesch.
dit komt omdat de bijgeleverde schroeven ook 3mm zijn, en die wil ik wel gebruiken.
nu de spanten nog wat schuren en dan is het wachten op de motoren en schroefassen en dan kunnen we weer verder.
groet Piet

Hoe groot zijn de schroeven en welke motoren ga je gebruiken Piet? Gr. Klaas.

Klaas de schroeven zitten in het pakket, achter 5cm en voor 3cm
qua motoren komen er brushless motoren in van 350kv
groet Piet

Bedankt voor de info PIet. Met zo'n laag KV ga je dan voor 12 Volt? Gr. Klaas.

gisteren de motoren binnen en vandaag geplaatst in het spantenraam, zitten nog niet vast net als de spanten.
er moeten nog wat steunpunten gemaakt worden voor de motoren.

voor.jpg

motor voor de schroef voor

achter.jpg

motor voor de achterschroef
groet Piet

Dat zijn wel krachtpatsers voor zo'n klein scheepje Piet! Pas maar op dat je niets in de schroeven krijgt. 900 Watt is niet voor de poes. Meer dan 1 PK per motor, of zie ik dat verkeerd? Zal met 350 KV wel lekker langzaam willen draaien. Gr. Klaas.

je hebt wel gelijk maar de man aan de knuppel bepaalt het vermogen en mocht er iets tussen de schroeven komen de boel is wel gezekerd.
dus ben er niet zo bang voor
groet Piet

Weet hoe het werkt Piet, maar bij mij zijn de vermogens niet zo groot. Dat houdt bij 20 Watt wel op. Pas in ieder geval op voor je vingers. Gr. Klaas.

Dat zijn wel krachtpatsers voor zo'n klein scheepje Piet! Pas maar op dat je niets in de schroeven krijgt. 900 Watt is niet voor de poes. Meer dan 1 PK per motor, of zie ik dat verkeerd? Zal met 350 KV wel lekker langzaam willen draaien. Gr. Klaas.
Ik kan zo gauw niet vinden waar die 900W vandaan komt, maar ALS die motoren dat willen leveren op 12V, praat je niet alleen over 75A, maar ook over koppels in de orde van grootte van 10 Nm als ik geen intoetsfout gemaakt heb.
Dat draait een 3 mm schroefas op als een wokkel in geval van blokkering.
Ik zou daar om eerlijk te zijn geen zekering in zetten, maar een regelaar met stroombegrenzing gebruiken (als die bestaan)

de schroefassen, Raboesch 300-04, welke in de boot komen hebben een maximum van 9000 toeren, en de toegepaste motoren, 350kv per volt, zullen op 12 volt ongeveer max. 5000 toeren draaien dus denk ik dat het allemaal best zo meevallen.
en een zekering er tussen tegen het eventueel vastlopen in het water kan nooit geen kwaad.
groet Piet

Denk dat ik een "vertaalfoutje" in mijn bovenkamer heb gemaakt en Max900 aangezien heb voor 900 Watt. Helaas niet kunnen vinden hoeveel Amp. deze motoren maximaal kunnen trekken. Alleen wat info m.b.t. tot de zwaarte van de regelaar bij verschillende voltages en schroefdiameters.
https://www.krickshop.de/Elektronik...-P359-350-KV.htm?a=article&ProdNr=42433&p=354
In wezen bepalen schroef en toerental (onder normaal bedrijf) hoeveel stroom er gaat lopen. Maar zoals Brutus al opmerkt wees beducht voor het koppel dat deze motoren kunnen leveren. Maar de tijd zal het leren. In mijn coastertje ligt een 10 A Hobbyking regelaartje die het vertikt aan te lopen als de schroef geblokkeerd is. Wat zegt de gebruiksaanwijzing van jouw regelaars hierover Piet? Gr. Klaas

Heb ik nog niet in verdiept, zal de gebruiksaanwijzing nog eens beter lezen.
groet Piet

heb de gebruiksaanwijzing gelezen, op Hobbyking, maar kon daar direct niets over vinden

Laatst bewerkt:
Back