ELCO PT103 type Torpedo Boot (PT-109)

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door pkboo, 6 jan 2007.

  1. pkboo

    pkboo

    Lid geworden:
    4 jan 2007
    Berichten:
    52
    Locatie:
    Almere
    Hoi, dit is mijn ELCO (Electric Boat Company) PT103 type Torpedo Boot.

    Kleine geschiedenis: Gemaakt door de Amerikaanse ELCO was dit boot voornamelijk actief in de Stille Ocean daar ingezet door de Amerikanen tegen de Japaners. Het boot is bekend in het bijzonder omdat Pres. J.F. Kenedy op zo'n boot heeft gediend (de PT-109) en dat Douglas MacArthur met zo'n boot vanaf de Filipijnen naar Midway is getransporteert bij de val van de Filipijnen. Kilo voor kilo was dit boot één van de meest zwaar bewapende vaartuigen in het arsenaal van de Amerikanen. Bewapening liep uiteen van 30 cal. machine guns tot aan 40mm kanonen, plus twee tot vier torpedos en/of dieptebommen. Wil je nog meer weten google even en zoeken naar "PT boats", "PT-109", "Mosquito fleet", e.d. Verwante boten van vriend/vijand waren de M.T.B.'s (Motor Torpedo Boats = Brits) en de Schnellboot (E-Boats (Enemy) = Duits).

    Configuratie originele boot : Drie Packard 1200pk benzine motoren, bootlengte is 80 voet en deed ongeveer 40 knopen.
    Configuratie model: 29,5" (77 cm) lang, schaal 1/32 van plastic van het merk Lindberg. Hij weegt 2,5 kg met deze configuratie, een beetje te zwaar naar mijn smaak maar goed ik kan op dit moment niet beter. Dit model wordt niet meer gemaakt door de fabrikant en is een laatste genummerd (van 5000) versie. Het model komt als twee schroevig model met heel weinig beslag en simpele constructie (weinig contourage, highlights, details). Hij wordt aangedreven door één 600 type Multiplex motor, ESC is een Robbe RSC 535 van 35A met 9,6V NicD 2200 pack. De motor drijft 3 schroeven 35mm 4-bladig werk of 3-bladig normaal of 39mmm 2-bladig speed middels een tandwiel contructie. De overdrag is 1:2.5 plastic tandwielen op raboesch 4m gelagerd assen. De tandwiel contructie draait ook een gelijkspanning laag voltage (3V) generator (uit een diskdrive unit) en een bilge pomp (mocht er water in komen). De generator is voor de vaarlichten (LED's = stuur-, bakboord en de voor vaarlicht) en ik heb de spotlight en mastlicht op de ESC. Verder wordt de motor en de ESC water gekoeld en ik heb extra koeling op de baterij aansluitpunten van de motor aangebracht. Radio is een twee kanaals Futaba.

    Foto's: Je krijgt nu gemengde fotos te zien! Ik heb namelijk de boot net klaar van een grote aanpassing (een aantal aanpassingen) waaronder de 600 motor. Voorheen had die een speed 500 van Graupner maar die heb ik nu vervangen om te kijken wat ik eruit kan krijgen. Deze moet nog getest worden, hopelijk kunnen we dat morgen doen! Ik wil binnenkort ook een filmpie gaan maken want het vaart geweldig en ik moet ook een grotere amperage baterijpack gaan anschaffen om wat langer te varen. Nu is de vaartijd iets van 20 min. fullspeed bijna all the time. De vaarfotos zijn met de Graupner 500. De gele motor is de 600. Ik heb nummer 357 genomen vanwege de magnum .357. De echte 357 was een type 103 zoals deze maar ik heb geen foto van de echte kunnen vinden, Dekbeslag is daarom onbekend maar ik denk dat het hier wel mooi is gerepresenteerd met 6x 50 cal. machine guns en een 20mm Oerlikon (deels handgemaakt). Hij mist nog een paar 50 cal. in de voortoren en er komt ook maritieme vlaggen in de mast. Graag hoor ik wat jullie ervan vinden en graag geef ik uitleg aan vragen. :roll:

    URL=http://imageshack.us][​IMG][/URL]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  2. Marc

    Marc

    Lid geworden:
    19 jan 2004
    Berichten:
    753
    Locatie:
    W.Vl.
    Heb zelf juist een bouwdoos van Italerie gekocht met hun laatste model van die zelfde PT 80 f.
    Ook in schaal 1/35,werkelijk de moeitte waard ,zeer mooie onderdelen met een prachtige romp in stuk!
    Denk zelf er 2 of 3 kleine motoren met 2 mm assen erin te bouwen?
    Met zelfs een prachtig boekje erbij met veel foto's! Geen google meer nodig!Handig voor mensen zonder internet!

    Groetjes

    Marc
     
  3. pkboo

    pkboo

    Lid geworden:
    4 jan 2007
    Berichten:
    52
    Locatie:
    Almere
    Marc, ik heb ervaren dat M2 aan de dunne kant is, ik zou je willen adviseren om minimaal M3 te nemen. De mijne zelf kwam met 1/8" (3,2mm) assen die ik vervangen heb. Laat ons weten hoe de bouw gaat (een draadje?). Ik heb zelf nog eenzelfde romp, en het is echt 1/32 hoor :) , die ik voorzien heb van een brandstof motor maar hij is nog niet klaar en ik moet nog twee torpedojagers afmaken ......... tijd! Grt Eus
     
  4. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    @pkboo
    Als de tandwielen echt plastik zijn dan zul je daar niet lang plezier van hebben denk ik.
    Dus zal dat wel een ander materiaal zijn 8)
    Maar het motor tand wiel is dat wel van metaal. :?:
    Zo ja dan heb ik daar mijn vraagtekens bij :oops:
    mvg
    Frederik :D
     
  5. pkboo

    pkboo

    Lid geworden:
    4 jan 2007
    Berichten:
    52
    Locatie:
    Almere
    Frederick, alle tandwielen zijn van plastic, ook die van de motor. D.m.v. experimenteren ben ik erachter gekomen dat dat de bovenste twee aan veel slijtage, vooral door hitte (ze smolten gewoon door!!) onderhevig waren. Ik heb ze daarom gelagerd door een M4 buisje door zowel de tandwielen als door de lagers te persen. Hierbij draaien zo nog los op de as om meer warmte af te staan. Desalnietemin moet ik ze na elke ritje goed in vet en WD40 weer zetten. Ik heb trouwens gezien dat jij aardig met een frees overweg kan :) ,kun je ook alu tandwielen op maat frezen?
     
  6. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Nee dat kan ik niet :roll:
    Omdat ik daar geen materiaal voor heb.
    Verdeelapparaat en speciale fraizen het is jammer maan helaas
    Maar bij conrad allerlei maten messing tandwielen hoor
    moet je daar maar eens kijken he
    mvg
    Frederik :D :D
     
  7. pkboo

    pkboo

    Lid geworden:
    4 jan 2007
    Berichten:
    52
    Locatie:
    Almere
    Frederik, nog even terugkomen op de plastic, waarschijnlijk ben je in de veronderstelling dat het dezelfde material is zoals de boot van gemaakt is. Dat is niet zo ik bedoelde eigenlijk een soort kunstof die wat "zachter" is dan de harde plastic die van plastic modellen kennen. Bedankt voor het tip van Conrad :) wist ik niet, ik zal daar kijken! Grt, Eus
     
  8. huub de jong

    huub de jong

    Lid geworden:
    14 aug 2003
    Berichten:
    580
    Locatie:
    raamsdonksveer
    Hoi Pkboo

    Voor tandwielen moet je eens hier kijken. Maar even wat anders. Ik zat naar de schroeven te kijken. De twee buitenste hebben de zelfde draairichting. Merk je dat niet met het varen?
     
  9. penneman

    penneman Guest

    mocht het mijn boot zijn , ik gooide al die tandwielrommel er af en monteerde 3 x 400/480 rechtstreeks

    die overbrenging vreet vermogen !

    groeten
     
  10. Marc

    Marc

    Lid geworden:
    19 jan 2004
    Berichten:
    753
    Locatie:
    W.Vl.
    Heb vroeger zelf ook eens een overbrenging gemaakt met kunststoftandwielen(ze kwamen uit een gearbox van robbe of graupner,en eigenlijk nooit problemen gekend!
    Ze maakten wel veel lawaai.
    Denk je dat 3 assen van 2 niet sterk genoeg zullen zijn?
    Wat denk jij Frederik?

    Groetjes

    Marc
     
  11. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    De 2 buitenste? Ze draaien alle 3 hetzelfde.
    In de 1:1 versie draaide de middelste schroef hetzelfde als één van de buitenste, kan ook niet anders. Die 1:1 verbruikte op één nacht patrouille 18 ton benzine, snelheid kost energie !!
    Nogmaals de link naar de man die er zijn levenswerk van maakte:
    http://www.pt-boat.com/
     
  12. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Marc
    Misschien wel licht aan het materiaal he :oops:
    Maar je kunt er geloof ik slecht schroeven voor kopen , met m 2 draad dan is m3 een heel stuk makkelijker hoor
    mvg
    Frederik :D
     
  13. pkboo

    pkboo

    Lid geworden:
    4 jan 2007
    Berichten:
    52
    Locatie:
    Almere
    Schroeven: De middelste draait tegengesteld aan de andere twee, dit om de torsie op te heffen (zoveel mogelijk!). En Zinnia heeft gelijk, de middelste draaide dezelfde richting als één van de andere. Dus Huub, nee je merkt er amper iets (tenzij je heel goed kijkt!) van en bedankt voor de link. Penneman, geprobeerd ook met lichtere motors, grote nadeel gewicht. Ik wilde persé naar 3 schroeven vanwege de originele, ik heb zelfs met 2 motoren op drie schroeven geprobeerd, nog steeds te zwaar! Hij vreet vermogen maar stukken minder dan 2 en/of 3 motoren omwille het gewicht. Marc geluid valt mee en dat was ook één van mijn grotere vrezen. Met M2 gaat niet alleen om de sterkte, dat zal die wel hebben als metaal maar de assen zullen o zo fragiel zijn met ondermeer ombuigen. Bedankt voor de reacties zover! Eus
     

Deel Deze Pagina