Ele-Bee (120cm combat wing) aan de fietsbel?

Hoi allemaal,

Mijn oude vertrouwde ELE-Bee zijn 480 motor is weer eens aan et slijten, dus vroeg ik me af, kan ik op dit gevaarte mischien mijn rondslingerende fietsbel zetten?

Voor degene die et ontgaan is, een fietsbel is de "EMM-150PW Outrunner" ook wel BP-12 genoemd. De specs zijn 600gram thrust met een 8x4 prop op 3 cellen, bij 10A verbruik.

Ik heb ook al iemand een 7x5 prop horen noemen voor deze motor, voor wat meer snelheid, maar zou dit motortje genoeg in huis hebben om mijn ongeveer 6 a 700gram zware wing van 120cm spanwijdte omhoog te zeulen met een prettig vaardje? Verticaal verwacht ik niet, maar eigenlijk wel n beetje meer dan de 480 motor op et moment bied.

Passen doet et allemaal wel:
Wing.jpg

De getoonde propellor is dus een 8x4, maar als ik het ga proberen, zal ik een 7x5 pakken. Dat is mischien nog net te redden met et uitsnijden van de elevons en et foam, zonder in de problemen te komen met de linkages.

Weet iemand wat dit motortje presteerd met die propellor?

Groetjes,
Sven

gaat wel leuk worden.
je zit wel boven de 10A met beide props overigens.

Met een 7x5 heb je meer snelheid, maar minder trekkracht. Lijkt me op zich prima voor een wing.

Zo te zien heb jij als accu de ELE1100mAh 11,1V?
zorg er dan voor dat je niet continue volgas geeft. Dit is niet goed voor de levensduur.

maar verder een prima combinatie.
Ik zou zeggen: gewoon uitproberen!

Die accu had ik dr gewoon maar in gekwakt. :P Ik heb er 2 van, en ik heb een donkerbruin vermoeden dat ik ze dr allebij beter tegelijk in kan doen, anders krijg ik dat ding denk ik nooit uit gebalanceerd. :P Dus dan is continue volgas denk ik niet zo erg?

uiteraard is dat voor de levensduur alleen maar beter!(ook voor vliegtijd natuurlijk)
maaruh, wordt je modelletje dan niet een beetje erg zwaar.

Ik weet niet of het dan nog leuk gaat vliegen. als idd het complete vlieggewicht 600 gram weegt is er niks aan de hand, maar anders....

Hoeveel A's trok die speed 480 op 8?cellen ?

Moah, ligt eraan, ik heb dr nu een accu van 170 gram in liggen, en dat balanceerd allemaal nog maar net. Ik weet niet hoeveel gewichts verschil er zit tussen een 480 motor en deze fietsbel inclusief voetje, maar dat zal min of meer even zwaar zijn denk ik. Die lipo packs wegen maar 90 gram, en et gewicht om em te balanceren moet toch ergens vandaan komen? :P

Hoeveel A's die trok weet ik niet, hij vloog altijd op een gunthertje met 8 cellen.

ja, gewoon proberen dus!

beter zware accu dan lood :P

fietsbel is trouwens wel degelijk lichter dan een speed 400/480.
Dus kan er ook minder gewicht voor het zwaartepunt.

Nogmaals, proberen/experimenteren :D
wat hebben we toch een leuke hobby :D

Ik zal em eens even op de weegschaal leggen met alles dr in. :P

Zo, ik heb alles gewogen.

SP480 motor: 110gram. !!
Wing met complete uitrusting en 2 accus: 720gram. !!
Met maar 1 accu: 630gram.

De motor is dus inderdaad de helft lichter, en gezien de CG ruwweg recht int midden van et bakje ligt, kan et gewicht voorin ook de helft lichter.

Het vervelende van experimenteren is dat ik die hele wing open moet gaan snijden om die ENORME propellor erin te krijgen. De orginele was namenlijk 125mm diameter, en de nieuwe maarliefst 178mm. Ik moet nog maar zien of et gaat lukken met de linkages.

Het vervelende is trouwens ook dat je met dit type vliegtuig al heel gauw geneigd bent die gas stick helemaal open te stampen, en meestal blijft ie daar nog plakken ook. :lol:

Jammer genoeg is een lipotje van n tandje hoger meteen ook een dot duurder.

Niet te onzeker Sven,

- Je hebt goede spullen (borstelloos, lipo'o).
- Je weet dat je meer vermogen hebt dan de oude combo.
- Ook het aantal "watten+per+kilo" zit wel goed
- Zelfs trekkracht in verhouding tot vliegtuig gewicht.
- Je hebt inmiddels aardig ervaring met verschillende aandrijvingen en vliegtuigen.

Dus: Ik denk dat je best wel vertrouwen mag hebben in je eigen oordeel.
"Goed" is als motor/accu/model in balans is voor de gewenste vliegstijl en vluchtduur.
Fietsbel/1100/vleugeltje 600-700g lijkt mij prima.
wat betreft trekkracht (bijna eigen gewicht), watt/kg (>150 watt/kg) en vluchtduur (10C volgas, ruim daaronder gemiddeld mogelijk).
Bovendien allemaal gunstiger dan je oude combinatie.

Er zijn altijd verschillende mogelijkheden en voorkeuren.
Een andere voorkeur is niet hetzelfde als een "foute" aandrijving.

Goede combinatie, ik denk dat je met een 7x5 prop rond de 10 ampere uitkomt met zo'n 450 gram trekkracht (natte vingerwerk ;) )
Meer pitchspeed, moet lekker vliegen hoor!
Overigens wel een handig motortje die fietsbel, kan je even bellen als je aankomt vliegen ;)

Ik heb even wat onderzoek gedaan naar die motor, en ben bij aeronuts iets tegen gekomen:
http://www.aero-nuts.com/product_info.php?cPath=26&products_id=147

Ik zit ergens tussen de EP7035 (7x3,5) en de EP8040 (8x4) specs. Dat houd in tussen de 7.2A en de 11.4A. Dat betekend dat ik zelfs met die grote 8x4 nog maar heel kort over de 10C zit van 1 zon 1100mAh. 10~15C pack.

En ik weet niet offie die amperes alleen startisch geeft met maximale weerstand, of in volle vlucht. Als ze het over statisch verbruik hebben, betekend dat dan niet dattie in volle vlucht iets zuiniger is omdattie dan lekker zn toertjes kan maken?

Ach we zien wel, ik ben gewend volgas te trappen omdattie dan nog net blijft vliegen met die armzalige borstelmotortjes. :lol: Mischien kom ik wel van die gewoonte af nu ik de brushless wereld binnen stap met die tucano en dan dit geintje dr naast.

Enne, Pjotrrr: Hij tingelingt mischien niet, maar dat je eraan komt weet de hele omgeving wel als je et ding aan zet. :P Vraag maar aan Harold.

Harold: Heb je mischien een paar tabelletjes van de fietsbel en de jamara 480 motor, om ze te vergelijken? :P Dat ik er iets mee opschiet is hoogst waarschijnlijk, maar hoeveel precies ben ik toch wel benieuwd naar. :)

Back