Ele-Bee met uitgebrande motor, wat nu?

Hoi allemaal,

Ik ben dit weekend gaan vliegen met mijn ele-bee, maar die chineesjes hebben een hele rare kijk op wat wel en niet kan met hun producten.

Ze hadden mij een 8cell pakket geadviseerd, dus ik bestel 3 packs bij Cheapbatterypacks.com, en maak een vluchtje met zon pack in mijn vers gebouwde elebee. Het vloog bijzonder lekker, maar na 5 minuten dikke pret, POEF, een wit rookpluimpje uit de darrière van van mijn vliegende banaan.. Einde oefening.. Et ding met sputterende rokende motor weer naar beneden gedirigeerd, en inderdaad, de motor was van binnen gitzwart en liep niet gezond meer. Nog even lelijk gedaan tegen meneer minglou van windrider, die beloofde mij 2 gratis motoren. Ik heb ze aangenomen, maar wat moet ik dr mee? :D Ze zullen toch weer uitfikken als ik ze weer etzelfde gebruik.

Dus nu is mijn vraag, wat voor aandrijving raden jullie mij aan?

Hier zijn wat specs van de ele-bee:
Wing Area: 31dm2
Wing Span: 1200mm.
Gewicht: 350gram. (Zonder Motor/ESC/Accu)

Ik heb 3 packs van 8cells CBP1150, en een 20amp ESC. Et zou leuk zijn als ik die dingen nog kan gebruiken. Mischien brushless, maar dat moet niet teduur worden (tot 60 euro zoiets).

Ikzelf zat te denken aan een Jamara Pro 480 met de stock elebee 6x3.3 prop (gunther achtig lepel propje).

Motocalc 7.09 zei:
MotOpinion - Ele-Bee
Sea Level, 101.3kPa, 15°C

Motor: Jamara Pro 400; 2423rpm/V; 0.5A no-load; 0.369 Ohms.
Battery: CBP1150; 8 cells; 1050mAh @ 1.2V; 0.0148 Ohms/cell.
Speed Control: Generic Brushed ESC; 0.003 Ohms; Low rate.
Drive System: Elebee Stock Prop; 15.2x8.2 (6x3.3) direct drive.
Airframe: Ele-Bee; 30.9dm²; 604g; 19.6g/dm²; Cd=0.044; Cl=0.33; Clopt=0.52; Clmax=0.96.
Stats: 110 W/kg in; 61 W/kg out; 5.9m/s stall; 8m/s opt @ 62% (17:13, 29°C); 10.1m/s level @ 75% (14:07, 35°C); 1.28m/s @ 9.1°; -0.89m/s @ -6.3°.

Power System Notes:

The full-throttle motor current at the best lift-to-drag ratio airspeed (7.4A) falls between the motor's maximum efficiency current (3.1A) and its current at theoretical maximum output (9.9A), thus making effective use of the motor.

Aerodynamic Notes:

The static pitch speed (17m/s) is within the range of approximately 2.5 to 3 times the model's stall speed (5.9m/s), which is considered ideal for good performance.
With a wing loading of 19.6g/dm², a model of this size will have very sedate flying characteristics. It will be suitable for relaxed flying, in calm or very light wind conditions.
The static thrust (217g) to weight (604g) ratio is 0.36:1, which will result in medium length take-off runs, and no difficulty taking off from grass surfaces (assuming sufficiently large wheels).
At the best lift-to-drag ratio airspeed, the excess-thrust (102g) to weight (604g) ratio is 0.17:1, which will give good climbs and acceleration. This is a good in-flight thrust to weight ratio for a basic trainer.

General Notes:

This analysis is based on calculations that take motor heating effects into account.

Hier is trouwens nog een filmpje van de 5 glorieuze minuten. ;)
Ele-Bee - Maiden Flight (8.4mb)

Ik denk dat een speed 480 inderdaad wel goed is,
een speed 400 kan misschien ook nog wel.

De Graupner Speed 400 werkt niet zo goed, die zit te krap op de theoretische maximale ampere denk ik? Daarom is volgens mij die oude motor ook afgebrand.

Ik heb zelf ook een speed 400 van graupner met 8 cellen (1,2 volt) erop en dat werkt prima. (30 ampere regelaar gebruik ik daarvoor)

Dat heeft ook veel temaken met et model. Dit is een wing van 120cm, dus ik weet niet of dat wel gaat. Hij moet flink wat verzetten om dat hele spulletje vooruit te krijgen. :P

Ik heb er ook al redelijk zware toestellen voor gebouwd van rond de 750 gram.
Maar je hebt gelijk; beter het zekere voor het onzekere. :wink:

Neem nou maar gewoon die speed 400 van graupner en wel de 6 volt versie met originele Guntherprop. Op 8 cellen zit je dan rond de 12 ampere max en dat kan die motor heel makkelijk lang genoeg hebben om het seizoen door te komen. Meer power heb je voor die elebee niet nodig. Als regelaar is dan een 15 ampere regelaar al genoeg.

Et seizoen, Das n vluchtje of 100 ofzo op mijn 1050mAh packs? Best te doen voor zon prul van 6 euro. ;)

Iemand op MSN zegt dat ik beter een Permax 400 6v kan pakken, en dan met mijn stock propellor van 6x3.3 (heeft wel wat weg van een gunther) direct drive. Is dat mischien iets?

Back