Ele-Bee - Propellor keuze.

Hoi Allemaal,

Ik heb afgelopen weekend de motor van mijn elebee opgeblazen, en nu heb ik er een nieuwe in gezet. Nu is de setup als volgt.

Wing Span: 122cm.
Wing Oppervlakte: 31dm2
Leeg Gewicht: 350gr.
Vlieg Gewicht: 610gr.
Motor: Permax 400 6v.
Accu: 8xCBP1150 1100mAh NiMH.
ESC: 20A Speedmax-LT.

Overal werdt mij de Permax 400 6v. aangeraden, omdat die motoren schijnbaar makkelijk een seizoen lang op 8 cells kunnen lopen.

Het probleem is nu, ik weet niet welke propellor erop moet. :roll: Ik heb nog wat props liggen, mischien is er daar eentje goed van? Of moet ik een nieuwe kopen? Hier zijn de gene die ik heb:
Windrider 6x3.2
Windrider 5.35x3
Gunther 4.9x4.3

Ben benieuwd of ik dit weekend (en met n beetje geluk morgen al) kan gaan vliegen. :D

Ik heb even wat nummertjes door een programmatje getrokken dat ik op internet gevonden heb:
Code:
Comparison - Ele-Bee
Sea Level, 29.92inHg, 59°F

Ele-Bee                            Ele-Bee                            Ele-Bee                           

Motor                          Graupner Speed 400 6V #3321 (cat)  Graupner Speed 400 6V #3321 (cat)  Graupner Speed 400 6V #3321 (cat) 
  Motor Constant (rpm/V)       3097                               3097                               3097                              
  No Load Current (A)          0.7                                0.7                                0.7                               
  Armature Resistance (Ohms)   0.269                              0.269                              0.269                             

Battery                        CBP1150                            CBP1150                            CBP1150                           
  Series Cell Count            8                                  8                                  8                                 
  Parallel Cell Count          1                                  1                                  1                                 
  Cell Capacity (mAh)          1050                               1050                               1050                              
  Pack Capacity (mAh)          1050                               1050                               1050                              
  Cell Voltage (V)             1.2                                1.2                                1.2                               
  Pack Voltage (V)             9.6                                9.6                                9.6                               
  Cell Resistance (Ohms)       0.0148                             0.0148                             0.0148                            
  Pack Resistance (Ohms)       0.1184                             0.1184                             0.1184                            

Drive System                   Gunther 125x110mm                  Windrider Small                    Windrider Large                    
  Gear Ratio                   1.00:1                             1.00:1                             1.00:1                            
  Propeller (in x in)          4.9x4.3                            5.3x3                              6x3.3                             
  Series Motors                1                                  1                                  1                                 
  Parallel Motors              1                                  1                                  1                                 
  Number of Propellers         1                                  1                                  1                                 
  Blades per Propeller         2                                  2                                  2                                 

Airframe                       Ele-Bee                            Ele-Bee                            Ele-Bee                           
  Wing Span (in)               48                                 48                                 48                                
  Wing Area (sq.in)            479                                479                                479                               
  Total Weight (oz)            21.4                               21.4                               21.4                              

Static Predictions                                                                                                                     
  Current (A)                  9.6                                9.6                                10.9                              
  Motor Voltage (V)            8.4                                8.4                                8.3                               
  Input Power (W)              81.0                               80.9                               90.3                              
  Input Power Loading (W/lb)   60.5                               60.3                               67.4                              
  Power Loss (W)               35.5                               35.3                               49.3                              
  Motor/Gearbox Output (W)     45.5                               45.6                               41.1                              
  Output Power Loading (W/lb)  34.0                               34.0                               30.6                              
  Motor/Gearbox Efficiency (%) 56.2                               56.3                               45.5                              
  Shaft Efficiency (%)         49.4                               49.5                               39.2                              
  Motor RPM                    15834                              15882                              12449                             
  Propeller RPM                15834                              15882                              12449                             
  Static Thrust (oz)           6.5                                8.1                                8.5                               
  Pitch Speed (mph)            64.5                               45.1                               38.3                              
  Run Time (min:sec)           6:33                               6:34                               5:46                              

Flight Predictions                                                                                                                     
  Stall Speed (mph)            13                                 13                                 13                                
  Optimal Flight Speed (mph)   18                                 18                                 18                                
  Throttle for Optimal (%)     56                                 57                                 53                                
  Duration at Optimal (m:s)    12:55                              14:25                              12:47                             
  Motor Temp at Optimal (°F)   91                                 87                                 90                                
  Hands-off Speed (mph)        23                                 23                                 23                                
  Throttle for Hands-off (%)   65                                 67                                 64                                
  Duration Hands-off (m:s)     10:40                              12:11                              10:36                             
  Motor Temp Hands-off (°F)    104                                96                                 103                               
  Best Rate of Climb (ft/min)  244                                304                                306                               
  Rate of Sink (ft/min)        -175                               -175                               -175

Kwa klimkracht moet ik de grote windrider prop hebben, voor vliegduur de grote windrider prop. Dus ik denk dat die beter is dan de gunther? Of kijk ik verkeerd?

Mooi cijfers, allemaal in optimale omstandigheden berekend, ik denk dat je in de praktijk erg weinig verschil gaat merken tussen je kleine WR en een originele G. Misschien dat je met de grote WR wat meer Kracht kan bijzetten, maar dit gaat dan weer ten koste van een verkorte levensduurverwachting van je motortje. :cry: En je batterijen zijn eerder laadklaar. :wink:

8 cellen is haalbaar, maar gas met mate. Langste levensduur van die 6 volt speed 400 is nog steeds 6 cellen.

Hoelang leeft die motor dan op 8 cells?

Eerst verteld iedereen me dat ik een 6v motor moet kopen omdat dat veel lekkerder zou vliegen, dus ik heb er vanmiddag geld aan uit gegeven, en nu zegt ineens iedereen weer "Mwah, 20 accupackjes dan issie kapot"... Et advies dat sommige mensen je soms aanpraten... :roll: Dit is al de 2e keer dat ze me de verkeerde motor hebben aan gepraat..

Maarja, we zien wel weer wanneer dit ding zich opblaast.. Dit is in ieder geval de laatste brushed motor die ik heb gekocht.

Kan ik dan et beste de prop met et minste RPM nemen, of met et minste amp draw?

minste AMPS, hoge stromen dan gaan je koolborstels opgloeien en dan is het weer ende motortje

Ik gebruik idd die speed 400 6 volt op 8 cellen. De vluchtduur is maximaal 3 minuten volgas en meer dan genoeg koeling. In mijn Rapster is deze motor een heel seizoen lang meegegaan. Ik heb hem eruit gehaald omdat ik er een andere motor in wilde hebben. Ook in mijn Easystar zit een permax 400 6 volt en die draait nu al een behoorlijk aantal vluchten op 3 lipo's en er is nog niet veel te merken van het slechter worden. De motor draait maar heel kort volgas en de rest van de tijd krijgt hij genoeg koeling. De motoren zijn op deze manier normaal veel sneller op maar dat boeit mij niet. voor een kleine 8 euro vervang ik die motoren weer door die Jamara 480 motoren.

jep daar zit een gunther op, dat is voor een speed 280 tot speed 480 de beste standaard prop. Wil je sneller of zweven dan is een 4,75x4,75 prop goed voor snelheid en een 6x3 klapprop voor zweven.

In mijn spacescooter gaat deze motor inderdaad ook al ruim 30 vluchten mee. :P Ik moet alleen nog leren niet altijd volgas te willen. ;)

ff een beetje :offtopic:

dus 8 cellen (950 mah) op een sp 400 6V motortje werkt dus?
In mijn geval wil ik het proberen op een graupner terry met een 6x3 klap prop.

Marten

werkt wel maar goed koelen en een kortere levensduur incalculeren. Hoeveel korter kan niemand zeggen.

Zo erg offtopic is et niet denk ik hoor. :P Ik vraag me die zelfde vraag ook af. Waarschijnlijk is et tedoen ALS je je throttle maar met mate gebruikt, alleen klimmen met de motor.

Bij mijn wing ligt de motor vol in de airflow trouwens, theo. Moet ik de eerste pack om de 3 minuten even landen om de motor te checken op hitte om te kijken of et zo gaat?

Hoi,

Allebei bedankt voor het enorm snelle antwoord!
Tja het probleem kan nog wel eens bij de koeling liggen, de motor zit bij een Terry namelijk best ingebouwd.

Maar verder is het natuurlijk maar een goedkoop motortje dus ik wil het gewoon gaan proberen.
Maar stel dat je motortje nou uitbrand is er dan kans dat je regelaar ook kapot gaat? Dat zou namelijk ernstiger zijn.

Marten

Ben vanmiddag een nieuwe brushless gaan kopen voor mijn Ele-Bee.
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
MEGAX brushless, 5 windings, RPM/V: 4850 Ref: MB20-4005
?
MB20-4005.jpg

Ben er ook mee gaan vliegen! Op LiPo 2cellen
De wing ging werkelijk als een speer!

Na 2,5 minuten kwam ie naar beneden! Gloednieuwe motor is eraan!
:( :( :( :( :( :( :( :(
De motor was gloeiend heet en weet geen richting meer te vinden.
De magneten binnenin lijken de rotor te raken.
Ik had een propje 5.2 x 5.2 gemonteerd.
Wat was er verkeerd en hoe doe ik het volgende keer?
Heeft iemand suggesties voor een krachtige motor met prop.

Te grote prop. Deze motor is niet geschikt voor direct drive. Vreet dan dus ampere's bij direct drive en lijkt op een kachel die probeert het hele huis warm te houden.

Zo...Da's een dure grap!

http://www.dndmodelbouw.be/EshopDet...epID=144&SubSubMenuGroepID=446&Link=Eshop.asp

Ik heb hier wat info gevonden voor jouw motor:

http://www.radcliffemodels.com/details.php?productcode=268

Megax MB20-4005 Brushless Motor

6-12v. 4850 RPM/v. Length 47mm, Diameter 20mm, Weight 60g, Max Eff Current 20A, Max Load Current 25A, Max Power 180W.

Even ingevuld in de Antriebsrechner:

http://www.rcplans.nl/RC foto-album/antriebsrechner/AntriebsrechnerV221_019_2.xls

Ik heb de rmp/v waarde ingevuld (4850)
Het maximale efficiente vermogen op grofweg 7V x 20 A = 140 watt gehouden.

Helaas heb ik geen 5,2 x 5,2 prop in mijn lijstje staan.

Op 2S wil de motor graag 25608 toeren draaien

Monteer je een GWS HD 5 x 4,3, dan kost je dat 275 watt vermogen, en dat is meer dan de motor aankan. (180Watt)

De enige props die je direct zou kunnen monteren (GWS HD 4,5x3 of 4,5 x 4) heb ik in groen aangegeven.

LET OP! Dit is geen garantie! Controleer altijd het stroomverbruik als je een nieuwe prop monteert!

De enige props die je direct zou kunnen monteren (GWS HD 4,5x3 of 4,5 x 4) heb ik in groen aangegeven.

LET OP! Dit is geen garantie! Controleer altijd het stroomverbruik als je een nieuwe prop monteert!

He Prop-er, je lijkt wel een echte pro! :!:

Welke motor kan ik dan best aanschaffen?
Origineel zit er een speed400 met Gunther prop op.
Ik houd het wel graag een beetje pittig. Al mijn tuigjes vliegen op 2cellen LiPo 2000.
De brushless regelaar, die nog werkt, is 30A.

Back