ELE RC balancer lader modificeren?

misschien een domme vraag, maar ik heb hier de ele balancer/lader (die oranje van 20 euro bij rctechnics) en en aantal accutjes van groot naar zeeeer klein. ik wil eigenlijk deze lader (veldlader) zo aanpassen dat de laadtroom door middel van een regelbare weerstand ergens in het circuit instelbaar word.

(ik heb accu's tussen de 130 mah en 1000 mah, en ik kan eigenlijk alleen de grootste er me laden, omdat ie voor de kleintjes VEEEEl te snel laad.

zo ver ik kan nagaan is een lipolader niet meer dan een (vastgezette) labvoeding, namelijk een stroombegrenzing (die ik dus wil aanpassen) en een voltregelaar.

iemand enig idee of dit mogelijk is, of dat ik gewoon een andere lader moet kopen? (wil nl wel gewoon een balancerende lader dan, maar niet zo snel laden.)

Een lader aanpassen en de laadstroom regelbaar of instelbaar maken is niet iets dat je zo maar kan doen. Als de lader een computer gestuurde lader is kan je het wel vergeten want daar zit de stroom meestal in de software "ingebakken".
Deze lader is erg goedkoop dus daar zal waarschijnlijk geen computer inzitten. De laadstroom aanpassen is dan wat makkelijker maar nog steeds niet iets wat je zo maar even doet. Je zult eerst goed moeten bekijken hoe die lader precies werkt en bepalen welke onderdelen waar voor dienen. Dan moet je nieuwe waardes voor sommige onderdelen berekenen om andere laadstromen mogelijk te maken.
Als je niet over voldoende kennis van de elektronica beschikt kan je het beter niet doen of het aan iemand vragen die wel die kennis heeft. Of je er dan goedkoper mee uit bent is ook nog de vraag want een simpele LiPo lader voor relatief lage stromen kost echt niet veel.

Je kan wel makkelijk zelf een lipo balancer maken. Microchip heeft nalelijk chips om lipo cellen te laden MCP3905, met behulp van een paar leds om de status te bekijken en een thermistor als temperatuur beveiliging en je bent vertrokken. Als je de chips als sample besteld hoef je ze zelfs niet te betalen..

Redfire,
Welke chip bedoel je hier? Volgens de gegevens die ik kan vinden is de MCP3905 een chip waarmee je power kunt meten en geen LiPo lader!

Ernst Grundmann zei:
Redfire,
Welke chip bedoel je hier? Volgens de gegevens die ik kan vinden is de MCP3905 een chip waarmee je power kunt meten en geen LiPo lader!

Verdorie toch.. dat heb je als je met verschillende projecten tegelijkertijd bezig bent. De mcp3905 is een IC gebruikt voor energiemeting.
Ik had namelijk mcp73833 voor!Linkje

Back