elec. regelaar verplaatsten

hallo allemaal, ben net nieuw op dit forum en heb hier al heel wat geleerd over rc auto's, omdat hier mijn voorkeur naaruit ging kon ik mooi lezen wat er zoal word aan- en afgeraden. sinds kort ben ikzelf ook in het bezit van een 1:10 electro auto en hier volgt mijn verhaal en vraag:

mijn auto had bij aankoop een mechanische regelaar, al heel snel liet de -kabel van de accustekker los en de -draad voor mijn aan/uit schakelaar, vervolgens ben ik na het neuzen op dit forum maar gauw om een electronische regelaar gegaan aangezien dat dit nogal werd aangeraden, ondanks enige ervaring of goede kennis ben ik maar begonnen om de regelaar te installeren, aangezien ik nogal handig ben met electronica was het aansluiten en afstellen van de regelaar een makkie, het viel mij ook op dat ik nu een servo(voor/achteruit) kon verwijderen, alsmede de aan/uit schakelaar en het irritante blokje wat mijn overtollige accu energie omzette in warmte wat dus bloed heet werd.

ik heb de regelaar nu bovenop het frame gezet waar voorheen de mechanishe regelaar zat, omdat ik echter nu een paar dingen uit mijn auto heb kunnen halen heb ik ruimte om alles op de bodemplaat te zetten. de onderdelen in mijn auto zijn in de lengte gebouwd, en omdat de ene kant helemaal word ingenomen door de accu zelf heb ik aan de andere kant de stuur servo, ontvanger en motor zitten, mag ik nu mijn regelaar daartussen zetten, het past maar net en ik ben bang dat het dingetje misschien zijn warmte wat minder kwijtkan, of dat ik mijn motor of ontvanger belast met de extra warmte?

de enige pluspunten die ik erin zie om de regelaar te verplaatsen zijn als volgt:
- betere gewichts verdeling.
- betere bescherming.
- i.v.m. bekabeling staat het een stuk netter, maar das persoonlijk.

ff knippe/plakke:
sma1.jpg

alvast bedankt, Ronny

je zou hem gewoon kunnen verplaatsen, je moet alleen even op passen dat hij nergens tegen aan zit want als je gaat rijden krijg je door het tikken tegen iets anders tweak pulsen die storingen geven.

er waait vrijveel wind onder de kap dus je warmte raak je wel kwijt, op hete dagen even wat meer op passen of een processor ventilator er boven plaatsen.

de motor produceert zo veel warmte dat hij niet eens zal merken dat de regelaar warm word.

de ontvanger reageert vrij wel niet op warmte.

ik hoop dat dit hielp en dat het lukt.

Groet Robo

PS. mod's is deze niet beter af in elektro auto's

mooi maar waarom kort je je moter draden niet in dat is nog netter :lol:

als jij je draden in kort heeft dat meerder dingen tot gevolg:

-je garantie van je ESC gaat veroren.
-als je hem verplaatst is de kans dat het niet meer past.
-je moet wel alles goed doen, maar je een fout kan het kapot gaan
-je moet wel de mogelijkheden hebben. en een beetje technies zijn.

maar het is wel beter voordelen er van zijn:

minder draad weerstand
-korte draden dus minder gewicht
-het is makkelijker weg te werken
-het is makkelijker te vervangen

Groet Robo

@Ronny: welkom!

Op zich kan het weinig kwaad om je regelaar te verplaatsen, mits je zorgt dat hij z'n warmte kwijt kan. Voor de motor is het inderdaad geen probleem; die heeft nauwelijks last van de warmte-afgifte van de regelaar. Andersom zou het een probleem kunnen zijn, met name als je een motor hebt die behoorlijk warm wordt omdat hij zwaar belast wordt, en een regelaar die op de top van zijn kunnen presteert (dus ook zwaar belast wordt). Wat kan je daarvan merken? Waarschijnlijk dat de thermische beveiliging van je regelaar gaat werken, m.a.w.: hij stopt na een aantal minuten rijden en na een paar minuten afkoelperiode 'doet hij het weer'.
Als je dat merkt, moet je echt een andere plek voor je regelaar zoeken.
M.b.t. draden inkorten: Als je regelaar onverhoopt de geest geeft en je hebt er andere connectors aangezet of de draden ingekort, kan de winkelier problemen maken. Mijn advies: Weet zeker dat je regelaar het op de 'nieuwe' plaats goed doet (een behoorlijk aantal ritten mee maken) en als je dan nog vindt dat die draden korter kunnen, kan je het alsnog doen. Soldeer er dan meteen goeie stekkers aan (goudstekkers bijv) dan weet je zeker dat je er alles aan gedaan hebt om (overbodig) vermogensverlies te voorkomen. Geforceerd koelen met een processorventilator kan natuurlijk ook, maar dit kost plaats, gewicht en natuurlijk ook een (heeeeeeel klein) beetje rijtijd. Die dingen verbruiken maar een paar mAh's.
Veel plezier met je aankoop; veel leesplezier hier op het forum!

Roel

WAUW bedankt allemaal voor de reacties, ben er echt een stuk wijzer van geworden!!!

het is inderdaad zo dat als ik mijn regelaar verplaats, dat hij tussen de ontvanger en motor inzit, de lucht die er dan nog langs blaast word wel heel nihil, ik denk toch dat ik hem lekker bovenop laat zitten,+ de gewichtsverdeling is wat beter zo. aangezien ik nogmaar een beginnend rijder ben, ga ik nog geen draden inkorten, ik als beginner zal daar weinig van merken, ik heb wel alle tools in huis om me rc aardig te verbouwen, maar op dit moment ben ik eigenlijk nog bezig om te leren rijden. zoals jullie hebben gezien is dit echt geen top auto, maar dat hoefde voor mij ook niet, het is daarin tegen wel een hele leuke instap auto die met zijn 47 km/h (gemeten) voor mijn doen goed vooruit komt.

er zal in de toekomst wel nog een andere motor en regelaar inkomen, want op den duur ben je niet meer content met je snelheid, dat was met mijn scooter ook zo :D :D :D

nogmaals erg bedankt jongens!!

Back