Electric Formula one

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door robbert, 21 nov 2009.

  1. robbert

    robbert

    Lid geworden:
    10 apr 2009
    Berichten:
    153
    Laatst bewerkt: 10 mei 2010
  2. robbert

    robbert

    Lid geworden:
    10 apr 2009
    Berichten:
    153
  3. wubbo

    wubbo

    Lid geworden:
    4 sep 2006
    Berichten:
    956
    Locatie:
    Voorhout
    Ziet er leuk uit is grotendeels houtbouw en erg betaalbaar.

    Ook grappig te zien dat het vermogen simpel wordt bepaald door de afmetingen van de motor.

    Zou ook wel wat voor NL zijn denk ik, maakt vast niet al te veel lawaai.

    Enig idee hoe hard dat gaat?
     
  4. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Oegstgeest
    Mooie kisten:)
     
  5. RC-mike

    RC-mike

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Ljouwert
    Ziet er leuk uit, en zal vast goed betaaldbaar zijn.
    Aan welke snelheid moeten we hierbij gaan denken?
     
  6. robbert

    robbert

    Lid geworden:
    10 apr 2009
    Berichten:
    153
    Electric Formula One http://www.nmpra.org/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=2352&start=15
    Those of you who attended the NMPRA annual banquet will recall that I committed to the membership that we would begin a project to study and create a new class of pylon racing for electric airplanes. We recognized that electric airplanes are more than just a fad and are rapidly becoming mainstream in the remote control arena. Indeed, in many places, due to noise and space restrictions, electric flying is the only option available to many fliers.
    Since that time there has been an enormous investment of time and money put into this project. We have built and flown numerous airplanes and used many different power systems and components. We collected significant data from many people who were also experimenting with electric racing airplanes. We also communicated with a variety of manufacturers of airplanes, motors, electronics, and batteries to solicit their input. Our goal was to create an event that featured exciting aircraft, which used readily available and reasonably priced components. The target speed was to be at least as fast as the current 424 class using today’s off-the-shelf components. We also insisted that the airplanes be attractive, easy to build, and offered flying qualities that made not only a great racing airplane but a great flying sport airplane that anybody would enjoy flying. We recognized that trying to convert a current racing class to electric was not practicable. From the start, we wanted an event that could be flown on both the short course and a two-pole course to accommodate all field sizes. We ultimately settled on an airframe sized somewhere between the old QM15 class and the current Q40 class. This size airplane allowed us to access a wide variety of power system components, parts, propellers, and electronics. It was big enough to offer a low wing loading and an ability to handle winds, yet small enough that building one would not break the bank.
    Achieving these goals was a pretty tall order; however, early on I drafted Jerry Small to take the lead on this project. Jerry is, without a doubt, one of the most talented aircraft designers of our time. Jerry is responsible for numerous designs, known not only for their great flying characteristics, but also for their innovation. Not only is he an enormously talented designer, but also he is a tenacious and tireless worker who would accept nothing less than total success at meeting all the goals laid out in this challenging undertaking.
    What Jerry came up with is a family of airplanes based on a similar airframe. So far he has an LR-1a, Denight Special, Midget Mustang, and a Little Toni. The airplanes were designed around the .25 size outrunner motor.
    Those of you who attended the NATS saw some of the early prototypes that Jerry produced. We tried to get as many people as possible to fly these airplanes to solicit their input. I am happy and proud to say that the response to these airplanes has been overwhelmingly positive and has exceeded our expectations. The airplanes are an absolute delight to fly, both as racers and as sport airplanes. Racers, pattern fliers, and sport fliers have all been impressed with the airplane and all had only one thing to say after flying the prototypes; "Where do I get one of these?" Based on the interest we have seen in these airplanes, we are hopeful that there will be at least one line of reasonably priced ARF’s offered in the near future to anyone interested.
    What is presented here is the proposed set of rules for this exciting new event, which has been submitted to the AMA for adoption as the new electric pylon racing class. To summarize the rules, the power system is specifically designated by providing maximum size limits on the motor as well as a weight limit of 225 grams (approx 8 ozs.) and a maximum of four cells for the battery pack. The airplane is to be a replica of a full size formula one racer, of built-up construction with plastic film covering (no composites), and have a minimum wing area of 375 sq in and a maximum span of 52". Minimum weight is 3 ¼ lbs. and maximum is 3 ¾ lbs. The wing is a minimum of one inch thick, and the fuselage is a minimum of three inches wide and six inches deep. Read through the rest of the rules to get the rest of the info, but the bottom line is that these airplanes are good looking, great flying airplanes that are at least as fast as the current 424 airplanes. We are running 4-cell 2500mah lipos and a variety of motors, ESC’s and props. I predict that this event will be a huge success and that there will be a large amount of airplanes and power
     
    Laatst bewerkt: 21 nov 2009
  7. Wimh

    Wimh

    Lid geworden:
    25 mei 2005
    Berichten:
    802
    Locatie:
    Vliermaal, Belgium
    Zonder energie limiter en met een minimum batterijgewicht voorzie je best maar een hele kist geselecteerde batterijen per wedstrijd om competitief te zijn....echt betaalbaar is het dan niet meer.
     
  8. robbert

    robbert

    Lid geworden:
    10 apr 2009
    Berichten:
    153
    Energie vs vermogen

    Daar heb je helemaal gelijk in en daar schijnt aan gewerkt te worden. Dit is ook een voorstel voor de regels de definitieve versie wordt deze winter verwacht.

    Mijn idee is om niet de energie te limiteren maar het vermogen.

    Limiteren van energie geeft goede vliegers extra voorsprong omdat ze hun energie dan in kortere tijd kunnen gebruiken en dus meer vermogen en dus snelheid kunnen ontwikkelen. Dit maakt de kloof voor de instappende vliegers veel te groot. Mijn voorstel is vermogens limitering mits dit goed en nauwkeurig te reguleren is waarbij de onderlinge verschillen niet meer dan zeg maximaal een half procent zullen zijn. Of een gouvenor mode waarbij het toerental constant gehouden wordt met een met een voorgeschreven propeller of propdiameter. Dit heeft als bijkomend voordeel dat je de geluidsproductie in de hand kunt houden wat weer een voorwaarde is om het op elk veld te kunnen vliegen.

    Robbert
     
    Laatst bewerkt: 22 nov 2009
  9. RC-mike

    RC-mike

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Ljouwert
    Mocht je dit willen introduceren in Nederland, mischien is het dan handig om eerst eens te testen met voorgeschreven setup`s , net zoals bij de electro Q500,

    Mike
     
  10. wubbo

    wubbo

    Lid geworden:
    4 sep 2006
    Berichten:
    956
    Locatie:
    Voorhout
    Lijkt mij wel een leuke klasse, ik las op het nmpra forum dat de f5d jongens een currentlimiter hebben.
    Om Jerry (die weet er meer van) hier over te kunnen ondervragen (mailen) moet je eerst geregistreerd zijn, dat gaat daar volgens mij met de hand. Duurt dus nog even.
    Op hoofddorp vliegen ook 2 jongens met dit soort kistje, b.v. een barbara Jean. gaat ook flink vooruit, zit wel een grotere setup up dan voor deze klasse.
     
    Laatst bewerkt: 22 nov 2009
  11. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.567
    Locatie:
    Gelderland
    f5b en f5d gebruiken een energie limiet, geen limiet op het maximum current.
     
  12. wubbo

    wubbo

    Lid geworden:
    4 sep 2006
    Berichten:
    956
    Locatie:
    Voorhout
  13. robbert

    robbert

    Lid geworden:
    10 apr 2009
    Berichten:
    153
    Johan heeft gelijk en Daroll weet niet waarhij het over heeft.
     
  14. wubbo

    wubbo

    Lid geworden:
    4 sep 2006
    Berichten:
    956
    Locatie:
    Voorhout
    Zou kunnen, zoals ik het lees is er echt over current nagedacht.
    Weten we snel genoeg als ik op dat forum kan inloggen.
     
  15. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.567
    Locatie:
    Gelderland
    F5b en d gebruiken gewoon een energy limiet, dat staat in de regels. 1750watt*min voor f5b en 1000 uit m'n hoofd voor f5d. Daroll bedoelt volgens mij hetzelfde alleen met een wat kromme uitleg. 2 posts verderop staat wel een goede uitleg van Randy Smith.

    Dit is de zin van Daroll die voor mij de energy limiet aangeeft: "They can get the most power and speed out of their aircraft, but are limited on the amount of a batteries capacity that they can used."

    De "Replica rule" is trouwens wel erg leuk.
     
  16. Wimh

    Wimh

    Lid geworden:
    25 mei 2005
    Berichten:
    802
    Locatie:
    Vliermaal, Belgium
    Bij het invoeren van de limiters hebben we de discussie over vermogenslimiet ook gehad. Het bleek niet te doen.... Het hele idee van een wedstrijd is toch dat de beste piloten winnen? Dat gebeurt toch met gelijk welk reglement.Het limiter systeem werkt heel goed en doet wat het moet. Hoe meer klassen hier gebruik van maken, hoe goedkoper de limiters zelf worden.
     
  17. robbert

    robbert

    Lid geworden:
    10 apr 2009
    Berichten:
    153
    Dat de beste piloot moet winnen dat staat vast. Het is alleen voor de wedstrijd wel leuk dat je dat met gelijk snelle modellen kan gaan doen.
    Kijk maar naar alle race klassen die de vermogens van de motoren limiteren door inhoud of inlaat begrenzing. De enorme ontwikkeling in accu en motoren techniek heeft in de electro klassen een enorme vlucht genomen wat tot gevolg heeft dat de deelnemers in Nederland massaal wegbleven. De energie limitering heeft een nieuwe impuls gegeven maar tegelijkertijd de kloof tussen goede en minder goede vliegers groter gemaakt. Mijn wens is om in de pylonracerij de mensen met gelijk snelle vliegtuigen te kunnen laten starten ongeacht vliegkunsten van de persoon.
     
  18. Wimh

    Wimh

    Lid geworden:
    25 mei 2005
    Berichten:
    802
    Locatie:
    Vliermaal, Belgium
    Toch niet, alles is dichter bij elkaar gekomen, daar nu ook mensen met wat minder resources/geld in staat zijn om mee te spelen. Gelijk snelle vliegtuigen, mja, zou aan de ene kant mooi zijn, maar zeer moelijk te verwezenlijken, en meer Formule Ford dan Formule1
     
  19. wubbo

    wubbo

    Lid geworden:
    4 sep 2006
    Berichten:
    956
    Locatie:
    Voorhout
    Wij hier in holland vliegen nu b.v. met quickie elektro, met modellen die ongeveer even hard gaan, dat is wat we ook willen. we hebben nu echter 2 motoren en de accu voorgeschreven. De kostprijs is hier niet van belang, omdat het nu al relatief goedkoop is.
    Maar we willen eigenlijk niets voorschrijven behalve het vermogen door gebruik te maken van een current of vermogens limiter. Die is er echter nog niet.
    Naar een energie limiter gaan we niet toe, om al eerder genoemde reden.
    Met een limiter ligt de eindstand van te voren al vast.
     
    Laatst bewerkt: 22 nov 2009
  20. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Mijn eerste reactie op die draadje is toch wel eentje van "Gaap, weer zo een balsa gebakje wat ergens op moet lijken". Niet iets voor mij, maar ik geloof dat andere mensen daar anders over denken.

    Ik vindt het echter wel een leuk idee dat er wat wordt gedaan in groeps verband. Wie weet dat mensen uit die groep de weg naar F5D of F5B of zelfs F3D weten te vinden.

    Echter het bovenstaande verhaal over een Vermogen (Watt) limiter is totaal onhaalbaar. Gewoon simpelweg niet mogelijk. Vergeet het alstublieft.

    Ik zie ook niet in wat er eerlijk aan is om een piloot die nog niet zo goed is meer Energy te geven dan iemand die het rondje wat strakker af vliegt.

    Bovendien heb ik niet het gevoel dat de kloof tussen de slechte piloten en goede piloten groter is geworden in F5D of ook F5B sinds de aankomst van de totale Energy limiet.

    Met ander woorden, als je serieus een klasse wilt starten, stop dan met dromen en gebruik gewoon de F5D Energy limiters. Als je de snelheid lager wilt houden neem dan een groter vliegtuig (meteen beter zichtbaar) en/of iets wat schaal moet lijken. Een Neu F5D limiter kost 50 dollar en zou zelfs in bruikleen kunnen worden uitgegeven.

    Jos
     

Deel Deze Pagina