Electric Formula one

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door robbert, 21 nov 2009.

  1. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Er is een lijst met toegestane modellen, zowel kits als ARFs. Het frame en de vleugels moeten in ieder geval houtbouw zijn. Composiet is enkel ter decoratie toegestaan. Het moeten modellen van echte F-1 kisten zijn.
     
  2. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Hé Tjarko, balen man! Hoe is het met de hardware gesteld?


    Van de Miss Dara is een semi-kit en tekening beschikbaar, en ik meen dat Nitro Planes een ARF heeft, of binnenkort krijgt. Los van het bouwgenot denk ik voor het racen stiekem ook wel eens aan een ARF... Maar ja, de Little Toni vordert en dat wordt de kist voor komend seizoen.

    Succes, niet bij de pakken neerzitten! Als je echt omhoog zit is mijn Polecat wel beschikbaar, al vraagt die nog wel wat werk voor dat hij perfect is.

    Hugo
     
  3. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.258
    Locatie:
    Putten
    (1Het frame en de vleugels moeten in ieder geval houtbouw zijn. Composiet is enkel ter decoratie toegestaan.2 Het moeten modellen van echte F-1 kisten zijn)

    Dat laatste kan ik me wel iets van voorstellen, maar houtbouw is inmiddels wel een beetje achterhaald, ook de snelheden maar goed ik merk al het is denk ik niets voor mij teveel (ouderwetse regels)
    dat er regels zijn voor setup's oke , maar de rest is een beetje ver gezocht(vind ik)

    Maar de modellen zijn wel erg leuk om te zien, wel balen van je kist Tjarko er zit erg veel werk in als ik het zo mag lezen, het nadeel van houtbouw is dat het gelijk bijna over is na een crash, gfk kan veel meer hebben en kan alles veel vaster en steviger gemaakt worden, dan met hout

    gr Andre
     
    Laatst bewerkt: 5 jan 2013
  4. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Hoi Andre,

    Er is voor hout gekozen ivm de kosten. Composiet is mooi maar duur en bij een echte crash ook niet te herstellen. De regels zijn niet ouderwets, er is juist erg goed over nagedacht. EF-1 is een instapklasse waarbij het niet om de beste spullen gaat maar om de piloot. Als je zin hebt om te gaan pylonracen kan ik deze klasse van harte aanbevelen. Het deelnemersveld groeit gestaag waardoor het steeds spannender wordt. De investering om mee te vliegen valt heel erg mee.
     
  5. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    En qua schades; als je hem met 160km/hr de grond in tettert is er van de meeste constructies weinig over. Ik heb met mijn PoleCat wat lage snelheids crashes gehad, en die waren makkelijk gefikst. Qua regels; ik ken geen andere klasse waar je zo een ARF of kit, vertrouwde setup en zo voor kan kopen en dan competatief mee kan zijn (als je kan sturen). Wat mij betreft dus een superklasse.

    Hugo
     
  6. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.037
    Ha, mooie foto''s, maar inderdaad illegaal.

    Ik had ook mijn bedenkingen bij beperking tot houtbouw, maar het voldoet prima.
    En het is wel erg leuk bouwen.
    Ik baal wel dat een onder vacuum ingedekte (carbon/glas kevlar) schuim kern niet mag, dat bouwt ook heel snel en dan heb je wel een strakker vleugeltje. Maar 1.6 mm dikke achterlijst, dat is dan weer geen optie!


    Ik denk dat ik een probleem heb met te hoge spanning op de servo''s.
    Gebruikt 2S lipo en 3 diodes als voeding, en dan ga je met een volle accu over de 6V heen. (Is een F5D gebruikelijke methode, heb het van de Engelse F5D website. wel opvallend dat die engelsen niet erg competitief zijn..)
    In mijn F5D kisten met Dymond D60 servo''s is dat OK, maar met andere servo''s wellicht niet.
    Ik moet het eens testen, servo''s aan de netvoeding en kijken wanneer het mis gaat. De Jeti 2.4 GHz onvangers zijn wel HV compatibel.
    Ook kleine hightec servo''s, heb ik een soortgelijk probleem mee gehad, spoilerons uit, en dan klapt er vervolgens maar 1 in...

    Dus in het vervolg een BECje of 4 diodes.

    Ik heb mijn Polecat nog in een klein zakje zitten.. Dus geen idee wat nog werkt, misschien kom ik er vandaag of morgen nog aan toe.
    De vleugels zijn trouwens nog best OK / repareerbaar, en alles achter de cockpit ook.
    De motorkap is versplinterd, en laat daar nou net het meeste werk in zitten.

    Elmo is gelukkig ongedeerd, en dat is natuurlijk het belangrijkste.


    Tjarko
     
  7. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Gelukkig, ik zat al in spanning over Elmo. Als hij maar geen trauma heeft, dan kan hij gewoon weer achter de knuppel van de volgende kist.

    Ik vlieg zelf, en 99% van de racers doen dat, met een ESC met ingebouwde BEC. Ik gebruik de Turnigy Plush 80A, de Castle Creations ICE serie is ook erg populair. Het is erg eenvoudig, en tot op heden betrouwbaar gebleken. Ik heb al eens een Plush regelaar uitgefikt (ander toestel, andere set-up, maar toch), en de BEC bleef wel werken. Kennelijk is dat gescheiden in de regelaar.

    Hugo
     
  8. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Elmo zal wel blij met je zijn, eerst zaag je hem net onder z'n navel in tweeen en dan boor je hem met een noodgang de grond in. Ik zou het wel weten!

    Die motorkappen is idd best wat werk, maar gelukkig wel los te koop. Ik heb mijn Little Tony ook nog in een zak op zolder liggen, ik overweeg nog of ik een vleugelset ervoor ga bestellen en de rest probeer te repareren. Was toch een mooie kist.
     
  9. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    't Is geen goede tijd voor PoleCats, kennelijk:

    [​IMG]

    Ik wilde vandaag nog even wat vluchten maken, in de lunchpauze. De eerste vlucht ging erg goed. De tweede ook, tot de landing. De eerste landing ging hij te hard, dus doorstarten. Toen denk ik te ver uitgemolken in het landingscircuit (net zoals op de laatste race, vrees ik...), en bij op één naar laatste bocht overtrok hij over de rechtervleugel. Diep in de modder, rechter vleugel totall loss, romp wel te herbouwen, denk ik. Maar of ik dat doe weet ik nog niet. Op deze manier heb ik wel en goede set-up voor de Toni. Als alles het overleeft heeft, tenminste.

    Een balende Hugo
     
  10. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Tjeemig, weer een stuk. Jammer hoor! Ik snap niet waarom die van jou zo lastig te landen is. Ik heb er nooit problemen mee al land ik met een behoorlijke snelheid. Ik zal de volgende keer als ik ga vliegen hem op hoogte eens goed uitmelken om te zien hoe hij reageert.
    Succes met de bouw van je Little Tony, hopelijk heb je daar minder problemen mee.
     
  11. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    't Is denk ik grotendeels mijn fout / beperkte ervaring. Ik vloog tot nu toe alleen met 3D kisten, en die kan ik stapvoets vliegen. Ik vloog nu wind-mee en probeerde de snelheid er goed uit te krijgen. Te ver, vrees ik. Als je dan (te) scherp instuurt, ja, dan heb je pech...

    Hugo
     
  12. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Wind mee uitmelken is idd erg tricky. Ik vlieg altijd een extra ruim circuit op ongeveer half gas voordat ik ga landen en melk de kist pas uit in het laatste rechte stuk.

    Al doende leert men, maar op deze manier doet wel zeer!
     
  13. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Ik vloog vanmiddag met 2 props, om wat verschillen te meten tussen de 8x8 en 8x6, onder gelijke condities. Emanuel, weet je nog dat mijn ESC niet naar volgas wilde op de laatste race, en dat we wel 5 keer moesten proberen voordat de ESC het volgas inregelen snapte? Ik had in de laatste vlucht ook geen volgas meer, zo lijkt het, terwijl ik de vlucht daarvoor dat nog wel had...

    futaba-t7c-gasknuppel-versleten

    Ik denk dat een deel van mijn vliegpech daar ook mee te doen kan hebben, omdat ik gewoon geen power had om me uit de problemen te trekken. Ik gaf namelijk nog wel een tikkie gas bij om herhaling van de crash op De Peel te vookomen, maar dat had geen invloed. Dit toestel is bij mij niet erg gezegend... Zowel een ESC als de zender gaan eens goed bekeken worden voordat ik er weer mee ga vliegen.

    Hugo
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  14. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.037
    Tja heel erg balen...

    De tapsheid van de vleugel van de Polecat maakt hem gewoon critisch.
    De perfecte remedie is een tip profiel met een beetje meer welving, en wat washout om de hogere Clo te corrigeren.
    Dan stallt de tip later dan de rest en valt de kist niet zo gemeen over 1 tip weg.
    Maar dat is best veel werk.

    Tjarko
     
  15. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Ondanks dat ik mijn Polecat totall los crashte vanmiddag toch verse meetgegevens:

    8x6 prop, max 53A, piek 155 km/hr, piek 15,5k rpm
    8x8 prop, max 67A, piek 162 km/hr, piek 14,3k rpm

    Het enige verschil tussen de vluchten is de prop, en een minuut of drie tussen de vluchten. De accupacks beide gelijk in specs, en beide 4 vluchten oud.

    7 km/hr verschil in ruil voor 14A meer, hete accu's en motor...

    Hugo
     
    Laatst bewerkt: 9 jan 2013
  16. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.037
    8x8 vs 8x6

    Hoi Hugo,

    Ik heb inderdaad ook weinig verschil gemerkt in vliegsnelheid tussen de props.
    Blijkbaar is de weerstand van zo''n EF1 dusdanig dat hij met wat meer stroom (power) niet meer echt sneller wil.
    Of de motor zak dusdanig in in rendement dat alles alleen warm wordt i.p.v. snel..
    Theoretisch zou 25% meer power ca 1/3e hiervan = 8% meer snelheid moeten geven zeg ca 12 km/u.
    Daar komt dus niet heel veel van terecht.

    Ga jij de 8x6 voorstellen op de pylon vliegers vergadering?
    Is best het overwegen waard.
    Ik sta er eigenlijk ook wel achter.

    Groeten Tjarko
     
  17. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Ik probeer naar de jaarvergadering te komen, hopelijk zet mijn verkoudheid niet door.
    Ik ben ook voorstander van de 8x6 prop. Het verschil in snelheid is te klein en alles blijft er langer heel door. Mocht ik er niet zijn dan mag je mijn stem doorgeven.
     
  18. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    @Emanuel; hè, balen. Ik ken het gevoel...

    Ik hoop wel naar de vergadering te komen. Mijn dochtertje van net 1 wordt morgen geopereerd, neusamandelen en buisjes in de oren, maar daar schijnen ze snel van te herstellen.

    @Tjarko; ja, ik heb het als agendapunt toegestuurd aan Robert, en die heeft het inderdaad meegenomen. Hij mailde me ook nog dat mijn metingen redelijk overeenkomen met wat hij ooit voordat het echt begon meette.

    Ik heb het toerental van de 8x8 prop in mijn vorige post even aangepast. Gisteren avond met mijn kleurendoofheid en slecht licht (die curve en piekwaarde wordt in licht geel op witte achtergrond weergegeven) niet goed gelezen. Nu even door mij vrouw laten controleren... Ik denk dat de weerstand van de toestellen gedeeltelijk debet is, maar ook het feit dat we de boel gewoon overbelasten. Mijn OS is bedoeld voor 440W, staat in de specs. Bij de 8x6 belast ik hem met 53A x 14,8V (nominaal) = 784W. Met de 8x8 zelfs op 67A x 14,8V = 991W. De draadjes aan de motor zijn al te dun voor die stroom, de motor wordt ook flink warm. De oude Turnigy fikte er zelfs op uit. Ergo, we kunnen wel ampères blijven pompen, maar ze worden meer in warmte / slijtage omgezet dan in snelheid. En da's jammer.

    Even voor de lol gerekend:
    Een heat van 10 ronden is volgens de regels 2.600 meter als je netjes krap vliegt. Doe je dat met 155km/hr, dan doe je er 60 seconden over. Doe je het met 162km/hr, dan ben je in 58 seconden klaar. Ergo, 2 seconden op een heat. En dat is ook nog eens hypothetisch, want je zal langzamer gaan rond de pylons.

    Hugo
     
  19. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2015
  20. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Grappig, een echte EF-1 van Hobbyking. Misschien komt hij ook in het Nederlandse magazijn terecht. Hij ziet er niet verkeerd uit in ieder geval.

    Ik blijf ze lekker zelf bouwen, toch leuker!
     

Deel Deze Pagina