alles gelijk.
Hoi Peet,
Ja gewoon mee komen vliegen!
Wel grappig dat we het zo diepgeworteld "oneens" zijn

.
In mijn beleving zijn de "echte" raceklassen weldegelijk heel open.
F3D en F5D laten heel veel ontwikkeling toe in motoren, kisten, props, regelaars.
En in de echte bemande IF1 klasse zie je ook heel erg veel ontwikkeling in de Continental motor (balanceren, alles er af frezen voor gewicht, binnenzijde polijsten etc etc) en de kisten worden bijna elk seizoen gemodificeerd om sneller te worden en te winnen.
En ja dat kost heel veel tijd, en soms ook heel veel geld, maar dat vind ik typisch IF1, F5D en F3D.
Ik ben namelijk een redelijk bedreven ontwikkelaar van vliegtuigen en maar een matige piloot. Als ik wil gaan winnen moet ik inderdaad nog veel meer oefenen met vliegen, maar dat bedenken en bouwen vind ik ook heel leuk.
En helaas is dat laatste in alle instapklassen uitgebannen. Dat vind ik heel jammer, het duwt juist die groep mensen uit het wedstrijdvliegen.
Maar ik kom vast wel weer EF1 vliegen, als m'n nieuwe F5D motor en prop klaar zijn.. Wel lekker makkelijk om met een ARFje mee
te kunnen doen.
Nog even over die HK motor, mooi dat die het goed doet, toestaan lijkt me prima.
Ik zou op grond van de data, 75% rendement, deze niet snel kiezen. Ik denk dat de OS motor beter is, heeft opvallend lage inwendige weerstand heb ik gemeten, ondanks die dunnen draadjes..
Mijn scorpion F5D motoren doen 86% uit de doos, 89% na herwikkelen, en m'n aller nieuwste 91 - 92% rendement, en dat moet nog beter worden deze winter..
M'n motor ontwikkeling kost ca 400 euro, prop ontwikkeling < 10 euro...Dus soms heel duur maar het hoeft niet. veel tijd kost het zeker...
Weten jullie wat verzendkosten zijn van aerobertics?
Tjarko