Electric Formula one

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door robbert, 21 nov 2009.

  1. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Misschien dat ik er een half dozijn bestel. Kan ik er iedere wedstrijd eentje kort vliegen! Ach, als het een goed toestel is voor een HK prijs, lijkt het me voor vele mensen een goede optie. Misschien ook weer drempelverlagend. Ik hoop dat er ook weer een goedkope HK motor wordt goedgekeurd. Eentje die heel blijft, en die leverbaar is, als het even kan...

    Hugo
     
  2. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.019
    Yep ziet er heel goed uit, misschien wil ik er ook een. Alleen ziet Elmo nu niets meer...


    Tjarko
     
  3. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Putten
    Mooi toestel hopelijk snel naar Nederland lijkt me wel wat, niet te groot makkelijk mee te nemen , en indien een goede prijs moet je er snel bij zijn met al die crashes die ik lees , het kan weer een mooi vliegjaar worden met al dit mooi's ook Dortmund kan misschien wel wat mooi's worden nu HK zo dicht bij zit ,met al dit mooi's.

    gr Andre
     
  4. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Dat is te verhelpen, hoor. Even een malletje en een petfles, wat snijden en plakken en ook hij kan weer aan de bak.

    Ik hoop dat het ding een beetje snel beschikbaar komt. De andere waar ik op zat te azen was de Miss Dara van NitroPlanes, maar daar stuiter je van je stoel van de verzendkosten. Dat is bij HK meestal nog te behappen, en misschien komt hij ook naar het Europese en/of Nederlandse magazijn.

    Hugo
     
  5. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.019
    vanalles

    Hoi Hugo,
    Druk bezig hoor ik.:p

    Jammer dat de verzendkosten van Miss Dara zo hoog zijn.

    Over de CC-ICE met Governer.
    Ik ben nog niet zo''n voorstander.
    M''n ICE 100 is ook gesneuveld in de crash, er viel gewoon een condensator af bij het wegvegen van de modder. Ik heb nu 3 defecte liggen. Ze zijn wel klein en krachtig, maar het gaat redelijk snel stuk.
    Repareren met de soldeerbout is best lastig met die SMD componenten en loodvrije soldeer. Het moet echt heel erg heet worden, gaat niet met een ongeregelde soldeerbout.
    Zodra je via de governer op ca 85% van het vermogen gaat vliegen staat de regelaar de hele tijd te schakelen i.p.v. alleen commuteren, dat is een stuk zwaarder voor de regelaar. Het zou mij niet verbazen als een ICE75 dan te licht is.

    De 80A Plush amp van HK ziet er een stuk steviger uit, en kost 3x minder.
    Ik weet nog niet of ze beter heel blijven, maar heb er net 3 ingebouwd in diverse vliegtuigen..

    Ik vind het wel bij racen horen dat de qualiteit van materiaal er ook iets toe doet. Dat is voor sommige mensen een gedeelte van de lol. Omdat helemaal uit te schakelen maakt de competitie eenzijdiger.

    En laten we eerlijk zijn, het gaat ook nu al 80% om de stuurkunst, 18 % om het heelhouden en 2% om de airspeed...
    Als Martijn of Paul EF1 gaan vliegen zijn we kansloos..

    Tjarko
     
  6. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    De governer discussie is vooral van toepassing op de E-Quickies. Die zitten met het probleem dat ze harder gaan dan de brandstof Quickies en dat de "goede" motor van Hyperion niet meer te koop is. Zij hebben dus te veel vermogen. Daarbij is een governer goed toe te passen. Je moet daarbij nl rond de 80%~85% van het max vemogen van een motor gaan zitten om een goede regeling te garanderen. Bij de EF-1 ligt het anders, wij hebben eigenlijk net wat te weinig vermogen en hebben dus 100% nodig om een leuke snelheid te halen. Omdat we nu al terug zijn gegaan naar een 8x6 prop zal het verschil tussen een gode lipo en een top lipo al een heel stuk kleiner zijn. We moeten het eigenlijk gewoon eens testen bij de volgende EF-1 Meeting. Ik gebruik zelf XT-60 connectoren op mijn accu's en die heb ik al meer in EF-1's gezien. Je kan dan gewoon diverse accu's eens in één kist leggen en met een vermogensmeter checken wat de verschillen zijn. Ik denk dat het mee gaat vallen. Bovendien zal de snelheidswinst ook tegenvallen, metingen hebben laten zien dat 24% meer vermogen slachte enkele Km/u meer opleverd. Bij een beginnersklasse als EF-1 is dat te verwaarlozen.
    Bovendien vliegen we allemaal voor de lol en zou ik voor willen stellen om de eerste de beste die dit echt serieus gaat nemen te diskwalificeren!
     
  7. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    @ Tjarko,

    De Turnigy regelaars zijn over het algemeen erg betrouwbaar. Ik heb er heel wat in gebruik en heb daar nog geen enkel probleem mee gehad. Ze kunnen niet tegen water, maar dat zijn er meer ;-)
     
  8. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Castle creations regelaars houden het toch over het algemeen best goed op heli's, die werken alleen maar op deellast. 85% moet prima te doen zijn.
     
  9. ragbak

    ragbak

    Lid geworden:
    19 aug 2003
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Almere, MVA
    Mmmmm, nee, beide redeneringen niet mee eens. In elke klasse word getracht dezelfde randvoorwaarden te scheppen om vooral op vliegkunsten beoordeeld te worden en niet op het prijskaartje van je componenten. Dat laatste is iets voor de echte Forumle 1 (auto) races, en zie hoe dat ontspoort in een geldwedloop.

    En als Martijn of Paul vliegt zijn we niet kansloos, d'r mot gewoon meer getraind worden! Het is wel juist door deze mensen dat ikzelf in vrij korte tijd aanzienlijk beter ben gaan vliegen, je kunt je op iemand richten die niet sneller gaat meer gewoon strakker vliegt. In mijn geval is dat dus Martijn in de Q500 brandstof klasse. Mijn kist loopt net zo hard als de zijne en dat maakt dat ik me focus op mijn vliegtechniek en niet op het opfokken van mijn motor. Gewoon gezonde competitie.

    Daarnaast vlieg ik ook E2K en proefondervindelijk (dank Wubbo) heb ik ondervonden dat accus met meer C zo'n kistje toch echt significant sneller kan laten vliegen. Dat zouden we eigenlijk niet moeten willen.
    Kortom: voor dit seizoen zie ik me genoodzaakt om minimaal 3 nieuwe accu's aan te schaffen!

    Ik ben dus helemaal voor die governor optie.

    Peet
     
  10. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Hi Peet,

    Voor de quicky klasse gaat het ook wel werken denk ik. Bij EF-1zijn de klasse regels zo opgesteld dat het snelheidsverschil minimaal is. Maar meten is weten, er moet dus getest gaat worden.
     
  11. ragbak

    ragbak

    Lid geworden:
    19 aug 2003
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Almere, MVA
    Ja, wat ik tot nu toe gezien heb bij EF1 is dat de onderlinge verschillen inderdaad vrij gering zijn.

    Voor E-Quickie en E2K ligt dit toch echt wel anders.

    Dus misschien is deze hele discussie gewoon off-topic? ;)
     
  12. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  13. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
  14. ragbak

    ragbak

    Lid geworden:
    19 aug 2003
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Almere, MVA
    En niet duur zie ik...
     
  15. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Ik denk dat ik dit motortje mee bestel:
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/..._Series_35_42A_1250Kv_600W_NL_Warehouse_.html

    Lijkt erg veel op de oude goedgekeurde Turnigy die goedgekeurd is, maar niet meer gemaakt wordt. Ik bestel toch het één en ander bij de Nederlandse vestiging. Als het wat is, misschien kunnen we hem dan aan de lijst toevoegen. Met de 8*6 prop overleeft'ie het misschien wel. En als het niks is, tja, dan moet ik er maar weer een ander toestel bij bouwen...

    Hugo
     
  16. ragbak

    ragbak

    Lid geworden:
    19 aug 2003
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Almere, MVA
    Hugo,

    Diezelfde NMT motor heb ik ook op mijn Pogo zitten, is inderdaad een goede vervanger van de oude motor. Wat mij betreft kan die op de lijst...
    Maar ja, ik vlieg dan ook geen EF1 wedstrijden (althans, nog niet ...).

    Peet
     
  17. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Ik heb die motor liggen. Draait mooi en op het eerste zicht vergelijkbaar met de oude turnigy. Hij is beter gebouwd en loopt een stuk mooier. Omdat hij officieel niet is goedgekeurd zou ik hem in NL niet toestaan. Laten we het officiele regelement maar aanhouden.
     
  18. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Er is een simpele reden dat de officiele lijst niet uitgebreid wordt; commerciele belangen. E-Flite heeft een dikke vinger in de pap, en heeft goedkeur van een vervangende motor geblokkeerd. Er is zelfs gesproken, achter de scchermen, om alleen de modellen van E-Flite goed te keuren, en zelfbouwmodellen. Dat is gelukkig niet gebeurd. Maar met de motoren houden ze de deur om commerciele redenen dicht. Ik zie niet in waarom we dat hier ook moeten doen, tenzij E-Flite hier ook gratis motoren uit komt delen, zoals ze dat op de US nationals ook deden. Als we met een 20 dollar motor goed uit de voeten kunnen en daarmee de drempel weer verlagen, ben ik er voorstander van.

    Oh, en Peet, gewoon mee komen doen! Quickies zijn zo achterhaald...

    Hugo
     
  19. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.019
    alles gelijk.

    Hoi Peet,

    Ja gewoon mee komen vliegen!

    Wel grappig dat we het zo diepgeworteld "oneens" zijn:D.
    In mijn beleving zijn de "echte" raceklassen weldegelijk heel open.
    F3D en F5D laten heel veel ontwikkeling toe in motoren, kisten, props, regelaars.
    En in de echte bemande IF1 klasse zie je ook heel erg veel ontwikkeling in de Continental motor (balanceren, alles er af frezen voor gewicht, binnenzijde polijsten etc etc) en de kisten worden bijna elk seizoen gemodificeerd om sneller te worden en te winnen.
    En ja dat kost heel veel tijd, en soms ook heel veel geld, maar dat vind ik typisch IF1, F5D en F3D.
    Ik ben namelijk een redelijk bedreven ontwikkelaar van vliegtuigen en maar een matige piloot. Als ik wil gaan winnen moet ik inderdaad nog veel meer oefenen met vliegen, maar dat bedenken en bouwen vind ik ook heel leuk.
    En helaas is dat laatste in alle instapklassen uitgebannen. Dat vind ik heel jammer, het duwt juist die groep mensen uit het wedstrijdvliegen.
    Maar ik kom vast wel weer EF1 vliegen, als m'n nieuwe F5D motor en prop klaar zijn.. Wel lekker makkelijk om met een ARFje mee
    te kunnen doen.

    Nog even over die HK motor, mooi dat die het goed doet, toestaan lijkt me prima.
    Ik zou op grond van de data, 75% rendement, deze niet snel kiezen. Ik denk dat de OS motor beter is, heeft opvallend lage inwendige weerstand heb ik gemeten, ondanks die dunnen draadjes..
    Mijn scorpion F5D motoren doen 86% uit de doos, 89% na herwikkelen, en m'n aller nieuwste 91 - 92% rendement, en dat moet nog beter worden deze winter..
    M'n motor ontwikkeling kost ca 400 euro, prop ontwikkeling < 10 euro...Dus soms heel duur maar het hoeft niet. veel tijd kost het zeker...

    Weten jullie wat verzendkosten zijn van aerobertics?


    Tjarko
     
  20. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Verzendkosten 9 euro, vind ik erg schappelijk voor internationaal.

    Ik zou het heel leuk vinden als je ook EF1 komt racen, ik koop misschien ook een ARF om echt mee te racen, als de HK Invictus uit is.

    Ik begrijp je verhaal helemaal. Ik betreur het dat er weinig klassen zijn waarin je lekker kan bouwen en meedoen, zonder dat het direct hele dure snelle race klassen zijn. Ik kijk ook naar de E2K, omdat zo'n kistje leuk is om zelf te ontwikkelen. De regels laten nog een beetje ruimte, de kosten zijn laag, etc. Maar zulke kleine kistjes met 200+km/hr, dat is ook niet echt beginnersmateriaal.

    Ach ja, alles heeft zijn voors en tegens, ik hou van de EF1 modellen en heb er een hoop lol aan. Mijn ontwikkelingstijd gaat dan maar naar een ander deel van de hobby. Mijn eigen ontwerp lasersnijder vordert langzaam, daar zit ook ontwikkeling in!

    Hugo
     

Deel Deze Pagina