electric -J ontwerp vragen

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door janhein, 25 nov 2015.

  1. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.958
    Locatie:
    Rottevalle
    Omdat de winter er weer aankomt en ik wat te bouwen wil hebben als het te koud is voor andere dingen, wil ik een electric-J gaan bouwen. De tekening die ik van de de profili site heb getrokken is niet helemaal 100%.

    http://www.profili2.com/plan_images/eljbons.jpg

    Plan is om zo veel mogelijk van 3 mm gamma ply te maken, en dat op de laser te snijden.

    Ik wil een span van ongeveer 125 to 140 cm ,. kleiner vliegt niet lekker voor mij en groter is gedoe in de auto als ik de hond mee wil nemen.
    1) hoeveel V stelling moet ik in de vleugel zetten. Vleugel krijgt rolroeren en kistje heeft geen rudder.
    2)welk profiel kan ik het beste kiezen , het model is bedoeld als fun vliegertje, moet zeker niet te snel zijn, hoe langzamer hoe beter.
    en heeft er iemand ervaring met het maken van staart vlakken van gamma ply. lijkt mij dat een vlakke plaat met gaten alle kanten op trekt . lukt dat niet dan bouw ik er een balsa staart op. Maar een stuk triplex uit branden gaat stuk sneller ;-)

    tekening zal ik online zetten als het test model gevlogen heeft
     
  2. Dr. Vork

    Dr. Vork

    Lid geworden:
    18 jul 2014
    Berichten:
    12
    1. Als je snel wilt bouwen kun je zonder V-stelling bouwen. Je hebt rolroeren, dus V-stelling is niet noodzakelijk. Het is een bovendekker dus je hebt al wat stabiliteit vanwege het zwaartepunt.
    2. Zo te zien op de foto heeft de vleugel een vlakke onderkant. Een profiel dat vaak gebruikt wordt en dat prima langzaam kan vliegen is Clark-Y. Het is een veel gebruikt profiel in de modelbouw. Het is makkelijk te bouwen vanwege de vlakke onderkant en heeft hele goede vliegeigenschappen.
     
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hmmm.... waarom bouw je niet een mooi Ugly Stikje? Kan ook uit Gamma-ply.
    Semi-vol-symmetrisch profiel... dwz... vlak van onder... zodat deze ook eenvoudig op de bouwplank te bouwen is... zonder extra hulpmiddeltjes... Doe je een span van 120 of 130?... en vliegt ook stabiel bij een steviger wind. Het symmetrisch profiel vliegt strak door turbulente lucht. Heb je niet bij een Clark-Y...dat wil slechts omhoog... Kistje voor vooral in de winter... heb em nog gevlogen met zelfs ijsafzetting op de vleugel... direct achter de prop...
    Een gooi en smijt model voor bijna ieder weertype... behalve regen... en karaktervol om te zien...
    Succes met je bouwwerkzaamheden :)
    Hartelijke groet,
    Bas
     
  4. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.958
    Locatie:
    Rottevalle
    Ik heb een stick liggen maar maar voorkeur gaat voor de winter maanden uit naar iets wat ook nog een beetje zweeft.
    De stick heb ik idd uit gamma ply gelaserd en dat gaat perfect. probleem voor mij in de winter is dat ik mijn rechterhand bijna niet warm kan houden koude handen beperken enorm mijn stuur kunsten en de hoop is dat als ik de juiste keuzes maak tijdens de ontwerp fase dat ik iets creƫer wat bijna hands off te landen is .
    snel bouwen gaat wel lukken als ik alle onderdelen op de laser maak en ik zet het model in de folie als hij klaar is. Mijn andere modellen doe ik vaak met cover all van Sigg. dat is duurzaam maar vreselijk veel werk om netjes af te werken.
    bedoeling is wel om er iets van V stelling in te maken omdat ik denk dat het een rustiger vlieg gedrag geeft.

    tips over het aantal graden v stelling zijn welkom. ;-)
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    euhm. zendertent met verwarming?
    ik kan mijn handen ook amper warm houden.. bij temperaturen onder de 10 graden (of een foute wind) heb ik binnen 2 minuten geen gevoel meer in de vingers.
    dus vooraf opwarmen, handschoenen etc werkt allemaal niet.

    dus zendertent gehaald. maar was nog te koud.
    heb bij conrad verwarmingsplaatjes gehaald. die heb je van 12 volt (3 cel lipo), en vanaf 3 watt.
    ik heb nu 6 van die plaatjes in mn tent, en het gaat nu net goed. kan gewoon tot een stevige temp onder 0 vliegen.
    Die lipo's gebruik ik officieel voor de heli.. ieder jaar nieuw setje, oude set accu's kan ik o.a. voor de verwarming gebruiken.

    Heb nu een rc auto bandenwarmer liggen(hobbyking), 80 watt, met thermostaat.
    die ga ik er nog in bouwen, kijken of dat de zendertent een beetje behaaglijk warm krijgt.
    gok van wel.. nu 18 watt, tegenover 80 van de bandenwarmer..


    Echt handsoff landen is natuurlijk niet mogelijk.
    en dit seizoen heeft een gave om turbulente wind te veroorzaken. dus sturen zal toch altijd nodig blijven.
    wat je wel alvast kan doen in je ontwerp, is je stall snelheid zo laag mogelijk maken (dus vleugel met veel lift, toestel erg licht maken)
    dan wordt het automatisch ook moeilijker om fouten te maken tijdens de landing.
    Qua V, ik heb een Fourstar met ongeveer 2 graden als ik me niet vergis. ding vliegt erg goed, maar kan wel eens een tik heftig binnen komen. kan ook aan de wat heftige brandstofmotor liggen, ding kan niet zo heel rustig binnen komen. stationair met een zware prop en zo
    Ik heb hier ook nog een Puma 40 (de echte oude, bovendekker), die zit (gok ik) op 4 a 5 graden.
    met rustig weer komt deze best heel netjes binnen.
    Kunst is hierbij natuurlijk ook om de motor binnen proporties te houden. die puma is een brandstofkist, en de motor die erop zit is gewoon netjes voor hem.
    zet ik er een zwaardere op, gok ik dat hij een stuk wilder zal landen.

    Als je voor electro gaat, is dat minder van toepassing natuurlijk.
     
    Laatst bewerkt: 9 dec 2015
  6. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    Goed bedoeld waarschijnlijk, maar een beetje onzin:
    Onuitroeibare onzin helaas:
     
  7. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Het is door Peter al veel mooier uitgelegd hier: http://www.modelbouwforum.nl/threads/dwars-stabiliteit-in-verband-met-hoogte-zwaartepunt.134929/

    Dat pendule effect bestaat niet.
    Een Decathlon (hoogdekker, geen V-stelling) is veel gevoeliger dan een laagdekker met V-stelling.

    Het is wel zo dat rolroeren bij een grote V-stelling helemaal niet lekker werken. Heb gisteren een Durafly Retro van een clublid gemaidened. Heeft een flink V-stelling en is het ideale toestel om aan piloten het gebruik van rudder aan te leren. Op de klassieke 'bank and yank' (hoogte en rol) methode dwarrelt dit kistje door een bocht, zoals een dweil (al heb ik nog nooit een dweil een bocht zien nemen ... ).
    Met enkel rudder (en niets op hoogte en rol) maakt hij een mooie bocht!

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 30 dec 2015
  8. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    Dank je Dries, :)

    V stelling: zonder ailerons7 tot 9 graden
    Met ailerons: 0 tot 3 graden; niet meer, anders beginnen ailerons zich een beetje tegen je te keren (versterkt haakeffect en weinig effectief) 0 graden heeft altijd ''stuurbewaking'' nodig; 2 graden maakt het allemaal net wat relaxter.
    Overigens kan vliegen zonder ailerons met voldoende v stelling heel plezierig en ongecompliceerd zijn hoor.

    Op het Engelse forum is er wel wat discussie over de ailerons op die Rurafly Retro: de ''ontwerper'' claimt wel dat de ailerons ''soms'' erg plezierig zijn, maar het komt er op neer dat de meeste ervaring is dat in dit geval de ailerons vrij nutteloos zijn en ook hij geeft op een bepaald moment toe dat het voornamelijk is dat een toestel zonder ailerons nu eenmaal niet verkoopt. (commercial suicide)
    (zoals hij ook aangeeft dat een niet RTF toestel nu eenmaal niet verkoopt)
    ??? hoeveel bouw-snelheidswinst denk je te halen uit het niet hebben van V-stelling?

    @janhein: waarom gammaply? is heel matig materiaal hoor en onnodig zwaar en waarom de moeite om laser te snijden? zo'n kistje plak je sneller in elkaar dan dat je de hele lasersetup voor elkaar hebt!
     
  9. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Even nog over die Durafly retro: heeft een veel te kleine motordomping, het instelhoekverschil is echter aanzienlijk. De ailerons zijn nutteloos.
     
  10. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.958
    Locatie:
    Rottevalle
    Gamma ply heeft een paar voordelen , het komt in grote platen , dus de hele kist kan ik uit een plaat halen. makkelijk te krijgen, en het is goedkoop. Mijn balsa moet ik uit Duitsland laten komen , das een hoop gedoe.
    tekening moet ik toch maken, en dan is het ongeveer 10 minuten werk om hem aan te passen voor de laser.
    de laser maakt van een plaat gamma ply in ongeveer een uur een stapel vliegtuig onderdelen die perfect passen. Als ik dat met de hand moet doen dan ben ik een week bezig en past het matig tot slecht. En voor al dat laatste is voor mij reden om de onderdelen op de laser te snijden.

    Moet ik nog een motor domp in mijn tekening mee nemen. ik heb de motor nu op nul graden staan?
     
  11. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Het duurt echt geen week tegen dat alles gesneden is hoor. Hou eens 1,5 tot 2 graden aan voor je domp en zijwaartsstelling. Kom je al een heel eind mee.
     
  12. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.958
    Locatie:
    Rottevalle
    ok dan neem ik die domp en zijstelling mee in de tekening,

    Ik moet met een hand bouwen , dan duurt alles wat langer.
     
  13. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.958
    Locatie:
    Rottevalle
    zo het heeft even wat meer tijd gekost, maar de tekening is klaar. alles kan uit een plaat gamma ply.
    staart delen komen uit een plankje 5 mm balsa.

    mocht er intresse zijn dan kan ik de onderdelen tekening mailen.
     

Deel Deze Pagina