electric motor calculator

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Didier, 11 okt 2002.

  1. Didier

    Didier Guest

    Hallo kent iemand deze calculator?

    http://custompaintjob.com/ezcalc/dma.asp

    Je kan echt alle combinatie's maken die je wilt.
    Ben benieuwd of iemand al ervaring heeft met dit programma en of het berekende een beetje overeen komt met de praktijk.
     
  2. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Gebruik jij de zoekfunctie vh forum wel eens voordat je wat post?

    In ieder geval bedankt voor het de 3e of 4e keer vermelden van deze inderdaad goede maar best wel optimistische electro aandrijvings doorrekenaar.

    Ze hebben de letterlijke 'op doosje' gegevens van de motoren gebruikt, die niet altijd precies met praktijk meetgegevens kloppen. En deze kun je niet handmatig aanpassen of een andere motor zelf inkloppen.
    De [apc] props zijn ook erg geidealiseerd.
    Prop toerental is meestal wat lager, bij hogere stroom, wat minder trust en speed.

    Maar globaal als vergelijking kloppen de getallen aardig, je moet je er alleen niet aan vastpinnen "behaalde resultaten in het verleden enz enz."
    Hou er bijv rekening mee dat een sp300 geen +8 amp efficient meer kan doen, en een sp400 met +30amp grote overeenkomsten vertoont met een straalkachel..

    Andere electro aandrijvings doorrekenaar:
    www.motocalc.com
    1 maand gratis bruikbaar.

    En als je een oud PCtje hebt wat je bijv mbv Ghost elke maand even de basis installatie opnieuw refreshed..
     
  3. Didier

    Didier Guest

    @Niek

    JA, ik heb de zoekfunktie gebruikt.
    Nee, onder deze trefwoorden kon ik niets vinden.

    Bedankt verder voor de info.
     
  4. jindra

    jindra

    Lid geworden:
    16 sep 2002
    Berichten:
    30
    Locatie:
    Eibergen
    Niek ik vond stroom verbruik meestal pesimistisch, dus meer uitgerekend dan in werkelijkeid. Ik dacht altijd dat het aan cellen par. ligt. Interne weerstand in data-sheets is opgegeven voor meeting met dacht ik 1kHz (impedantie ipv weerstand) . Ohmse weerstand (gelijkstroom meeting) is hoger en word niet meer opgegeven in gata-sheets. Alle *calc programmas rekenen met impedantie waarde en dus krijg je meer spanning en meer stroom en hogher torental..
     
  5. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere

Deel Deze Pagina