Electrificeren 3 meter zwever...wie helpt me op weg ?

Ik heb van een inmiddels overleden clublid ooit 3 meter ("schaal") zwever overgenomen. Glas romp, T staart . Ik heb geen idee welk type eigenlijk, lijkt een asw 20 of 24.

Ik wil er een borstelloze motor inzetten, heb nog enkele 10 cellen pakketten 1700scr, en nog een 30 amp yeti liggen. Welke motor moet/kan ik hier nu in zetten ? (heb echt geen flauw idee)

Gewicht komt wel op een kilo of 3.

Bedankt !

Franck

10 cellen met een 30A regelaar geeft een theoretisch vermogen 100 Watt per kilo. Hij moet dan niet veel zwaarder worden, 80 Watt per kilo is wel de onderkant voor een electrozwever. Dit geeft je dan zo´n 3 minuten motorloop en een restje voor een veilige landing.

Het is mijn ervaring, maar die is niet zo heel breed, dat een schaalzwever wel een beetje meer vermogen nodig heeft om leuk te klimmen dan een model-zwever zonder groot voorbeeld. Heeft te maken met de beperkingen van een schaalvleugel (tenzij hij nog groter wordt, dan is het weer een voordeel).

Ik zou een buitenloper zoeken en daar zijn er heel veel van. Torcman en Flyware zijn bijvoorbeeld hele goede, maar ook wat duurder. De LRK´s van Causemann zijn meer basic, maar schijnbaar ook goed en veel goedkoper. Even zoeken. De leveranciers geven over het algemeen goede adviezen als je de kenmerken van het model geeft.

Neem in ieder geval de beste prop die je kunt vinden. Een goede prop maakt veel verschil in het succes van een aandrijving. Zelf ben ik erg tevreden met de Carbon klapprop-bladen van Freudenthaler en Graupner.

Succes.
:D

Ik vlieg schaal zwevers met borstelloos.
4 en 6 meter

Ga voor een kontronik (geen buitenloper) met vertraging.
Als je de vertraging er zelf op zet kan je hem er zo afhalen en er andere tandwieltjes indoen dan heb je en andere vertraging.
Of zonder voor een snel kistje.
Ik zou een Fun 500-38 pakken ( is 3800 toeren per volt)
Met een 5.2 op 1 vertraging en een 14 x 7 prop
dan heb je 1660 gram trekkracht, bij 30 kilometer per uur en 27 ampere.
En 6500 toeren
Dat is meer dan voldoende.
Dan kan je met behulp van een karretje van de grond op stijgen.

Back