Electrificeren PUMA (hobbyin versie) bouwverslag

Zo,

Omdat ik het op een of andere manier toch jammer vind dat een brandstof kist niet echt met gewichtsbesparing "in mind" gebouwd is en ik toch een .46 model op electro wil vliegen hierbij de keuze om een puma vanaf 0 op te bouwen en uit te voeren als electrokist (lange zin 8O )
Ik maak er een tweepoter van (met mooie wielkapjes natuurlijk en kleurstelling wordt calmato hoogdekker, groene uitvoering)

foto03.jpg

Wat is uitgangspunt:

accu's 3s1p 3300 15C met de mogelijkheid deze of 2s te gebruiken of 2p.
motor zou een ultra 930 kunnen zijn, maar als ik zie dat een motor + regelaar niet meer dan 100euro hoeven te kosten...

http://www.rctechnics.nl/product_info.php?cPath=23_30&products_id=957

en

http://www.himodel.com/en/rc_hobby/electric_977.php

Hoi

Leuk project. Als je met ee ultra-930 aan de gang gaat, dan zou ik er voor kiezen om deze te vertragen. En dan op 16 cellen = 4S. Je draait dan een wat grotere propellor, en kan meer vermogen opnemen zonder dat er al te veel stroom nodig is. Eventueel kan je zelfs naar 5S, afhankelijk van welke Ultra 930 je hebt.

Ik vloog hiermee in een piper van 3Kg, (met 16 of 18 NiCads) en dat ging praktisch verticaal.

Suc6
W

Nog ff: Ik zag in een ander draadje dat je een 930-6 hebt. Alleen is die vertraging van 1:3 nogal groot. Je moet dan naar veel cellen 5S / 6S om voldoende proptoeren =vliegsnelheid over te houden.

Ik gebruikte die krusse tandriem aandrijving, die kon je wisselen met tandwielen tussen 1:1.8, 1:2.0 en 1:2.4, met de 1:2.4, 16 cellen NicAd en een 12x7 ging dat prima.... je hebt het maximale vermogen dan alleen nodig bij het flink doorklimmen, zelfs met de 2000mAh NiCad's maakte ik vluchten met de Piper van 8-10 minuten.

nogmaals suc6

p.s. als je nog een krusse-tandriem vertraging wilt, ik heb er een 'over' voor een zacht prijsje.

IK heb inderdaad een 1:3 , maar kan naar 6S1p 3300 (15C) lipo's. Regelaar kan tot 40V/40A aan en werd gebruikt op een 4,5 meter zwever met 16 cellen.

Aangezien dit setje een redelijk hoog rendement
heeft is het misschien een goede optie.

30A 22 volt kunnen deze cellen makkelijk leveren, en dan zit je op toch weer 600 watt.

Met een beetje economisch bouwen moet de puma toch rond de 2.5 kilo met alles erop en eraan komen. Motor + vertraging+ accus= 800 gram

Bij ons op de club vliegt al een elektrische puma…
Hij gaat als een speer…. Een super leuk kistje.

:arrow: Ik zal hans even attent maken op dit draadje dan kan hij je misschien nog een tip geven.
Hij heeft de puma ook al naar zijn lichtere wensen gemaakt….

Groetjes,

Jeroen

Franck, jammer dat je er vanmiddag niet was. Vele vluchten gemaakt (voor het eerst) met de Seduction. Super vliegen gewoon.
scheme3.jpg

Deze bouwdozen zijn superlicht. Niet strict genomen ontworpen voor electro maar feitelijk wel.
Enkele feiten
Plettenberg Orbit 20/14
Kokam 3200 4s pakket
9000 toeren op een apc 13*6
Maakte steeds vluchtjes van 5 minuten, met gelijk verdeel rondvliegen, figuren en pogingen tot prophangen. Na 5 min ongeveer 1200-1500 mAh bijladen.

De Streamline, de opvolger moet nog wat licter zijn. Mijn gewicht nu 2000gr.
http://www.singahobby.com/okm01.html

Jeroen, als je dat wil doen heel graag.

Hans, helaas, op midden van de dag met dit weer lig ik in een zwembad met een glas rose :D Mooi zo'n tweepoter met wielkapjes, daar houd ik wel van. Wat bevalt je er nu aan ? (jij als (brandstof)motoren fetishist.. :wink: )

Bij deze de link van de Puma:
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=33134&highlight=puma

Patrick de Kloe heeft ook een ook een concept wat zeker zal werken voor de Puma namelijk:
Aan de Axi 2826/12 hangt;
- gewicht van de X-tra totaal 2515 gram.
-ontvangeraccu 1700 mah en schakelaar.(word nog een lichtere en zonder schakelaar,scheelt 70 gr.)
-5 lipo (kokam 3200).
-prop APC 12*6 (11*7 is misschien beter,nog wat meer toeren en minder A.)
-regelaar jeti 70 A , opto (dus zonder bec en lipo safe).
-toerental 10400 en ongeveer 48-49 A.

Hans

Back